Prije nekoliko dana završeno je čišćenje vrijednih fresaka na sjevernom zidu lađe župne crkve svete Ane u Križevcima. Radi se o desnom polju fresaka, dok je nešto veće lijevo polje očišćeno pred godinu dana.

Zajedno s freskama u sakristiji, radi se o najvrednijem ciklusu baroknih fresaka, nakon fresaka u Majci Božjoj Koruškoj, u Križevcima.

freske1

Ovi sačuvani fragmenti, mada u postotku zidne površine neveliki, pomažu nam steći predodžbu o sjaju pavlinske samostanske crkve polovicom 18. stoljeća.

Obje cjeline nalaze se posred zidnih polja koja međusobno razdvaja uglati polustup. Na sredini polja nalaze se niše u kojima je ranije bila svetačka skulptura, dok je oko niša veliki slikani okvir.

Niše okružuju draperije koje podržavaju stojeći likovi anđela sa strane, te anđelčići ponad niša. Ispod lijeve niše nalazi se natpis s kronogramom, na kojem čitamo ime svete Agate. Nažalost, ovaj natpis je u donjem dijelu izgubljen, pa smo uskraćeni za dragocjenu dataciju fresaka.

freske2

Anđeli nad nišom podržavaju magnatski grb, koji je također nejasan. Desna je cjelina slabije očuvana, vidljivi su likovi anđela bočno, no lijevi anđeo vidljiv je samo djelomično. Nad nišom dva anđelčića nose veliku krunu.

U kanonskoj vizitaciji kalničkog kanonika Emerika Raffaj, iz 1796., čitamo da su zidovi oslikani, a na zidu pored propovjedaonice nalaze se kipovi Bogorodice i svete Agate. Radi se, naravno, o ove dvije niše, te tako doznajemo da je u desnom polju bio Bogorodičin kip. To je u skladu s krunom koju nad njenom glavom drže anđelčići.

freske3

Iako sačuvane u manjim fragmentima, ipak otkrivene freske sadrže dovoljno velike cjeline da možemo govoriti o stilu. Jasno je da se radi o pavlinskoj slikarskoj radionici koja ima svje sjedište u Lepoglavi, a tijekom 18 stoljeća obavljaju slikarske radove, ne samo u pavlinskim crkvama i samostanima.

Među istaknute voditelje ove radionice brojimo Franju Bobića, Gabrijela Dallera, te velikog Ivana Krstitelja Rangera. Podrobnijim proučavanjem i komparativnim analizom nesumnjivo ćemo odrediti i položaj ovih fresaka u kontekstu pavlinskog slikarstva.
freske4

Zdenko Balog/prigorski.hr