Marin Živković (Možemo!) rekao je u četvrtak da istraživanja pokazuju da bi autonomna vozila mogla smanjiti nesreće do 90 posto, u raspravi o konačnom prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se omogućuje sudjelovanje u prometu potpuno automatiziranih vozila.
“Automobili koji sami voze obećavaju smanjiti broj nesreća uzrokovanih ljudskom pogreškom, a to autonomna vozila čini poticajno najvažnijim faktorom u borbi protiv prometnih nesreća”, rekao je Živković.
Smatra da je važno educirati javnost o prednostima potpuno automatiziranih vozila, odnosno robotaksija, jer istraživanja pokazuju da bi takva vozila mogla smanjiti nesreće do 90 posto.
I SDP-ova Sabina Glasovac smatra da uvođenje robotaksija može smanjiti broj prometnih nesreća uzrokovanih ljudskim faktorom te smanjenja emisija štetnih plinova. Također, mogu dovesti i do veće integracije u društvo i u prometnu povezanost osoba s invaliditetom, starijih osoba ili onih osoba koje zbog zdravstvenih tegoba ne mogu upravljati vozilom. Uz to, na taj način može se potaknuti korištenje javnog prijevoza te time smanjiti gužve na cestama i osloboditi dio javnih površina namijenjenih za parking.
No, s druge strane smatra da će kod uvođenja u promet robotaksija jedan od najvećih problema biti zadobivanje povjerenja budućih korisnika. Navela je i kako će pri tome trebati odgovoriti i na pitanja vezana uz gubitak radnih mjesta do kojih će doći jer će robotaksiji postati konkurencija zbog kojih taksisti mogu ostati bez posla.
Državna je tajnica u Ministarstvu unutarnjih poslova Irena Petrijevčanin rekla da se izmjenama zakona osigurava provedba uredbi EU u području automatizirane vožnje i vozila te se regulira homologacija vozila u pogledu na uz njihove opće sigurnosti te zaštita osoba u vozilima kao i nezaštićenih sudionika u cestovnom prometu.
Takva će vozila moći prometovati samo na ograničenom odobrenom testnom području pod propisanim uvjetima kako ne bi predstavljala povećanu opasnost za druge sudionike u prometu. Morat će biti vidljivo obilježeno natpisima, da se radi o toj vrsti vozila.
Petrijevčanin je kazala i da – za prekršaje u prometu i sve vrste prekršaja, sankcija se može izreći vlasnicima automatiziranih vozila, pravnim osobama kao i ostalim osobama koje sudjeluju u prometu. Uz to, vlasnik automatiziranih vozila u slučaju prometne nesreće dužan je 90 dana čuvati videosnimke koje je takvo vozilo snimilo za vrijeme vožnje te ih dostaviti policiji.
Izmjenama zakona se daju i ovlasti jedinicama lokalne i regionalne samouprave da, uz prethodnu suglasnost MUP-a, uređuju područje prometovanja automatiziranih vozila (po kojim prometnicama će voziti, gdje će stajati i kako bi preuzelo ili iskrcalo putnike i sl). Uz to, vlasnik vozila mora biti pravna osoba, vozilo mora biti registrirano na području RH te mora biti namijenjeno za obavljanje djelatnosti javnog prijevoza.
Također, izmjenama zakona se propisuju kazne za vlasnike automatiziranih vozila od 10.000 do 132.000 eura ako takvo vozilo bude zatečeno izvan odobrenih granica te oduzimanje vozila ako se prestup ponovi. Sudionici u prometu neće smjeti ometati robotaksije u cestovnom prometu, u suprotnom, mogli bi dobiti novčanu kaznu od 1.000 do 5.000 eura.