Veliku nagradu 12. Trijenala hrvatskog kiparstva, otvorenog u srijedu navečer u Gliptoteci HAZU, osvojio je Neven Bilić za rad “Velika monstranca”, a tri jednakovrijedne nagrade te tradicionalne manifestacije dobili su Marina Bauer, Ivan Fijolić i Vojinu Hraste.

Ocjenjivački sud, Peruško Bogdanić, Leonida Kovač, Viktor Popović, Feđa Gavrilović, Vesna Mažuran Subotić, Bilića je nagradio za jednu od njegovih ‘monstranci’, monokromnu skulpturu razgranate strukture od poliesterske smole, koja s nemirnom kompozicijom sugerira potencijal širenja i mjestimice citira povijest dekoracije i dizajna.

Marina Bauer nagrađena je za interaktivnu skulpturalnu videoinstalaciju “Introverti”, kojom posjetiteljima omogućuje da istražuju unutrašnjost postavljenih drvenih kutija, Ivan Fijolić za rad “Dvije palme na otoku sreće”, kojim odaje počast kiparu Ratku Petriću i posveta je njegovu autoportretu u astronautskom skafanderu, a Vojin Hraste za “49ccm”, instalaciju sastavljenu od niza elemenata kojima gradi sustav simbola konteksta cirkuske vratolomije, prolaska motocikla kroz zapaljeni obruč.

Velika nagrada iznosi 15 tisuća kuna, a tri jednakovrijedne nagrade po pet tisuća kuna.

Nagradu Hrvatske sekcije Međunarodne udruge likovnih kritičara pri UNESCO-u, AICA, dobio je Predrag Pavić za Studiju pokreta, za svoj ‘zoopraksiskop’ kojim u filmskom mediju propituje pojam vremena.

Na otvorenju se performansom i ambijentalnom instalacijom predstavio Igor Ruf, dobitnik Velike nagrade Trijenala 2012. za svoja tri rada, koji su mu je osigurali samostalnu izložbu na ovogodišnjem Trijenalu. Sada je u zasebnoj izložbenoj dvorani izložio rad “Pećina”, ambijentalnu instalaciju koju je oblikovao kao prvu ljudsku nastambu i metaforu asketizma i u kojoj je izveo performans, svirajući gitaru i izvodeći pjesmu o svom životu u pećini.

Eva Brunović, predjednica Organizacijskog odbora Trijenala, rekla je kako ta nacionalna izložba donosi ponajbolja ostvarenja suvremenog kiparskog stvaralaštva iz protekle tri godine, u Gliptoteci kao “referentnoj točki hrvatske skulpture, jedinstvena na cijelom prostoru Hrvatske”.

Trijenale kontinuirano otvara nove horizonte, ove godine pokazuje razvitak i širenje pojma skulpture, od tradicionalnog poimanja kiparske forme do ambijentalnih instalacija, a radovi istražuju niz aktualnih tema i privatni prostor, društveni kontekst i interaktivnu komunikaciju, naglasila je.

S radovima nastalima od 2012. do 2015. ove godine izlaže 36 umjetnika izabranih između njih 202 prijavljena, među ostalima, Stipe Babić, Ida Blažičko, Petar Dolić, Vitar Drinković, Svjetlan Junaković, Daniel Kovač, Ines Krasić, Ozren Kecerin, Denis Krašković, Božica Dea Matasić, Mak Melcher, Damir Sokić, Dalibor Stošić, Josipa Štefanec, Mirjana Vodopija.

Trijenale se održava od 1982., otkad se kiparstvo usmjerilo prema multimedijalnijem kontekstu, pa je danas, ocijenio je autor likovnog postava Trijenala Feđa Gavrilović, skulptorska produkcija dovedena do “niza objekata određenoga mentalnog fetišizma, koji podrazumijeva upisivanje u predmet i prostor energija s naglašeno osobnim značenjima”.

Radovi Trijenala postavljeni su u više galerija Gliptoteke i Parku skulptura, a moći će se razgledati do 10.rujna kada će se objaviti nagrada posjetitelja, koju dodjeljuje Centar Kaptol.

Na otvorenju su sa zvučnim performansom “189. dan u godini” nastupili Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz, Miroslav Piškulić i Ivan Marušić Klif.

(Hina)

fah