Njemački prometni stručnjaci založili su se, uoči svog godišnjeg sastanka u Goslaru, za zakonsku obvezu probnih vožnji za starije vozače kao uvjet za produljenje vozačke dozvole nakon učestalih nesreća koji su skrivili stariji sudionici u prometu, čime bi se postrožio prilično liberalan pristup ovoj problematici.

“Stariji vozači na ovaj način mogu provjeriti svoje sposobnosti u vožnji i jesu li opasnost za sebe i ostale sudionike u prometu”, rekao je za agenciju dpa Siegfried Brockmann, predsjednik Instituta za prometnu sigurnost njemačkih osiguravajućih društava (UDV) uoči redovitog godišnjeg Prometnog kongresa, na kojem prometni stručnjaci iz različitih područja raspravljaju o pitanjima vezanim uz promet. Ove godine bi na Prometnom kongresu, čije preporuke u pravilu prihvaćaju i zakonodavci, glavna tema trebali biti stariji sudionici u prometu.

UDV, koji je jedan od glavnih nositelja ove prometne konferencije, preporučuje zakonsku obvezu probnih vožnji za starije vozače. Za razliku od njih, najveći njemački automobilski klub ADAC ustrajava na tomu da probne vožnje i dalje ostanu na dobrovoljnoj osnovi. Po postojećoj praksi u Njemačkoj stariji vozači ne podliježu nikakvim provjerama sposobnosti i vještina vožnje pa čak niti liječničkim pregledima koji bi utvrdili njihovu zdravstvenu sposobnost za vožnju.

UDV stoga smatra da je potrebno hitno djelovanje u smjeru povećanja sigurnosti u prometu za starije vozače. “Čak 75 posto svih prometnih nesreća u koje su uključeni vozači stariji od 75 godina prouzročili su oni sami”, kaže Brockmann.

On je isto tako odbacio uvođenje liječničkih testova, koji su praksa u većini ostalih zemalja Europske unije. “Pomoću tih liječničkih testova je nemoguće izdvojiti ‘opasne starije vozače’ i zato mislim da je jedino probna vožnja, uz pratnju stručnjaka koji će ocijeniti reakcije vozača, ispravan pokazatelj za ocjenu treba li nekom uskratiti vozačku dozvolu ili ne”, rekao je Brockmann.

I predsjedatelj Prometnog kongresa, bivši državni odvjetnik Kay Nehm, zalaže se za uvođenje testiranja vozačkih sposobnosti starijih građana.

“S godinama pada koncentracija i sposobnosti procjene pa bi vjerojatno mnogi postariji sudionik u prometu, koji se još smatra dobrim vozačem, pao na prometnom testu”, smatra Nehm.

U njemačkoj javnosti se uvijek iznova pokreću rasprave o jedinstvenoj njemačkoj praksi po kojoj stariji vozači bez ikakvih ograničenja, ukoliko “ne upadnu u oči”, tj. ne skrive težu prometnu nesreću, mogu doživotno ostati za volanom. Prošlog vikenda je tako jedan 91-godišnjak skrivio prometnu nesreću s dvoje poginulih zbog toga jer je ušao na autocestu u krivom smjeru.

Pravnici i predstavnici osiguravajućih društava već godinama traže ograničenje za starije vozače ali se tome protivi ADAC. Mnogi iza otpora politike da se pozabavi ovim pitanjem ili “minskim poljem”, kako je ovu tematiku u svom komentaru nazvao dnevnik Maerkische Zeitung iz Frankfurta na Odri, naslućuju jak utjecaj automobilskog lobija u Njemačkoj koji profitira od jake kupovne moći mnogih starijih građana Njemačke.

Zato je i u trenutnoj raspravi o sigurnosti starijih vozača uočljiv oprez političara. U raspravu se uključila jedino oporbena stranka Zeleni, koja se doduše zalaže za probne vožnje za starije vozače, ali na dobrovoljnoj osnovi i bez pravnih instrumenata, poput oduzimanja vozačkih dozvola u slučaju “pada” na probnoj vožnji.
(Hina)

fah