Vlada je Hrvatskom saboru uputila Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o strukovnom obrazovanju, kojim se uređuje uspostava regionalnih centara kompetentnosti za strukovno obrazovanje i osposobljavanje povezanih sa sektorom rada, a sukladno Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije.
Centri kompetentnosti bit će mjesta izvrsnosti koja će provoditi programe redovitog strukovnog obrazovanja, stručnog usavršavanja i cjeloživotnog obrazovanja kao i druge oblike formalnog i neformalnog obrazovanja, pružati inovativne modele učenja, izvrsnost nastavnika, predavača i mentora kod poslodavaca te visokokvalitetnu infrastrukturu, konstruktivnu i kreativnu suradnju sa socijalnim partnerima, javnim sektorom te gospodarskim subjektima i drugim zainteresiranim institucijama šire zajednice.
Državna tajnica u Ministarstvu znanosti i obrazovanja Branka Ramljak pojasnila je da se predloženim zakonom poboljšava i provedba praktične nastave u strukovnim školama, posebno za učenike određenih zanimanja (trogodišnji programi obrazovanja) zbog ograničenja izvođenja praktične nastave i vježbi, odnosno ograničenja na rad maloljetnika pri provedbi praktične nastave i vježbi. Ovim se zakonom uređuje to područje uz pridržavanje drugih propisa kojima se uređuje zaštita maloljetnika. Osim toga, učenicima koji pohađaju programe obrazovanja za vezane obrte nastavna godina, odnosno praktična nastava prema predloženom zakonu trajat će i do 40 tjedana. Do sada je trajala 38 tjedana.
Također, omogućava se razvoj nacionalnoga kurikuluma za strukovno obrazovanje, sektorskih kurikuluma, strukovnih kurikuluma te kurikuluma ustanove za strukovno obrazovanje. Predloženim zakonom jača se i učenje temeljeno na radu te se prvi put u strukovnom obrazovanju definira pojam učenja temeljenog na radu, ističući kako se ono mora provoditi u suradnji ustanove za strukovno obrazovanje i gospodarskih subjekata te se definiraju načini provedbe učenja temeljenog na radu. Omogućava se uspostava boljeg sustava osiguravanja kvalitete i omogućava se izgradnja sustava koji će omogućiti cjeloživotno učenje i mobilnost.
U odnosu na tekst prijedloga zakona koji je prošao prvo čitanje u Hrvatskome saboru u tekstu Konačnog prijedloga zakona nastale su izvjesne razlike kao posljedica uvažavanja stajališta iznesenih u raspravi u Hrvatskome saboru i njegovim radnim tijelima, kao i izmjene učinjene od strane predlagača.
Tako je u članku 5. brisan stavak koji je propisivao da se kurikulumom ustanove za strukovno obrazovanje utvrđuje nastavni plan za svaku strukovnu kvalifikaciju koju ustanova za strukovno obrazovanje izvodi, a izmijenjen je i stavak 12. kojim se sada propisuje da kurikulum ustanove za strukovno obrazovanje donosi ustanova najkasnije do 31. kolovoza tekuće godine prije početka školske godine u kojoj se počinje primjenjivati. Jasnije je propisan i članak 8. na način da se propisuje kako je Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja nadležan za provođenje vanjskog vrednovanja ustanova za strukovno obrazovanje.
prigorski.hr
fah





