Zagrebačko Satiričko kazalište Kerempuh sezonu premijera otvorilo je u petak hrvatskom praizvedbom teksta “Jedan sluga, dva gospodara” Richarda Beana, čija je suvremena inačica slavne klasične komedije Carla Goldonija u režiji slovenskog redatelja Vite Taufera zabavila i nasmijala premijernu publiku toga kazališta, a posebno je oduševio Borko Perić u ulozi “modernoga Truffaldina”.

Bean, jedan od trenutno najpopularnijih britanskih dramatičara, u svojem je tekstu firentinske spletke 18. stoljeća iz komedije “Sluga dvaju gospodara” slavnoga talijanskoga komediografa transponirao u kriminalni engleski suvremeni milje.

Pritom je promijenio imena likova kao i neke točke zapleta, no komad je i dalje prepoznatljivo temeljen na Goldonijevu originalu, dok su likovi zadržali funkciju onih po kojima su modelirani.

Dramaturginja Kerempuha Dora Delbianco, koja potpisuje i prijevod te adaptaciju Beanova teksta, sve je to prenijela u moderno hrvatsko društvo, likove oživjela u ruhu prepoznatljivih stereotipa današnjice, a radnju smjestila u mondenu Opatiju, spojivši sve to u zabavnu mješavinu simbola, referenci i metafora koja nepogrešivo komentira upravo sadašnji hrvatski društveni trenutak.

Predložak obiluje duhovito napisanim replikama; u kombinaciji dobre dramaturške adaptacije i brze glumačke igre, Taufer je u Kerempuhu postavio predstavu koja je dinamična, puna duhovitih opaski i smiješnih situacija, a čija je kruna sjajna Perićeva interpretacija lika sluge Truffaldina, u hrvatskoj inačici tjelesnog čuvara Frane, koji briljira u ulozi vječito gladnog oportunista, ne previše pametnog ali dosjetljivog, koji kao pravi romantični junak suvereno dominira gotovo dvoipolsatnom predstavom.

Središnji zaplet vrti se oko neočekivanog pojavljivanja ubijenog opasnog kriminalca Roberta Kračića (Anita Matić Delić) na proslavi zaruka njegove zaručnice Pauline Čarlić (Ornela Vištica) i nadobudnog glumca Bernarda Batule (Matija Šakoronja), sina pokvarenog odvjetnika Bože (Željko Koenigsknecht).

Paulina je kćer korumpiranog političara Mirka (Nikša Butijer) s aspiracijama za Europski parlament, a Robert nije stvarno uskrsnuo; u njega se prerušila njegova sestra blizanka Renata kako bi pokušala od Mirka iskamčiti novac koji je Robertu bio obećan za to vjenčanje – pokojni je, naime, bio homoseksualac, a Mirko je ‘nanjušio’ da bi mu udaja kćeri za njega donijela bodove kod ‘queer’ biračkoga tijela.

Roberta je u samoobrani ubio Renatin voljeni Arsen Artuković (Vilim Matula), bivši sjemeništarac, i to zato što ovaj nije odobravao njihovu ljubav.

Tu su i Mia Anočić-Valentić kao Mirkova zavodljiva i praktična asistentica feministica, Hrvoje Kečkeš kao kosovski Albanac Enver Hoti, Ana Haras Harmander kao glavna konobarica Hotijeve konobe ‘Kod Hrvata’, te Damir Poljičak kao stari konobar Ante.

No, središnji je lik zapleta Robertov tjelohranitelj Frano, koji se neprekidno žali na prazan želudac, stalno pokušavajući zadovoljiti svoju glad proždiranjem svega što mu padne šaka, a koji, kad mu se pruži prilika da istodobno služi dvojici gospodara – Robertu/Renati i Arsenu (koji se obreo u Opatiji u potrazi za Renatom) – spremno prihvaća priliku za dodatnu zaradu, a time i za dodatni obrok.

Legendarna je za tu komediju scena u kojoj Frano-Truffaldino balansira na tankoj žici između svoje dvojice gospodara koji istodobno objeduju u istoj gostionici (u Kerempuhu to je konoba ‘Kod Hrvata’), nastojeći, naravno, da njih dvojica ne saznaju jedan za drugoga, očajnički pritom pokušavajući zadovoljiti i svoju neutaživu golemu glad.

Predstava je snažno interaktivna; Frano čitavo vrijeme razgovara s publikom, obraća joj se, izlazi među ljude pokušavajući iskamčiti hranu, a u nekoliko navrata čak pojedince iz publike izvlači na scenu.

To predstavi daje dodatnu dinamičnost, kao i glazbeni brojevi između prizora predvođeni odličnom Majom Posavec, koju na gitari prati Mate Matišić, koji je i autor glazbe, a živi bend koji je čitavo vrijeme na sceni čine još glumci Ivan Đuričić (saksofon i harmonika) i Luka Petrušić (bubnjevi).

Glazba, pjesma i ples; ljubomora, sukob starih i mladih, ljubav i preljub, pa čak i jedno ubojstvo, sve je to izmiješano u predstavi nastaloj kao spoj kabarea, stand-up komedije i zgodnih glumačkih kreacija, zaokruženih na kraju jednim pogo-plesom, a sve je premijerna publika nagradila oduševljenim aplauzom i ovacijama.

(Hina)

fah