Provodna tema ovogodišnjeg Festivala suvremenih umjetničkih formi – SUFFEST 2020, deseta je godišnjica smrti Tomislava Gotovca. Tako je jedno od prvih događanja bilo otvorenje izložbe ‘Udisanje zraka’ Tomislava Gotovca u Likovnoj galeriji u organizaciji Udruge K.V.A.R.K. Križevci i Gradskog muzeja Križevci, koji je ovogodišnji partner i suorganizator SUFFEST-a.
Podsjećamo, Tomisla Tom Gotovac (1937. – 2010.), apsolutni je pionir performansa u Hrvatskoj i Jugoslaviji, a njegova dva antologijska performansa ‘Udisanje zraka’ i ‘Listanje Elle-a’ inkunabule su ove izražajne forme na domaćoj sceni.
Performans, kao izražajna forma, do boljeg rješenja gostuje u području likovnih umjetnosti, a karakterizira ga performerovo korištenje vlastitog tijela kao glavnog sredstva izražavanja, odnosno, tijela u akciji, pri čemu akcija tvori performans kao likovno djelo u realnom vremenu sa početkom i završetkom. Iako je performans relativno mlad u tom smislu, možemo ga bez dvoumljenja istovremeno smatrati i najstarijom izražajnom formom. Kako, međutim performans počinje i završava isključivo u osjetilima publike, ova se efemerna forma snažnije artikulira i izdvaja tek u sprezi sa fotografijom i filmskim zapisom, koji mu jamče preživljavanje. Iako fotografija, kao niti filmski zapis NISU performans nego tek INFORMACIJA o istom, velika većina publike poznaje ga isključivo kroz ovakav zapis.
Prvi performans Toma Gotovca, prema riječima autora izložbe Darka Šimičića, ‘Udisanje zraka’, nastao je daleke 1962., prilikom jednog izleta na Medvednicu, kada je Tom Gotovac zamolio prijatelja da ga fotografira dok, gol do pasa, duboko udiše svježi zrak. Odmah potom nastao je i drugi, u kojem Gotovac lista ženski časopis Elle. Od tog trene Gotovac sljedećih gotovo pola stoljeća istražuje i projicira mogućnosti korištenja vlastitog tijela kao izražajnog sredstva.
Sprega performansa i fotografskog, odnosno filmskog zapisa produbljuje se, te tijekom njegove karijere nastaju radovi koji su već u intenciji mišljeni u svom filmskom zapisu, štoviše, sam režira i snima filmove koji samo prividno izlaze iz okvira njegovog osnovnog idioma. Popularne, performans je u široj, laičkoj publici prepoznat kao ‘oni što hodaju goli’, čemu je također doprinio Gotovac svojim antologijskim ‘Volim Zagreb’. Slijedili su nešto mirniji nastupi u kojima je na glavnom zagrebačkom trgu čitao novine, gledao TV dnevnik i slično, a već ’70ih Gotovac dobiva i svoje sljedbenike i oko njega oblikuje se respektabilna zagrebačka performenska scena.
Prema podrumskom prostoru koji su nakratko dobili na raspolaganje u Mesničkoj, grupa performera nazvala se ‘Podroom’, a ovdje se okupljaju Sanja Iveković, Vlasta Delimar, Željko Jerman, Boris Demur, Stlinovići, kao i neki kratkotrajniji, koji nisu ostavili značajniji trag. Mnogo kasnije iz ovog će se početka razviti i značajni internacionalni festival performera u Štaglincu (Koprivnica) Vlaste Delimar. No Tom Gotovac uvijek je središnja figura i priznati nestor hrvatskog performansa.
Kako je performans redovito na rubu incidenta, tako je i na voluntaristički način prekinut performans ‘Hrvatski proizvod’, izveden 2007. u Križevcima u sklopu CultureShock festivala, na kojem je ponovo Gotovac središnja figura, pored Vlaste Delimar i Milana Božića.
Ovaj novi nastup Gotovca u Križevcima, nažalost posthumno, donosi nam njegove antologijske radove, ‘Disanje zraka’, fotografsko podsjećanje na ‘Volim Zagreb’, te njegov video rad ‘Glenn Miller’. Uz iscrpan osvrt na život i djelovanje Toma Gotovca, autora izložbe i voditelja Instituta Tomislav Gotovac, Darka Šimičića, o izložbi govorio je križevački performer Saša Živković, kao i ravnateljica Gradskog muzeja Križevci, Tea Hatadi, a u ime Grada Križevca izložbu je otvorio zamjenik gradonačelnika Danijel Šaško.