Izložba “Circulus vitiosus” na svjetskoj sceni suvremene umjetnosti proslavljenog južnoafričkog umjetnika Williama Kentridgea, otvorena je u utorak u Galeriji Kranjčar, kao dio događanja koje je Animafest priredio za svog ovogodišnjeg dobitnika Nagrade za životno djelo.

Svestrani i multitalentirani umjetnik predstavio se radovima iz zbirke suvremene umjetnosti slovenskog kolekcionara Igora Laha, AV instalacijom “Ono što će doći (već je došlo)”, crno-bijelim animiranim filmom “Povorka sjena”, bakropisom “Casspiri puni ljubavi” i crtežom “Nedjelja”.

Kentridge je rekao da mu jako lijepo na festivalu u Zagrebu, jer je rijetko u velikoj grupi ljudi, animatora koji razumiju jezik njegovih djela. “Svi znamo koliko treba da se napravi film, ja dopuštam da me ponese materijal, papir, ugljen i odvede do slike”, ustvrdio je.

“Za mene kao kustosicu postavljanje ove izložbe ispunjenje je sna, no ona je nastala i uz puno dobre energije, razumijevanja i podrške”, istaknula je Paola Orlić, zahvalivši posebno Elviri Kranjčar i Igoru Lahu.

Po njezinim riječima, autorov umjetnički opus prožet je dubinskim propitivanjem iluzija i zabluda proizašlih iz plošnog tumačenja povijesti ljudske civilizacije, bez obzira je li to kolonijalizam, fašizam, genocid, apartheid ili poput događaja iz 1935. kada je u talijanskoj invaziji ubijeno oko 300 tisuća Etiopljana, što problematizira u izloženom radu “Ono što će doći (već je došlo)”.

Umjetnički direktor Animafesta Daniel Šuljić rekao je da su tom festivalu izložbe osobito važne, da nisu tako skupe imali bi ih i više iako su filmski festival, no ne mogu se zanemariti snažne veze likovnosti i filma, kao i mogućnosti koje animacija pruža, a koje Kentridge iskorištava na najbolji način.

Kentridgeova djela nalaze se u stalnim postavima najvažnijih muzeja i galerija, a samo prošle godine imao je velike samostalne izložbe u Los Angelesu, Milwaukeeu, Gstaadu i Londonu.

Širok je raspon njegovih umjetničkih interesa, od dječje književnosti, crteža, grafika, tapiserija i skulptura, preko glume, igranog filma, lutkarskih predstava, kazališne i operne režije i scenografije u najvećim kazalištima, do zahtjevnih transmedijskih projekata, instalacija, predstava i performansa.

U animiranom filmu prepoznatljiv je po tehnici ugljena na papiru, autobiografskim inspiracijama (likovi Soho Eckstein i Felix Teitelbaum) i tematizaciji apartheida.

U utorak će se održati i retrospektiva njegovih animiranih filmova u Kinu SC, uz slobodan ulaz, na istom mjestu u srijedu masterclass i performans, na kojem će izvesti svoju verziju dadaističkog komada Kurta Schwittersa “Ursonate”, s glazbom i video mappingom, u čemu će mu se pridružiti Daniel Šuljić, Maja Rivić, Igor Pavlic, Stanislav Kovačić i Žana Marović.

Izložba u Galeriji Kranjčar bit će otvorena do 20. lipnja.