“Nije lako snimiti intimnu priču koju će netko gledati, no bilo mi je jako važno pokušati razumjeti moju majku koja je protiv umjetne oplodnje, iako su joj se dva unuka na taj način rodila”, rekla je poljska redateljica Julia Staniszewska, gošća ZagrebDoxa, čiji je film “Tri razgovora o životu” prikazan u programu “Majke i kćeri”.

Njezin film, sniman u tri navrata u tri godine, prikazuje razgovore kćeri koja je nakon niza neuspješnih pokušaja uz pomoć medicinski potpomognute oplodnje uspjela roditi dva sina, te njezine majke, sada bake, koja obožava svoje unuke, no iz religijskih razloga ne podupire postupak zamrzavanja embrija.

“Nije mi bilo jasno kako je mogla reći da bi ona bila sretnija da sam posvojila dijete nego da sam rodila uz pomoć umjetne oplodnje. U tom sam trenutku shvatila da je ne shvaćam, ali da ipak imam tu potrebu”, ustvrdila je redateljica.

“Film je nastao iz duboke potrebe, a iako mi je u početku bilo važno da majka prihvati moju odluku i pet godina dugu, najtežu borbu u mom životu, kasnije sam ju samo željela razumjeti”, dodala je.

Unatoč uzajamnom poštovanju, kroz razgovore majke i kćeri, snimane dok peku kolače i u ordinaciji gdje majka radi, niti jedna strana ne odstupa od svojih stavova – za majku je Bog na prvom mjestu i iskreno se čudi kada joj je i kako kći, koja se izjašnjava kao agnostik, postala “ljevičarka”.

“Nije to samo pitanje što mi je majka uvjerena katolkinja pa odlučuje na relaciji Bog – kći – unuci, nego i što je liječnica koja se mora postaviti je li joj važniji njezin posao ili vjera”, ustvrdila je.

Staniszewska kaže kako je svaki odnos majke i kćeri poseban te postaje još posebniji kada kći postane majka, a njoj je ovaj film promijenio život i poboljšao odnos s majkom.

“Nisam promijenila svoje mišljenje, no postale smo bliskije, razgovarale smo i slušale se, uspjeh je i što nismo vikale”, rekla je.

Poseban program ZagrebDoxa “Majke i kćeri” donosi ukupno četiri filma koji tematiziraju složen i uvijek intrigantan odnos dviju generacija žena u istoj obitelji.

Prikazan je film poljskog redatelja Pawela Lozinskog “Ti nemaš pojma koliko te volim”, u kojem kamera prati psihijatra koji vodi seansu s majkom i kćeri koje pokušavaju riješiti probleme iz prošlosti, a u programu su još hrvatski film Sanje Šamanović “Naslijeđe” o majci i kćeri koje nakon što im umiru muževi ponovno žive zajedno te  kolumbijski “Amazon” u kojem redateljica odlazi u prašumu ne bi li od majke dobila odgovore koje je muče cijelog života.

(Hina)

fah