Predsjednička kandidatkinja Marija Selak Raspudić upozorila je u srijedu povodom Svjetskog dana djece na porast problema mentalnog zdravlja među djecom, ističući posebnu važnost utjecaja virtualnog okruženja i tehnologije koje smatra najvećim izazovima za njihovo zdravlje.
Selak Raspudić navela je da je broj hospitalizacija djece zbog mentalnih problema u dnevnim bolnicama od 2018. do 2022. porastao za gotovo 30 posto, ističući kako je to samo jedan od alarmantnih pokazatelja.
“Mentalno zdravlje djece i mladih danas je prepoznato kao jedan od najvećih globalnih problema, a uzroci uključuju pandemiju i intenzivnu izloženost virtualnom okruženju,” rekla je.
Upozorila je na globalne napore u regulaciji umjetne inteligencije i društvenih mreža, za koje smatra da ih Hrvatska još uvijek ignorira. “Na najvišoj europskoj razini raspravlja se o problemima poput dječje pornografije generirane umjetnom inteligencijom, dok kod nas politika na to ne reagira,” kazala je.
Selak Raspudić istaknula je da su izazovi s mentalnim zdravljem djece povezani s porastom korištenja društvenih mreža od 2013. godine. “Loše statistike prate upravo razdoblje kada su društvene mreže postale dominantne, a naši mladi sve više vremena provode u virtualnom svijetu,” upozorila je.
Također je kritizirala izostanak regulacije korištenja mobitela u školama, unatoč istraživanjima koja pokazuju da čak 75 posto nastavnika smatra da bi upotreba mobitela trebala biti ograničena samo na nastavne svrhe. “UNICEF upozorava da korištenje mobitela u obrazovnom procesu bez nužne svrhe smanjuje koncentraciju učenika. Mi o tome još uvijek ne razgovaramo, a trebali bismo,” istaknula je.
Posebno je naglasila izazove s kojima se susreću roditelji u procesu nadzora djece u digitalnom svijetu. “Svi se roditelji danas bore s time kako ograničiti i nadzirati uporabu mobitela kada su u pitanju njihova djeca. Međutim politika na to uopće ne reagira i pravi se kao da taj problem ne postoji”, rekla je.
Selak Raspudić poručila je da će nastaviti inzistirati na regulaciji tehnologije i njezinog utjecaja na djecu. “Institucije mogu učiniti puno više. Moramo zaštititi djecu i osigurati da iz tehnologije izvuku samo pozitivne aspekte,” naglasila je.