Prije nešto više od dva tjedna u Suhopolju nedaleko Virovitice održana je osnivačka skupština udruge „Hrvatski pogrebnik“ koju je predvodio trubač pogrebnik i vlasnik Lire iz Virovitice Mario Kolarević. Ovakva osnivačka skupština ne bi bila nimalo čudna da se oko samog Kolarevića ne veže čitav niz poslovnih kontroverzi.
Podsjetimo kako je formalno za javnost Kolarević navedenu Udrugu osnovao kako bi postigao ravnopravnost na tržištu između privatnog i komunalnog sektora gdje navodno postoji jako puno problema. Prema riječima Kolarevića komunalni sektor uživa monopol na grobljima diljem Hrvatske, dok se pojedinim pogrebnicima onemogućava rad. Iako se zna da zakonski komunalne poslove na groblju, ukope i održavanje obavljaju komunalne tvrtke čiji su osnivači gradovi, a ne privatnici poput Kolarevića.
– Oni istovremeno mogu raditi našu tržišnu djelatnost, gdje koriste privilegije groblja i njihove cijene koje su dosta visoke, a snižavaju cijene na tržišnoj djelatnosti. Prodaju pogrebnu opremu za smiješne novce, nude prijevoz isto tako za male cijene. Mi živimo od tržišne djelatnosti i ne možemo imati takve cijene. Oni ne žive. To nije svugdje, ali u dosta područja su upravo takvi problemi – istaknuo je u razgovoru s nama Kolarević i naglasio kako je glavni motiv osnivanja ovakve udruge slab rad ostalih srodnih udruga i to što su se neke kolege okrenule leđa privatnicima i pripojili se komunalnom sektoru iz vlastitih interesa.
Što je istina: Kolarević se bori za svoje privatne interese ili za standard građana?
Na naše pitanje kako je njegov biznis narastao u tako kratkom vremenu Kolarević je bio poprilično nejasan.
– U biznisu sam sedam godina. Imam firmu u Osijeku, Virovitici, Suhopolju i Pitomači. Imam 14 zaposlenih – kratko nam je odgovorio Kolarević.
Trubač pogrebnik Kolarević najviše je bio zainteresiran razgovarati o problemima ukopa.
– Do sada su jedinice lokalne samouprave koje nemaju svoje komunalno poduzeće i pogon za obavljanje komunalne djelatnosti morale raditi ugovor o obavljanju tih djelatnosti putem natječaja. Novi Zakon o komunalnom gospodarstvu je donio da te lokalne zajednice sada moraju to povjeriti prvom do sebe ili gradu ili općini koje to ima. To je velika opasnost za naš teren, naše koncesije su završile još u devetom mjesecu prošle godine. To je prolongirano do kraja drugog mjeseca, no što nakon toga. Komunalna poduzeća dobit će te poslove bez natječaja, po puno većim cijenama. Sada građani više neće imati najpovoljnijeg ponuditelja, nego nekog tko je nametnut. Njihove cijene u startu su veće za 900 kuna i građani više neće imati pravo biranja. To će tako funkcionirati u cijeloj Hrvatskoj i mnogi će biti prisiljeni zatvoriti svoje tvrtke – kazao je Kolarević.
Kolarevića smo isto tako upitali jesu li istinite informacije kako se posvađao s načelnikom Općine Lukač Đurom Bukvićem te je li mu navodno prijetio zbog mogućeg gubitka koncesije.
– Dezinformacije su da sam se posvađao s načelnikom Lukača. Od devetog mjeseca kad je meni koncesija izašla, oni su ju produžili do trećeg mjeseca, a nakon toga kad su došli izbori, načelnik je ponovno produžio koncesiju. Ja tražim samo pravo rada, ništa drugo – rekao je već pomalo uznemireni Kolarević.
