Festival ZagrebDox u četvrtak nastavlja svoj program u kojemu su, među ostalim, filmovi “Mirotvorac” Ivana Ramljaka i “Kocka, bogovi i LSD” Petera Mettlera, još jedno filmsko epsko putovanje iz trilogije ovogodišnjeg dobitnika Velikog pečata za životno djelo.

Projekcije počinju od 14 sati drugim prikazivanjem kontroverznog doxa „Tajna misija: Razotkrivanje krajnje desnice” Havane Marking, koja potajno prati vodeću britansku antifašističku skupinu u tajnoj istrazi, otkrivajući kako krajnje desni aktivisti mijenjaju mainstream politiku, ali i milijunski trag novca koji vodi u Silicijsku dolinu.

Slijede reprize „Šume” Lidije Dude o „sljedbenicima Thoreaua“ te „Majčinstva” Victorije Mapplebeck, a tu su i filmovi „Željezo” Vitalija Manskog posvećeno vojnoj opremi u svakodnevnom životu Ukrajinaca te „Sudane, sjećaj nas se”.

Najavljena su i dva vedrija uratka, „Ostalo nije važno” Romaina Dumonta, metafilm o neuspješnom snimanju dokumentarca o omiljenom pariškom prometnom redaru, redikulu i breakdanceru koji ostaje bez posla i „Moja švicarska vojska” Luke Popadića, koji se bavi časnicima druge generacije imigrantskih obitelji iz Srbije, Šri Lanke i Tunisa.

Od 16 sati na programu je biografija Zorana Predina „Praslovan” Slobodana Maksimovića, potom „Terenska nastava” Joze Schmucha, „Lekcije mog tate” Dalije Dozet i „Marš u mraku” Kinshuka Surjana.

Uslijedit će Regionalna konkurencija s filmom Renate Lučić „Godina prođe, dan nikako” o odnosu autorice i njezina oca, ujedno priča o ruralnoj Hrvatskoj i njezinoj depopulaciji, usamljenosti, muškom prijateljstvu i rasapu tradicionalnih obiteljskih struktura. Redateljica će nakon projekcije razgovarati s publikom.

Zvjezdani zaron u život slavne Twiggy

U 17,30 sati prikazuje se film o ikoni 1960-ih Lesley Lawson, popularnoj britanskoj manekenki, glumici i pjevačici Twiggy u režiji glumice, dizajnerice i redateljice Sadie Frost.

„Ovaj zvjezdani zaron u arhivu i svjedočenja Paula McCartneyja, Charlotte Tilbury, Joanne Lumley i naslovne junakinje istražuje njezin odgoj, karijeru, odnose i doprinos modnoj industriji”, najavljeno je. Sadie Frost će govoriti o filmu nakon projekcije.

U 18 sati u Međunarodnoj konkurenciji Alisa Kovalenko će predstaviti intimni dnevnik „Dragi Théo” o odlasku u rat, prijateljstvima, podršci i dubokoj ljudskosti među suborcima, ali i užasu razaranja i zabrinutosti za budućnost petogodišnjeg sina kojega je ostavila za sobom.

Sat vremena kasnije reprizira se „GEN_” Gianluce Matarresea o izvrsnom i osebujnom doktoru umjetne oplodnje i spolne tranzicije, potom „Spektakl”. Yasmin van Dorp, refleksivni dokumentarac o suvremenom turizmu, sniman u Norveškoj, Laponiji, Turskoj te „Kronike apsurda” Miguela Coyulea o pokušaju snimanja tajnog distopijskog filma u Kubi.

Za film „Mirotvorac” Ivana Ramljaka, posvećen posljednjim mjesecima života Josipa Reihl-Kira, osječkog policijskog načelnika ubijenog 1991. ulaznice su odavno rasprodane, a o dodatnoj projekciji u nedjelju organizator će javiti naknadno.

Od 19,30 sati prikazat će se film „Ko će pokucati na vrata mog doma” Maje Novaković koja će osobno predstaviti taj, ističe se, prekrasno snimljen, snijegom i ledom „okovan“ film u čijem je središtu ipak ponajprije jedan planinski osamljenik.

Trilogija Petera Mettlera, kojem je umjetnički direktor ZagrebDoxa Nenad Puhovski dodijelio Veliki pečat za životno djelo, nastavlja se „Kockom, bogovima i LSD-jem” iz 2002., još jednim epskim putovanjem, ovaj put Nevadu, Švicarsku, Indiju i druge zemlje u potrazi za transcendencijom.

Glazbeni dokumentarac o kalifornijskom indie bendu

U 21 sat prikazuje se „Pavements” Alexa Rossa Perryja, neobični glazbeni dokumentarac o kultnom kalifornijskom indie rock sastavu 90-ih kojega pratimo tijekom priprema za rasprodanu povratničku turneju te stvaranja mjuzikla i holivudskog filma.

”Rad impozantne festivalske recepcije istovremeno satirizira i slavi lijeni pristup karijeri rock zvijezda, podrivajući time glazbeni establishment oslonjen na industrijsku proizvodnju hitova”, ističu sa ZagrebDoxa.

U isto vrijeme tu je „Fotografsko pamćenje”, istraživanje Rachel Elizabeth Seed o vlastitoj majci – cijenjenoj fotoreporterki Sheili Turner Seed, uz pomoć audio- i fotoarhive te svjedočenja slavnih fotografa, ali i običnih ljudi čije je živote Sheila dotakla.

Pola sata kasnije na rasporedu je vremeplov „Funk YU” Franka Dujmića, filmska potraga za vinilnim zapisom u kojoj se zrcali neka bolja muzička prošlost ovih prostora.

Za kraj dana ostavljena su dva metafilma, „Teret snova” Lesa Blanka i Maureen Gosling i „Cvijeće svjedoči tiho” Thea Panagopoulosa. Prvi je restaurirani klasik iz 1982. o burnom snimanju Herzogova „Fitzcarralda”, a drugi najbolji kratki film prošlogodišnje IDFA-e i dobitnik Velike nagrade žirija u Sundanceu, priča palestinskog redatelja koji je u Škotskoj otkrio arhivske snimke palestinske flore o čemu je napravio filmski esej.

ZagrebDoXXL i ZagrebDox PRO se nastavljaju masterclassom Margje de Koning „Movies that Matter: O filmu i utjecaju“ (KIC, 15 sati) o tome kako film može doprinijeti promjeni perspektiva lokalne zajednice i donositelja odluka, utjecati na građansku angažiranost i osvještavanje o problemima globalne važnosti te doprijeti do publike s relevantnim temama.

Bit će tu i panel „Okvir budućnosti: AI, istina i etika dokumentarizma“ (KIC, 16,30 sati) o srazu umjetne inteligencije i snimanja dokumentarnih filmova, kako ona preoblikuje pripovijedanje istodobno postavljajući aktualna pitanja o istini, etici, transparentnosti i odgovornosti.