Čim prođu novogodišnji blagdani, u primorskim gradićima i mjestima počinju pripreme za tradicionalne pokladne svetkovine, za mesopusne narodne običaje.

U mjestima riječke okolice te će običaje oglasiti zvuk „Antonjskog roga“, a to je blagdan svetoga Antuna, 17. siječnja, dok će u mnogim drugim mjestima zabavni programi početi već prve ovogodišnje subote, 7. siječnja.

Odanost pučkoj tradiciji, povezanu uz rimokatolički kalendar, od davnina gaje i čuvaju Novljani. Njihov mesopusni narodni običaj često je bio predmetom istraživanja folklorista, etnomuzikologa, odnosno melografa.

Mesopusni narodni običaji ove će godine početi u četvrtak, 2. veljače, i to „prvin napovidanjen“, a završiti na Čistu srijedu, 22. veljače.

Novljanski mladići u odorama pučkih glazbenika obilaze i pozdravljaju kuće žitelja uz melodiju Ferde Livadića i njegove domoljubne budnice pisane na tekst Ljudevita Gaja „Još Hrvatska ni propala (dok mi živimo)“. Skladba je nastala prije ravno 190 godina (1833. godine), a Gaj je te stihove napisao godinu ranije (1832.).

Novljanke i Novljani tih „mesopusnih“ dana zaigraju svoje narodno kolo u autohtonim ženskim i muškim, živopisnim narodnim nošnjama, a u kolu su pjevači junačkih i domoljubnih pjesama odjeveni u uskočke nošnje. Okosnica običaja je pučki igrokaz potaknut događajima iz vremena turskih pohoda po primorskim gradovima i njihovom paljenju tamošnjih kuća.

Onodobni turski zulum i njegovi protagonisti u ovim običajima svake godine simbolično bivaju osuđeni, a drevni pokladni običaji, što su izvorno utemeljeni na nekadašnjim rimskim veselicama i zazivanju – nakon zime – plodnoga proljeća, potaknuli su i stvaranje višestoljetne bogate kulturne baštine.

Novljanski narodni mesopusni običaji proglašeni su zaštićenim nematerijalnim kulturnim dobrom Republike Hrvatske. Osuda čovjeka od slame, Mesopusta, pisana je u tradicijskom stihu osmercu i na novljanskoj čakavštini. Najstariji takav tekst, zvan „žitak“ ili život, sačuvan je do današnjih dana, a datira još iz 1718.

Značajno je da su žitelji Novog Vinodolskog „batili“ svoje mesopusne običaje i u vremenima kada su oni, zbog naizgled religijskih konotacija, bili zabranjivani.