Ono što možemo zaključiti iz izjava Kolarevića jest to da je Udrugu „Hrvatski pogrebnik“ osnovao s ciljem borbe zadržavanja poslova ukopa na grobljima vezano uz zakon o Komunalnom gospodarstvu, a da se druge udruge s čijim radom Kolarević nije zadovoljan, a koje okupljaju pogrebnike iz RH, ipak bore za kvalitetnije obavljanje poslova oko preuzimanja, prijevoza i opremanja pokojnika, bolju i kvalitetniju uslugu za ožalošćenu obitelj.
„Kolarević koji vozi bijesne aute i gradi vikendice govori samo o cijenama“
Kontaktirali smo i neke čelnike drugih udruga pogrebnika koji su nam samo kratko prokomentirali da se pogrebnici bave pijetetnim poslom i brigom oko pokojnika od njegove smrti do ukopa te organizacije ceremonijala i pogreba, a da ovo što Kolarević zagovara uopće nije posao pogrebnika nego komunalne tvrtke koje su u vlasništvu gradova. Nekima nije uopće jasno što Kolarević zaista želi, jer u sedam godina rada ostvario je veliki rezultat, a to nije sigurno s niskim cijenama.
Građane ne treba „derati cijenama“. Jedan nam je pogrebnik odgovorio da je žalosno što Kolarević koji vozi bijesne aute i gradi vikendice govori samo o cijenama. Lijepo bi bilo pričati malo o pijetetu prema umrloj osobi i ožalošćenoj obitelji, kako i na koji način podići kvalitetu obavljanja pogrebničkih usluga, no njemu je očito nešto drugo prioritet.
Sličnu priču smo čuli i od nekih pogrebnih poduzeća iz Suhopolja gdje nam je jedan od vlasnika potvrdio kako se Kolarević uvijek skriva iza lijepih riječi i odvjetnika.
– Ljudi se iseljavaju iz Suhopolja, a on glumi patnika. Ne želim previše komentirati njegov slučaj, jer ne želim da me ometa u poslovanju, no mogu samo reći da od kada je dotični osnovao svoje poduzeće u Suhopolju, uzima mi klijente, iako nema prevelikog znanja o ovom poslu. Ljudima okolo govori da smo zatvoreni, usprkos činjenici što mi i dalje radimo. Sprovod nije vatrogasna zabava, on bi po cijelom svijetu radio ukope, a nema za to primjerenu logistiku pa svuda kasni. Zamjerio se svima i zato većina s njim ne želi imati posla – kazala nam je sugovornica koja je već godinama u ovom biznisu, ali zbog osjetljivosti teme htjela je ostati anonimna.
„Bivši trubač na sprovodima počeo se baviti grobljanskim i pogrebničkim poslovima“
Za kraj razgovarali smo i s direktorom jedne od najstarijih pogrebničkih poduzeća u Hrvatskoj Flora VTC koja se pretežito bavi proizvodnjom umjetnog cvijeća. Direktor poduzeća Željko Iharoš s nama je podijelio svoja iskustava s Kolarevićem.
– Mario Kolarević vam je prije ovog posla bio trubač na sprovodima pa se odlučio početi baviti grobljanskim i pogrebničkim poslovima. Vidio je u tome mogućnost brze i velike zarade. Preko noći je, nekorektnošću i agresivnim nastupom, unio totalni nered na tržištu. Posvađao se sa svim kolegama, a neke je doslovno uništio – kazao nam je Iharoš.
Dodao je kako je Kolarevićev modus operandi uvijek isti.
– Odmah oblijepi grad plakatima, dijeli letke i zauzme medijski prostor agresivnom propagandom građanima u stilu: do sada su vas komunalci „derali“ visokim cijenama, a sad dolazim ja da Vas spasim. U startu nudi 50 postotne popuste, učlanjivanje u nekakve izmišljene udruge, lažno se predstavlja agentom Posmrtne pripomoći, nudi odgode plaćanja i slično. Temelj njegova poslovnog nastupa je uništavanja konkurencije i ovladavanje tržištem ekstremno niskim cijenama. On ne nudi ništa novo, ništa bolje niti kvalitetnije. Vrhunac njegove ozbiljne poslovne politike je način kako je privatnim pogrebnicima preotimao poslove ukopa nudeći ih po cijenama od 500 kn (bez PDV-a). Naravno, znao on da je to bedasto jer istovremeno te poslove u „susjednoj“ općini već obavlja po skoro četverostruko većoj cijeni. Kada „pobjedi“ na natječaju tom damping cijenom koja je ispod stvarnih troškova, općinske vlasti izmanipulira i poslove ispraćaja pokojnika u stvarnosti naplaćuje skuplje nego li je ponudio, skuplje nego li su to do tada radili naši kolege pogrebnici.
