Monografija “Jasenka Bulj: Slikarstvo, fotografija, video”, predstavljena u petak navečer u Zagrebu, donosi presjek 35-godišnjeg rada istaknute akademske slikarice i umjetnice, uključivo fotografije i video radove, u interpretaciji povjesničarke umjetnosti i dugogodišnje kustosice Moderne galerije u Zagrebu Mladenke Šolman.
Knjiga je upravo objavljena u izdanju Naklade Ljevak.
O knjizi i autorici na predstavljanju u Muzeju suvremene umjetnosti u petak navečer govorio je recenzent knjige, akademik Tonko Maroević. Istaknuo je kako je riječ o svestranoj umjetnici koja je “u umjetnost od početka krenula sa senzibilitetom koji je izrazito intimistički, nudeći istobno panoramski pogled u daljinu”.
Umjetnička putanja Jasenke Bulj bilježi kontinuirane mijene, počevši od “jednog nježnog, suptilnog kromatizma, biografski se mijenjajući” s protokom vremena, istaknuo je Maroević. “Tako, primjerice, rođenje djeteta ili izbijanje rata silno mijenjaju njezin umjetnički registar. Ta putanja, amplituda, dokaz je jednog ‘work in progress’, djela koje još uvijek traje”, kazao je.
Monografski prikaz opusa Jasenke Bulj počinje uvodnim tekstom Mladenke Šolman koji prati, analizira i ocjenjuje razvojnu liniju njezina djela slijedom ključnih etapa i primjernih radova. Uz uvodni esej i reprodukcije izabranih djela, knjiga sadrži i opširnu biografiju (s fotografskim prilozima), katalog prezentiranih djela, biografiju i prijevod na engleski jezik koji potpisuje Graham McMaster; ukupno oko 150 stranica teksta, 152 ilustracije u boji i brojne bilješke.
Maroević je istaknuo kako je Šolman “povjesničarka umjetnosti, kustosica i kritičarka koja je svojim stručnim tekstovima u povijest umjetnosti unijela dimenziju kontemplacije, relacioniranja s filozofskim, duhovnim svijetom”.
“Ona je ozbiljan interpret koji ide od podatka, činjenice. Istodobno, ona interpolira iskustva drugih čitača, gledalaca, tumača, stvara mozaikalnu sliku recepcije, koja je neophodna kad je riječ o tako svestranoj umjetnici kao što je Bulj”, napomenuo je Maroević.
Recenzentica Sandra Križić Roban s Instituta za povijest umjetnosti u Zagrebu, istaknula je kako je Bulj umjetnica rafinirana rukopisa, čija specifična estetika njezinom radu daje prepoznatljivost koja ju izdvaja u okolnoj “buci” i često agresivnoj smjeni tendencija.
Mnogi likovni elementi koje Bulj koristi u svom radu, kao i njena specifična estetika, kontinuiraju tijekom godina, a njihove izvore pronalazimo već u njezinu formativnom razdoblju, napomenula je Križić Roban.
“To je specifičan način gledanja i kadriranja, osobit pogled kojim iz neznatno povišenog položaja, mirno i staloženo promatra prostor ispred”, dodala je.
O knjizi je govorila i kustosica MSU-a Leila Topić, koja se posebno osvrnula na prožimanje radnog i osobnog u umjetničinome radu, jasno vidljivom i u monografiji. “Tu se prožima život umjetnice s radnom biografijom. Riječ je o sljubljivanju nečijeg života – veselja, žalosti, tragedija i ljubavi – s radnim procesima, koje se tu lijepo reflektira jedno uz drugo”, kazala je.
“Bulj se svojom umjetnošću opire hektičnosti života, pristajući uz tu činjenicu i tjerajući nas da se zaustavimo, a njezin prelazak na druge medije ne predstavlja prekoračivanje granica medija slikarstva kako bi se došlo do drugih medija: ideja je da nema granica, riječ je o susretanjima i preklapanjima raznih medija i to je u toj monografiji jako dobro izraženo”, napomenula je Topić.
S njom se složila i ravnateljica MSU-a Snježana Pintarić, koja je kazala kako je riječ o “iznimno uspjelom izdanju odličnog vizualnog grafičkog identiteta, koje na čitljiv i pregledan način jako dobro pogađa bit i razne aspekte stvaralaštva te istaknute umjetnice čiji rad MSU prati i pokazuje”.
Bulj se zahvalila Šolman na strpljenju u radu uloženom u nastanak te monografije i ugodnoj suradnji prilikom rada na njoj. “Nije bilo lako sve to skupiti na jednome mjestu i hvala svima koji su objeručke prihvatili suradnju na jednom takvom projektu u ovo vrijeme koje je krizno za umjetnost – Nakladi Ljevak, recenzentima i MSU-u”, kazala je.
(Hina)
fah