Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije uputio je u srijedu Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture zahtjev da se „poništi odluka o odgovornosti zapovjednika broda Lastovo“ u nesreći u kojoj su u kolovozu 2024. u malološinjskoj luci poginula tri Jadrolinijina pomorca.

U zahtjevu objavljenu na internetskim stranicama Sindikata, ističu kako su detaljno pročitali oba objavljena izvješća o nesreći i izlaganja predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu.

Iz Sindikata napominju kako „skreću pozornost upravo na izvješće Ministarstva, u kojemu se navode neke kontradiktorne tvrdnje, iz kojih ispada da je zapovjednik broda odgovoran za postupke koje kompanija uopće nije propisala; stoga smatramo da isti ne može snositi odgovornost za navedeno, točnije propuste kompanije. Također je navedeno da kompanija nije upoznala zapovjednika i posadu s načinom funkcioniranja hidraulike trajekta Lastovo, na kojemu je očito hidraulički sustav neispravan ili funkcionira s nevjerojatnim sigurnosnim propustima,“ ističe se u zahtjevu.

Dodaju da je iz izvještaja Agencije razvidno vještačenje samo jednog ventila.

„Na temelju dosadašnjih iskustava s različitih brodova Jadrolinije, upoznati smo da se hidraulički blok sastoji od više ventila, od kojih neki imaju ulogu prilikom gašenja same hidraulike; kvara na hidraulici, nestanka napajanja, da zadrže teret u zraku – u ovom slučaju brodsku rampu. Molimo pojašnjenje o kakvom se zapravo hidrauličkom sustavu radi?“, kažu iz Sindikata.

Zbog navedenoga, “Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije hitno traži poništenje vaše odluke”, poručili su u svom zahtjevu iz tog Sindikata, jednog od triju koji djeluju u Jadroliniji.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je u ponedjeljak izvješće o izvidima pomorskih prekršaja prilikom nesreće trajekta Lastovo, u kojem se predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte kao odgovorne osobe i zapovjednika broda Gorana Đolonge. Prekršajne prijave će biti podnesene ako ne bude pokrenut kazneni postupak, što je u nadležnosti Državnog odvjetništva.

Zaključeno je da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen, a da je zapovjednik broda prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću, kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih uz sustav pramčane rampe.

I Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu objavila je izvješće o nesreći i pritom Jadroliniji dala 12, a Hrvatskom registru brodova tri sigurnosne preporuke.

Istragom je utvrđeno da se nekontrolirani pad rampe dogodio u okolnostima dok se rampa nalazila podignuta u krajnjem gornjem položaju, pri čemu je hidraulički sustav podizanja i spuštanja bio isključen, a rampa neosigurana mehaničkim sredstvima. Prema tom izvješću, članovi posade broda Lastovo nisu bili odgovarajuće i u cijelosti upoznati s funkcionalnostima pramčane rampe i pripadajućeg hidrauličkog sustava.

Nakon što su objavljena ta dva neovisna izvješća, u utorak je predsjednik Uprave Jadrolinije Sopta poručio da je spreman otići, a iz Vlade je potvrđeno da će biti smijenjena tročlana Uprava Jadrolinije.