‘Unaprjeđenje sustava korištenja prava osoba s invaliditetom u području mobilnosti”, čiji je korisnik Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) partner, predstavljen je javnosti na edukaciji u Bjelovaru.

Projektom se uspostavlja kompleksan IT sustav koji će značajno olakšati dodjelu povlastica osobama s invaliditetom u području prometa, a na edukaciji su osobama s invaliditetom pobliže predstavljeni svi njegovi elementi.

Adela Jelinek Bišćan iz AKD-a prikazala je Nacionalnu i Europsku iskaznicu te Europsku parkirališnu kartu za osobe s invaliditetom, nove isprave kojima će se osobama s invaliditetom olakšati pristup brojnim pogodnostima i pravima na povlastice iz domene Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Nacionalna i Europska iskaznica za osobe s invaliditetom

„Postupak dodjele povlastica u okviru ovog projekta je u potpunosti digitaliziran. Sada se prava na izdavanje isprava dodjeljuju automatski, sukladno zakonskim kriterijima, a isprave se izravno šalju na adresu prebivališta korisnika u Hrvatskoj i nije potrebno obilaziti šaltere. Sustav, povezan sa svim potrebnim državnim registrima, smanjit će administraciju u postupku dodjele prava, osiguravajući efikasnije i jednostavnije korištenje prava za osobe s invaliditetom“, pojasnila je Jelinek Bišćan te napomenula kako je već izdano više od četrdeset i pet tisuća novih isprava.

Hrvatska je prva država članica EU koja uvodi Europsku iskaznicu za osobe s invaliditetom izvan pilot projekta. Svim korisnicima koji ostvare pravo na Nacionalnu iskaznicu automatski se dodjeljuje i Europska iskaznica, osiguravajući im jednak pristup pogodnostima u svim državama članicama EU, uključujući turizam, kulturu (poput muzeja, kazališta i koncerata) i sport.  Zakon omogućuje dodjelu povlastica u četiri ključna područja – željezničkom i pomorskom putničkom prijevozu, pri korištenju autocesta i uporabi javnih cesta.

Tomislav Novosel

Jedan od temelja ovog projekta je postojanje Registra osoba s invaliditetom koji se u skladu sa zakonom vodi u HZJZ-u. Za izdavanje svih navedenih javnih isprava osobama koje zadovoljavaju kriterije potrebni su potpuni podaci u Registru osoba s invaliditetom (ROI), stoga se pozivaju svi korisnici da što prije ažuriraju svoje podatke, kontaktirajući [email protected], čak i oni koji su dobili rješenja i iskaznice  i koji smatraju da su trebali dobiti veća prava. Preduvjet za dobivanje isprava je prebivalište u Republici Hrvatskoj.

Predsjednik Udruge tjelesnih invalida Bjelovar Tomislav Novosel istaknuo je značaj ovih isprava za osobe s invaliditetom u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji te je pohvalio efikasnost sustava izdavanja. Napomenuo je da u Bjelovaru živi 678, a u cijeloj Bjelovarsko-bilogorskoj županiji 988 osoba s invaliditetom, kojima će ove isprave značajno olakšati pristup pravima vezanim uz mobilnost.

Publika u Bjelovaru

”Naša udruga neprestano radi na poboljšanju kvalitete života lokalnih stanovnika s invaliditetom i posebno smo ponosni na projekte ‘Asistenti – bolji život OSI!’ i ‘S pomoćnikom do uspjeha’, koji su usmjereni na pružanje podrške i pomoći osobama s invaliditetom”, napomenuo je Novosel.

Projekt MOSI, financiran u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, predstavlja investiciju vrijednu više od dva milijuna eura. Važeći dokumenti, rješenja i parkirališne karte vrijede do 15. svibnja 2024. Više informacija korisnici mogu pronaći na mrežnim stranicama https://mosi.akd.hr/.