Ljubav i manipulacija u ljubavi životne su opsesije teatrologije, dramatičarke i spisateljice Mani Gotovac, te ujedno i teme kojima se bavi u svojim knjigama, a upravo je o njima govorila u petak na Interliberu kroz razgovor u kojemu se osim ljubavnih strasti i patnji koje je nastojala izraziti kroz svoja dosad objavljena prozna djela, dotaknula i u petak preminulog glazbenika Leonarda Cohena.

Temu je na tribini naslovljenoj “Ljubav – manipulacija” na interliberskom štandu nakladnika Profil knjige u Paviljonu 5 Zagrebačkog velesajma uvodno najavila urednica Adriana Piteša.

Kazala je kako ljubav na neki način određuje kompletan opus i rad Mani Gotovac: “Bavila se njome na različite načine i govorila o njoj u raznim odnosima, a njezin se roman ‘Snebivaš me’ može opisati kao roman o ženama koje, svaka na svoj način, stradavaju zbog ljubavi”, pojasnila je Piteša.

“Snebivaš me” (Profil, 2015.) je romaneskni prvijenac Mani Gotovac u kojemu je glavni lik manipulativni muškarac, pa se autorica, govoreći o temama ljubavi, destrukcije i manipulacije, na početku osvrnula upravo na ono što je željela kroz njega izraziti.

“Pisac nikad ne zna što zapravo piše, a meni se upravo dogodilo to da nisam znala koji sam to motiv pokrenula: kada je moj urednik Velimir Visković pročitao knjigu, prvo što mi je rekao bilo je da je lice tog muškarca-manipulatora toliko negativno, da to tako ne može biti”, kazala je.

Takvih “bića opasnih po život, ljudskih bića od kamena, koja nemaju emocije, takvih ljudi ima gotovo na svakome koraku i gotovo u svim profesijama”, upozorila je.

“Mene je osobito zanimao manipulator u postelji jedne žene, a temeljno je pitanje za sve nas: ‘Kako prepoznati manipulatora?’. Bojim se da na to pitanje ne možemo odgovoriti”, dodala je Gotovac, koja je i autorica dvaju autobiografskih romana, “Fališ mi” 1 i 2 (Profil, 2010. i 2011.).

Visković je napomenuo kako ta knjiga “nije knjiga jednog elementa, nije samo knjiga o manipulaciji; ona je prije svega veliki roman u kojemu je Gotovac tu temu vratila u hrvatsku književnost na velika vrata i pokazala kako se ozbiljno može o njoj govoriti”.

“Njezini su likovi opsjednuti ljubavlju i želju za ljubavlju koja u toj knjizi može imati i neke bajkovite elemente. No, ta je knjiga također društveni roman koji govori o hrvatskom društvu i to tijekom 50 godina. I tu se pojavljuje jedan takav lik, jednog esencijalnog, ontološkog manipulatora, lik kakve nalazimo kod Dostojevskoga”, kazao je Visković.

Na temu se osvrnula i književnica Milana Vuković Runjić, koja najstravičnijom pričom o manipulaciji u književnosti smatra bajku “Ivica i Marica” Braće Grimm, “u kojoj siromah izmanipuliran od svoje nove supruge, odlučuje dvoje male djece ostaviti u šumi”.

Začarani krug manipulacije uvjetovan je, međutim, upravo osjećajem zaljubljenosti, smatra, jer “mi smo u onoga tko nama manipulira zaljubljeni – zaljubljenost je ‘ulaz’ u priču”.

Gotovac se na kraju prisjetila i velikog pjesnika i kantautora Leonarda Cohena, koji je umro u petak, a čijom pjesmom “So long, Marianne” počinje njezina posljednja knjiga, “Snebivaš me”.

“Koliko me svako toliko prenerazi kada čujem nešto o tome kako se ta manipulacija javlja iz nevjerojatnih pojava, ja sam baš danas, na dan Cohenove smrti, saznala da je pjesmu koja se meni najviše od svih njegovih sviđa – ‘Dance Me To The End Of Love’ – napisao misleći na glazbenike koji su svirali u vrijeme Aushcwitza”, kazala je, a Auschwitz sam po sebi “podrazumijeva manipulatora, likove koji šalju u smrt nevine ljude”.

“Cohen je jedan od meni najdražih pjesnika i mislim da je svijet, kako to uvijek i redovno biva, krivo učinio kad je Nobelovu nagradu za književnost dao Bobu Dylanu, a nije Leonardu Cohenu”, poručila je.

Tribina s Mani Gotovac samo je jedno od događanja Profilova programa predstavljanja svoje bogate naklade na ovogodišnjem Interliberu, gdje su dosad već upriličena iznimno dobro posjećena predstavljanja autobiografije Brucea Springsteena “Born to Run”, knjiga “Eliksir istine” Veljka Barbierija i “Teške odluke” Hillary Rodham Clinton, a predstavljena su nova izdanja u serijalu za djecu “Maja”, dok su se s čitateljima dosad susreli i Rosie Kugli i Frane Herenda.

(Hina)

fah