Godišnja doba Vivaldija u originalnoj obradi sjajnog Mateja Mestrovića, laureata Global Music Awardsa i ona Piazzolle u izvedbi maestralnog Yuryja Revicha

U utorak, 14. studenog 2017., s početkom u 20 sati, u Hrvatskom glazbenom zavodu Vivaldijeva Godišnja doba u originalnoj obradi sjajnog Mateja Mestrovića, laureata Global Music Awards, te ona Piazzolle u izvedbi maestralnog Yury Revicha koji svira na Stradivariusu iz 1709., uvest će Vas u novu sezonu Hrvatskog komornog orkestra.

Prvi koncert u novom, sada već 30. godištu pretplatničkog ciklusa Hrvatskog komornog orkestra svojim programom kao i izvođačima upućuje na očitu namjeru ovog uglednog zagrebačkog komornog ansambla, u kojemu su okupljeni pretežno mladi glazbenici željni muziciranja u manjem orkestralnom sastavu, da slušateljima pruži posebne užitke susreta s djelima pisanima za komorne orkestre i solistima čija glazbenička nadarenost i tehničke sposobnosti osiguravaju nesputanu radost susreta u glazbi. Da je tome tako uvjeravaju i dva djela na programu čija je kompleksnost ali i jedinstvenost najbolji zalog za zanimljivu i umjetnički vrijednu koncertnu večer.
Na programu su ostvarenja iz vremenski vrlo udaljenih povijesnih razdoblja, što uključuje i bitne razlike u njihovim stilskim značajkama, ali sadržajno nadasve povezana, proizašla iz iste ideje i uzajamno srodna po svojem programskom sadržaju.

U prvom dijelu koncerta na programu je glazba Astora Piazzolle, skladatelja rođenog u pitoresknom argentinskom turističkom gradu na obali Atlantika Mar Del Plati, odraslog u američkoj mulitkulturnoj „košnici“ New Yorku, skladateljski formiranog u intelektualnošću i artizmom „impregniranom“ Parizu i preminulog u Buenos Airesu, metropoli domovine čiji je glazbeno-kulturni identitet u 20. stoljeću postao svjetskim mjerilom uspješnosti upravo zahvaljujući njegovom iskonskom skladateljskom daru. Astor Piazzolla autor je djela čija je poznatost, zapravo popularnost danas globalna i njegove partiture ozvučavaju glazbenici svih uzrasta i razine izvedbenih mogućnosti prvenstveno zacijelo zbog izuzetne ritmičke dinamičnosti i melodijske osebujnosti te glazbe.
U razdoblju od 1965. do 1970. godine nastao je niz od četiri skladbe inspirirane tangom koje je Piazzolla izvodio odvojeno da bi se tek kasnije uvriježilo prihvaćanje četiriju djela kao suite s nazivom Cuatro Estaciones Porteňas, ili samo Estaciones Porteňas, Četiri godišnja doba iz Buenos Airesa. Glazba je izvorno napisana za kvintet u kojemu je skladatelj svirao bandoneon a dionice uključuju izvedbu na violini (violi), električnom klaviru, gitari, kontrabasu i toj u Južnoj Americi omiljenoj varijanti glazbala iz obitelji akordeona, dok oznaka „porteňas“ upućuje na oznaku za stanovnike lučkoga grada, konkretno na stanovnike Buenosa Airesa. Povezanost s koncertima iz ciklusa Il quattro stagioni, Četiri godišnja doba Antonia Vivaldija, dakle s glazbom skladanom 1721. godine, u baroknoj raskoši 18. stoljeća, koja je u 20. stoljeću „uskrsla“ kao feniks zadivljujuće snage pokreta i oduševljavajućeg bogatstva glazbene mašte, svakako nije slučajna.
U drugom dijelu koncerta na programu je glazba čije su izvorište također Vivaldijeva Četiri godišnja doba ali sada evocirana u ozvučenju i skladateljskom poimanju glazbenika 21. stoljeća, pripadnika jedne druge (treće!) glazbene kulture čiji senzibilitet proizlazi iz mnogih iskustava generacije odrasle i obrazovane u svijetu globalne opće pa dakle i glazbene informiranosti.
Hrvatski pijanist i skladatelj Matej Meštrović na svoj se način 2016. godine, kao što je to prije gotovo pola stoljeća učinio Astor Piazzolla, „zarazio“ genijalnom idejom i ostvarenjem velikana baroknog izričaja i u „vrućici“ svojega temperamenta i u amalgamu različitih njemu bliskih i srodnih elemenata „iskovao“ svoje evokacije prirodnih mijena kako ih čovječanstvo od pamtivijeka u godišnjim ciklusima proživljava. Meštrović je koncertnom turnejom Četiri godišnja doba u kojemu se udružio sa sjajnim pijanistima Matijom Dedićem i Hakan Ali Tokerom te izvedbom za tri klavira (i harmoniku) na 67. Dubrovačkim ljetnim igrama, činjenicom da je američka tvrtka Navona Records objavila CD s interpretacijom trojice pijanista i nedavnim uspjesima u četiri hrvatska nacionalna kazališta u kojima su nastupili izazvao pravu senzaciju.
„Vivaldi je za mene već nekoliko godina pravi izazov, čak mogu reći i neka vrsta opsesije. Stoga, bilo je samo pitanje vremena kada ću napisati vlastitu obradu za solo violinu, gudački ansambl i klavir. Ova obrada u mnogo čemu se razlikuje od svih dosadašnjih mojih obrada Godišnjih doba, te je istovremeno u nekim dijelovima i najbliža originalu, dok u nekim dijelovima odlazi u velike harmonijske, ritmičke ali i artikulacijske odmake. Budući da su Godišnja doba u originalu i pisana samo za gudače, ovaj “Vivaldi” za mene je bilo i najveći izazov. Upravo zato sam na određeni način i najviše uživao radeći da tom aranžmanu te se beskrajno veselim koncertu u HGZ-u“ rekao je Meštrović.

prigorski.hr