Na naše pitanje je li do sada bilo kakvih značajnih ekscesa Iharoš nam kazuje kako se vlasnik Lire ističe prostačkim načinom komunikacije.
– Takav nedostojanstven način rada i obavljanja pogrebničke djelatnosti svima nama nanosi štetu. Kada pojedini pogrebnici imaju snage i odgovore primjereno na njegov poslovni nastup, onda g. Kolarević u potpunosti mijenja ploču. Počinje totalni spin: od bezosjećajnog, nekolegijalnog i beskrupuloznog predatora pretvara se u umiljato janje, glumi žrtvu i traži suosjećanje. Tvrdi da se njega uništava dampingom i nepoštenom trgovačkom praksom. Kaže da ga guše i satiru lokalni moćnici, lokalna vlast, monopolisti i lokalna poduzeća. Pokreće huškačku i klevetničku medijsku kampanju lažnim informacijama i insinuacijama protiv lokalnih moćnika, komunalaca i tobože „monopola“. Istovremeno se i bori protiv političkih moćnika, ali i traži njihovo uplitanje u privredu. Tuži nas svima, od tržišnih inspekcija pa sve do Vrhovnog suda. Samo pri Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja već četiri puta je tužio nas i osječki Komunalac. Nema kome se nije požalio, ministarstvima, ministricama i ministrima, tajnicama i tajnicima ministarstava, pomoćnicama i pomoćnicima ministara, obraćao se predsjedniku Vlade, predsjednici Države, gospodarskoj komori, obrtničkoj komori, udruženjima gospodarstvenika i poduzetničkim udrugama, udruženjima obrtnika i obrtničkim udrugama, raznim drugim udrugama, raznim agencijama, nacionalnim i regionalnim TV kućama, dnevnim novinama i tjednicima, internetskim portalima.
Fizički nasrtaji, vrijeđanja i prijetnje djelatnicima Flore
Za kraj direktora Flore upitali smo vidi li ipak kakvu mogućnost suradnje s Kolarevićem s obzirom na nedavno osnivanje Udruge.
– Već godinama na sve načine svojim izmišljenim „problemima“ uznemirava naše sugrađane šireći lažne vijesti i klevete protiv Flore. Na što je sve spreman mogli ste se uvjeriti njegovim sramotnim performansom u Zagrebu, kada je pod krinkom „nezadovoljnih pogrebnika“ (u stvari sam), organizirano huškački prosvjed pred zgradom Ministarstva gospodarstva, na kojemu je morbidno i degutantno izložio mrtvački kovčeg na kojemu su bile moja slika i slika gradonačelnika Virovitice. Tako se u Siciliji, domovini mafije, najavljuje linč i ubojstvo. Isto tako nasilnički i prostački g. Kolarević cijelo se vrijeme ponaša i prema djelatnicima Flore. Fizički nasrtaji, vrijeđanja i prijetnje njegov su način komunikacije, ne izuzimajući od toga čak niti naše djelatnice. Moje djelatnice u prodavaonici pogrebne opreme osjećale su se nemoćne i nezaštićene te su inzistirale i tražile me da angažiram zaštitare, jer je g. Kolarević višekratno u pripitom stanju dolazio i prijetio im. Mi ni s jednim pogrebnikom nikada, ali baš nikada, nismo imali nikakvih problema. Sa svima odlično surađujemo – za kraj zaključio Iharoš.
Redakcijski tekst