Poput mnogih iz njegove generacije, Vijay Damerla najveću količinu nove glazbe pronalazi na internetu, ali ovaj dvadesetogodišnjak polako postaje ovisnik o vinilnim pločama i pravi kolekcionar.

Iako nema gramofon, tvrdi da mu to nije važno jer mu zbrika ploča predstavlja jednak užitak poput, primjerice, kolekcije umjetničkih postera. “Osim što je, pomalo, vinil relikt iz prošlosti”, rekao je.

Za 29-godišnju Celine Court, koja posjeduje oko 250 ploča, skupljanje vinila je povezano s nostalgičnim toplim zvukom koji se razlikuje od digitalnih kopija. “Ako slušate ploču, to je tako drugačije, autentično”, kazala je.

Popularnost vinila raste posljednjih godina, a prvi put nakon tri desetljeća prodaja ploča u 2022. premašila je prodaju CD-a. I prihodi od prodaje vinila nadmašuju zaradu od CD-ova.

Veliki trgovački lanci poput Walmarta prihvatili su retro format, a megazvijezde poput Taylor Swift, Harryja Stylesa i Billie Eilish, utjecale su na to da izdavačke kuće povećaju tiskanje vinila.

Baš je ovaj tjedan Metallica kupila tvornicu da se može nositi s potražnjom za njihovim reizdanjima na vinilu.

To je prekrasna stvar

I manje trgovine potiču interes. Jamal Alnasr, vlasnik trgovine Village Revival u New Yorku, posjeduje oko 200.000 ploča.

“Tko bi mogao zamisliti da će se vinili vratiti u život?” rekao je 50-godišnji vlasnik trgovine koju vodi već tri desetljeća.

U jednom trenutku je arhivu donirao i velik dio vlastite kolekcije, koja bi danas mogla vrijediti oko 200.000 dolara. “Kad ste devedesetih govorili o vinilima niste bili cool.”

No desetljećima kasnije kaže: “Svakodnevno gledam pripadnike mlađe generacije koja kupuje nove ploče”.

“Ja to radim već 30 godina… nova generacija, djeca, traže svu glazbu iz tridesetih, četrdesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća.”

“Zapravo znaju više od nas, koji smo odrasli u devedesetima i osamdesetima”, kaže uz osmijeh. “To je prekrasna stvar.”

Fizičko iskustvo

Alnasr trguje novim i rabljenim pločama. Rekao je da je zbog relativno visoke cijene proizvodnje i distribucije marža na novim predmetima danas može biti svega pet posto, a on se oslanja na originalne kolekcionarske predmete da nadoknadi razliku.

Popularnost vinila u posljednjih nekoliko godina je stalno rasla, što je obrat u trendu nakon što su CD-ovi i digitalan ‘streming’ vladali 1990-ih i početkom 2000-ih godina.

Alnasr je rekao da njegov posao pokreće kombinacija glazbenih obožavatelja i povremenih slušatelja pa za trgovinu u nekad boemskom Greenwich Villageu jedva plaća 15.000 dolara mjesečne najamnine.

Za poznatog kupca, a Alnasr je omiljeni prodavač vinila među slavnima, koji se sprijateljio s Lanom Del Rey, Bellom Hadid i Rosaliom, spreman je nabaviti i poslati ploču.

No uglavnom preferira da ljudi osobno dođu kupiti ploče. “Možete reći da sam jedini tvrdoglavi Njujorčanin – ne želim prodavati ovaj format online”, nasmijao se. “Želim da ljudi dođu ovamo… pretraže vinile i educiraju se”.

“Vidjet će mnogo više od prvog reda ploča, mnogo se skrivenih dragulja nalazi iza”.

Unatoč povratku vinila, ‘streaming’ ostaje dominantan format slušanja i čini 84 posto američkog glazbenog tržišta. Prošle godine zarada je bila rekordnih 13,3 milijarde dolara, po podacima američke diskografske industrije (RIAA).

Ali Celine Court, koja je iz Nizozemske, streaming smatra “prebrzim i prejednostavnim”. “Jednostavno je bolji osjećaj skupiti svoje vinile, slušati ih i ponositi se njima.”