Piše: dr. sc. Zdenko Balog

Sveti Marko Evanđelist, čiji se spomendan obilježava 25. travnja, drugi je u konvencionalnom poretku evanđelista, te pripada krugu trojice ‘sinoptičara’. To znači da njegovo evanđelje, zajedno s evanđeljima Mateja i Luke ima dovoljno dodirnih točaka, identičnih opisa i odlomaka, da ih se smatra u nastanku međusobno povezanima. Za razliku od njih, Ivanovo je evanđelje sasvim različito, te je vidljivo da ima druge izvore i drugačiji kut gledanja. Biblisti se slažu da je Markovo evanđelje, koje je ujedno i najkraće, nastalo najranije, te se Matej i Luka djelomično oslanjaju na njega, a djelomično koriste neke druge izvore, koji ih čine ponešto različitima.

Markovo evanđelje ne pripovijeda o događajima prije Isusovog krštenja, te obrađuje samo razdoblje Isusovog javnog djelovanja. Nastanak evanđelja pretpostavljen je oko 60. godine, a postoje mnogobrojne podudarnosti ovog evanđelja sa apokrifnim Tominim evanđeljem, otkrivenim polovicom 20. stoljeća u egipatskom selu Nag-Hamadi. Smatra se da je tekst evanđelja cjelovito sačuvan po izvorniku, osim malog odlomka tzv. ‘tajnog evanđelja Karpokratovaca’, koji se nalazio između Mk 10:34 i Mk 10:35, a kojeg je negdje u 3. stoljeću izbacio iz teksta Kliment Aleksandrijski. Ovaj odlomak govori o Lazarovom uskrsnuću.

Među evanđelistima Marko je prikazan sa lavom kao simbolom, a najveću je ‘popularnost’ stekao kao zaštitnik grada Venecije. Do njegovog pokroviteljstva nad ‘Kraljicom mora’ došlo je nakon što je negdje u 9. stoljeću u Veneciju dospjela dragocjena relikvija, tijelo evanđelista Marka. Raniji zaštitnik Venecije bio je sveti Teodor, te mu je Marko isprva postao suzaštitnikom, da bi vrlo brzo sasvim istisnuo Teodora. Diljem Istre i Dalmacije nalazimo prikaze lava sa krilima i knjigom Svetog Marka, simbol i amblem grada Venecije, istican svugdje gdje je vlast Mletaka dosezala.

Nećemo ga naći na području Dubrovačke republike, kao niti na Kvarneru i na području austrijske Istre (Kastavska gospoštija, Pazinska grofovija), dok će s druge strane dominirati gradskim kulama i zidinama, komunalnim zgradama, crkvama cijele mletačke Dalmacije s otocima. Zanimljivo je da lav u šapama drži otvorenu knjigu sa natpisom ‘Pax tibi Marce evangelista meo’, odnosno ‘Mir tebi Marko moj evanđelistu’. Mlečani su bili trgovci, te su vodili politiku mira i radije posezali za diplomacijom nego za oružjem. Ipak, u pograničnim predjelima Republike, kao i na zgradama i bedemima podizanima usred rata, lav drži zatvorenu knjigu!

Kult svetog Marka najviše su širili mletački trgovci, koji putuju i naseljavaju se Europom, pa se sa naseljem Mlečana u srednjovjekovnom Zagrebu povezuje i titul župne crkve na Kraljevskom Gradecu.

Pored prikaza svetog Marka kao zaštitnika Venecije, Marko se, naravno pojavljuje i u prikazima četvorice evanđelista. I ovdje ga se raspoznaje po simbolu lava, koji ga uvijek prati. Mi smo, međutim, ovdje prikazali jedan izbor mletačkih ‘krilatih lavova’, koje dugujemo mletačkom utjecaju, odnosno mletačkoj upravi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA