Sukladno epidemiološkim okolnostima, putem video veze održana je 57. sjednica Izvršnog odbora Hrvatske zajednice županija kojoj je prisustvovao župan Darko Koren, kao potpredsjednik Hrvatske zajednice županija i uime Koprivničko-križevačke županije.

Predsjednik Hrvatske zajednice županija i župan šibensko-kninske županije Goran Pauk uvodno je naglasio je važnost digitalne transformacije u javnoj upravi, posebno u novim okolnostima, a nastavno na zaključke sastanka s Vladom Republike Hrvatske, razgovaralo se o daljnjim koracima u zakonskim propisima koji se tiču uspostavljanja usluge javnog prijevoza, mogućnostima decentralizacije kroz Zakon o upravljanju državnom imovinom te regionalnim centrima kompetentnosti.

„Proteklu godinu obilježilo je povjeravanje poslova ureda državne uprave županijama i daljnji rad na optimizaciji i digitalizaciji javne uprave. Sastanci s Vladom, ali i ministrima pojedinačno, platforma su sinergije, dijaloga i komunikacije koja omogućuje ostvarivanje politike decentralizacije i ravnomjernoga regionalnog razvoja Hrvatske“, istaknuo je predsjednik Pauk.

Glavna tema sjednice bio je javni linijski prijevoz autobusnih prijevoznika, a podsjetimo kako je nedavno u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture održan sastanak kojemu je prisustvovao župan Koren, kao potpredsjednik Zajednice, a na kojemu je Radna skupina za uspostavu javne usluge prijevoza putnika na području Republike Hrvatske osnovana pri Hrvatskoj zajednici županija, ministru Olegu Butkoviću predstavila prijedlog modela distribucije proračunskog novca za namjenu plaćanja naknade pri uspostavi javne usluge prijevoza putnika u županijama.

Na tom je sastanku istaknuto kako je od posebne važnosti zadržati postojeću cijenu karata za prijevoz srednjoškolaca, a na sjednici Izvršnog odbora predstavljeni su i ostali zaključci: postojeća sredstva predviđena za prijevoz učenika srednjih škola preusmjerit će se prema Ministarstvu (za javnu uslugu po županijama), a županije će (kroz platformu Zajednice), u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, usvojiti konačni model sufinanciranja javne usluge.

Ministarstvo će proslijediti predviđena sredstva prema dogovorenom modelu te je spremno podržati početak javne usluge od 1. siječnja iduće godine. Razliku sredstava za sufinanciranje javne usluge osigurat će po potrebi Vlada RH tijekom godine, a procjena potrebnih dodatnih financijskih sredstava je oko 107 milijuna kuna.

Župan Koren, koji je i inicirao ovu temu, kazao je kako je cilj da se održe sve postojeće linije, kroz objedinjavanje svih sredstva koja su raspoloživa u državi, a ta bi sredstva služila za osiguravanje postojećeg stanja linijskih prijevoznika koji se nalaze u problemima kao jedna od djelatnosti koja je pretrpjela najviše štete u epidemiji koronavirusa.

Župan smatra kako postoji mogućnost da, ako država ne bi reagirala, prijevoznici obustave svoj rad, što bi u konačnici značilo da ljudi u udaljenim ruralnim prostorima, kojima je to jedini način prijevoza, ostanu bez mogućnosti da dođu do gradskih sredina.

„Ako dođe do prekida rada sustava javnog linijskog prijevoza, obustavit će se veliki broj komercijalno neisplativih linija i ljudi će ostati bez prijevoza. Kao župan i kao potpredsjednik Hrvatske zajednice županija zalažem se za opstanak postojećih linija i nadam se da će se kroz Zajednicu koncept o kojemu smo razgovarali i realizirati.“, dodao je župan te naglasio kako je Koprivničko-križevačka županija spremna za potpisivanje ugovora o javnoj usluzi:

„Jedna smo od tri hrvatske županije koja je spremna za potpisivanje ugovora jer smo napravili kompletnu analizu autobusnih linija na našem prostoru, kao i izračun koliko sve to stoji, odnosno raspoloživost sredstava. Također, moram istaknuti kako smo županija koja najviše izdvaja za sufinanciranje prijevoza učenika srednjih škola tako da nam to neće biti problem, a problem će biti onim županijama koje dosad nisu ništa izdvajale te će morati osigurati nekoliko milijuna.“

Župan je još pojasnio kako bi sve županije zajedno trebale izdvojiti oko 70 do 80 milijuna kuna, a zasad je taj iznos 20, od čega je Koprivničko-križevačka županija osigurala tri i pol milijuna kuna. Zaključio je kako se mora hitno pristupiti rješavanju tog problema jer je moguće da početkom siječnja iduće godine većina prijevoznika ukine linije.

Daljnji koraci predloženi od strane Radne skupine pri Ministarstvu prometa odnose se na to kako će Izvršni odbor Zajednice županija predložiti i usvojiti način raspodjele sredstava iz državnog proračuna po županijama te kako je potrebno usuglasiti s ministrom Butkovićem pitanje PDV-a. Radna skupina pri Zajednici županija nastavit će s pripremom Predloška ugovora o javnoj usluzi te Elaborata za Europsku komisiju kako bi se stručno elaboriralo uvođenje prijelaznog modela, a novi sastanak očekuje se za nekoliko tjedana.

Što se tiče teme reforme javne uprave, podsjetimo kako su županije preuzele dvjestotinjak poslova ureda državne uprave koji su sada integrirani u županijsku upravu, čime su dugoročno ostvarene financijske uštede, a za građanima je omogućena brža i efikasnija javna usluga. Župani smatraju kako je daljnji korak u decentralizaciji upravljanje državnom imovinom, zbog čega će se pokrenuti inicijativa za decentralizirano upravljanje nekretninama koje nisu od strateškog gospodarskog razvojnog interesa za Republiku Hrvatsku.

Jedna od tema sjednice bili su i regionalni centri kompetentnosti, njih 25 na području Republike Hrvatske, koji su ocijenjeni kao mjesta izvrsnosti strukovnog obrazovanja i osposobljavanja u kojima će se provoditi programi redovitog strukovnog obrazovanja, stručnog usavršavanja i cjeloživotnog obrazovanja, kao i drugi oblici formalnog i neformalnog obrazovanja. Primjer takvih centara predstavila je Karlovačka županija.

Na sjednici je bilo riječi i o Programu rada Hrvatske zajednice županija za 2021. godinu, u sklopu kojeg će se nastaviti s radom na digitalizaciji svih procesa, dok će se promicanje interesa regionalne samouprave nastaviti kroz predstavnike županija koji sudjeluju u radu Europskog odbora regija, Vijeća europskih općina i regija te Kongresa lokalnih i regionalnih vlasti Vijeća Europe.