Nagrada Wild Dreamer 14. Subversive Film Festivala u igranoj konkurenciji dodijeljena je filmu “Okus” redatelja Lê Baoa, a u dokumentarnoj “Godini otkrića” Luisa Lópeza Carrasca, objavljeno je u nedjelju navečer na dodjeli u kinu Tuškanac.

Za film “Okus”, smješten u turobne slamove Ho Ši Mina, žiri je ustvrdio da je riječ o vizualno impresivnoj studiji tjelesne forme i pokreta, u kojoj redatelj stvara “čudan, uznemirujući svijet, koji bi lako mogao biti san”.

“U isto vrijeme san o zajedništvu, i noćna mora o samoći, koji nije namjerno povezan s pandemijskom stvarnošću u kojoj živimo, ali je sasvim u skladu s njom. Ili da to kažemo banalnije – tko bi rekao da gledanje golih ljudi koji pripremaju hranu u bunkeru može biti tako očaravajuće”, napominje žiri u obrazloženju.

Posebna priznanja filmovima “Što vidimo kada gledamo u nebo?” i “Mala Palestina”

Posebno priznanje u igranoj konkurenciji osvojio je film “Što vidimo kada gledamo u nebo?” Aleksandra Koberidžea, poetična saga koja razotkriva skrivenu magiju svakodnevice kroz priču o paru koji se zaljubi nakon slučajnog susreta na ulici.

Žiriju se svidio njegov jednostavan, senzualan filmski pristup i što se na tajanstven, veseo i tjelesan način približava svakodnevici. “Magičan dodir kina ovdje razbija prokletstvo nemoguće ljubavi i otkriva ljepotu običnih, gotovo trivijalnih tradicija i događaja (nogometna utakmica) u jednom gradu u Gruziji”, napomenuli su.

Dokumentarac “Godina otkrića” Luisa Lópeza Carrasca koji kroz razgovore posjetitelja lokalnog bara u Cartageni otkriva manje poznate povijesne događaje iz Španjolske s početka devedesetih, žiri je opisao kao djelo koje potiče razmišljanja o tome koliko vrijedi radništvo.

Redateljev način snimanja nazvali su “radikalnim slušanjem“, koje ne omogućuje samo da vidimo dubinu dezintegracije društva, već nas tjera i da se zapitamo kako se može uspostaviti gospodarstvo koje ljudske živote prepoznaje kao vrijedne i može li se ikada popraviti zanemareno dostojanstvo.

Žiri ističe da je taj film počast utjelovljenoj mudrosti (bivših) radnika, kolektivnoj boli i čežnji za boljim, tzv. dobrim životom.

U dokumentarnoj konkurenciji posebno priznanje dodijeljeno je filmu “Mala Palestina (Dnevnik opsade)” Abdallaha Al-Khatiba, intimnom dokumentu svakodnevice stanovnika izbjegličkog kampa u Yarmouku, za koji žiri kaže da ga je snažno pogodio pričom o boli i nadi u zajednici pod opsadom.

Kako je ocijenio, taj film daje glas stanovnicima kampa, uključujući djecu, prikazujući njihovu nepodnošljivo nasilnu svakodnevicu, ali i njihove želje za životom te trenutke nade.

Najbolje filmove je izabrao tročlani žiri u kojemu su bili redateljice i spisateljice Pary El-Qalqili te redatelj i kustos Ivan Ramljak.

Premijera filma “Žene minorne spekulacije”, paneli i razgovori

Nakon dodjele nagrada svjetsku premijeru u “Tuškancu” ima film “Žene minorne spekulacije” koje vode gledatelje na “spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju”, pritom kombinirajući elemente video-instalacije, putopisa, etnografskog dokumentarca i znanstvene-fantastike.

“Susret arheologinje-vremeplovke i artefakata iz drugih, akronoloških svjetova stvara međuprostor na razmeđu osobne i službene verzije povijesti te omogućuje odupiranje autoritarnom pogledu podsjećajući nas da je kolektivna memorija podložna halucinacijama i preokrećući fokus s prošlosti na potencijalne budućnosti”, napominje se u najavi filma.

Taj se film prikazuje u okviru projekta Kinematografije otpora kustosica Dine Pokrajac i Leile Topić koji organiziraju Subversive Festival i Muzej suvremene umjetnosti (MSU), kako bi predstavili filmske autorice i autore čiji opus nastaje na sjecištima strategija i praksi suvremene umjetnosti i filma.

U natjecateljskom i popratnom programu festivala u proteklih osam dana prikazano je tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu, baveći se različitim društvenim temama, nepravdama, promjenama, ženskim pravima i pravima manjina.

Tradicionalno, nakon filmskog dijela Subversive Festivala, program se od ponedjeljka nastavlja teorijsko-konferencijskim dijelom s nizom panela i razgovora na ovogodišnju središnju temu, “Post-COVID demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti”.

(Hina)