‘Možeš peći odlične kolače doma, u svojoj kuhinji, ali ako nitko ne zna za njih – kako ćeš od toga zaraditi?’ – rekao mi je davno netko pametan. Vrlo logično, zar ne? No ponašamo li se u skladu s tim?
Često se na marketing u poduzetničkim krugovima gleda kao na nepotrebno bacanje novaca. ‘Meni marketing ne treba’, čujem prilično često. I padnu mi rolete…
Kad smo kod roleta, ako ih proizvodite, ne, vjerojatno vam ne treba TV spot usred meksičke ili čije-se-već-sad-prikazuju sapunice. I ne treba vam neki tzv. celebrity da stoji pored vaših roleta fotošopiran do neprepoznatljivosti na cijelom ekranu news portala dok ujutro pokušavam vidjeti što bi na dotičnom portalu vrijedilo pročitati (vjerujte mi, tražim samo onaj iksić pomoću kojeg ću vašu reklamu ukloniti sa svog ekrana. I ne, uopće ne vidim čija je i ne zanima me).
Ukratko – ne treba vam pola milijuna kuna marketinškog budžeta. Pogotovo uludo utrošenog. Imate li taj iznos i ne znate kud s njim, dajte sirotinji. Ima je, na žalost…
Plasirati informaciju do svoje publike o onome što radite može se i sa puno manje novca, a kako ćete to izvesti ovisi prije svega o tome tko su vaši potencijalni kupci ili korisnici usluga. Puno se stvari može napraviti i bez budgeta.
Na primjer, vjerovali ili ne, i dalje postoje relevantni mediji koji će objaviti dobru poslovnu priču bez da vam usput naplate oglašavanje. Uvjerih se nedavno na vlastitoj koži (za više informacija prelistajte novi Privredni vjesnik). Važno je da imate dobru priču. I da ste je spremni ispričati. E tu je kvaka!
Na popisu mojih klijenata je jedna mlada poslovna žena na čelu tvrtke sa gotovo 50 zaposlenih. Obrazovana, uspješna (da to nije već bi odavno svih 50 radnika na čelu s njom sjedilo na burzi a ne na svom dugogodišnjem radnom mjestu) i, evo problema, samozatajna.
Jedini dio mog plana promocije njene tvrtke koji nije prihvatila je upravo onaj u kojem ona, kao vlasnica i direktorica tvrtke, treba istupiti u javnost sa svojom pričom.
Moja najveća misija tako prestaje biti kako uvjeriti kolege-novinare da objave PR o toj tvrtki, nego kako dotičnu osobu, koja svojim načinom razmišljanja može biti uzor, primjer i poticaj mnogima u poslovnom svijetu, nagovoriti da pristane na interview i fotografiranje za medije. Oko toga su se lomila koplja na našim kavama/sastancima. I još se lome.
Obećajem da neću odustati i da ćemo priču ove, prije svega kvalitetne osobe, a onda i uspješne poduzetnice, čitati u medijima, jer u moru negativnosti kojima smo okruženi svaki dan, baš nam to treba: doznati da još ima onih koji plivaju, drže glavu iznad vode, potonu pa ponovno isplivaju… Da nije baš sve tako crno i da se ipak može, uz neizbježne faze uspona i padova…
Imate li uspješnu poslovnu priču, nemojte je molim vas zadržati za sebe i (zavidne) susjede. Osim što ćete obavijestiti svoje potencijalne kupce da ste tu, tko zna koga sve vaše iskustvo može obogatiti i potaknuti na prvi korak. Medija, koji će vam dati prostor bez da ste usput platili oglašavanje, nema puno, ali ih ima – je li tako, uredniče?
Dijana Kopjar Mucak, mag.nov
Cat Media j.d.o.o.
prigorski.hr/fah