Festival Riječkih ljetnih noći otvoren je u četvrtak navečer performansom intendanta HNK Ivana pl. Zajca Olivera Frljića i umjetničkog voditelja festivala i ravnatelja riječke Opere Marina Blaževića nazvanim “Otkaz Frljiću i Blaževiću” pred zgradom HNK, koji je izazvao burne reakcije gledatelja, pa i fizičke sukobe.

Frljić i Blažević su sjeli na stol pred glavnim ulazom u HNK, na drugi stol su postavili košaru s rajčicama, a drugu košaru s kamenjem te puške. Najavivši da će čitati facebook statuse, komentare na tekstove i druge upise na internetu kojima se vrijeđa njih dvojicu, Frljić je pozvao gledatelje da ih, ako to žele, gađaju rajčicama ili kamenjem te da, kako je među njima vjerojatno najviše katolika, bace kamen oni koji su bez grijeha. Za ‘kalašnjikove’ je rekao kako publika vjerojatno zna čemu služe.

Performans pod motom “Mi nastupamo pod punim imenom i prezimenom, a oni anonimno” okupio je dvjestotinjak gledatelja, a među njima i desetak muškaraca u crnim majicama, koji su učestalo uzvikivali uvrede upućene izvođačima performansa.

Frljić i Blažević čitali su oko pola sata upise prepisane s interneta u kojima ih osobe pod imenima i prezimenima ili nadimcima vrijeđaju, optužuju ih za mržnju prema Hrvatskoj i hrvatskim braniteljima, insinuiraju Frljićevo srpsko nacionalno porijeklo, dovode ih obojicu u vezu s homoseksualizmom, spominju političku pozadinu njihovog imenovanja, optužuju za urušavanje kulture u Rijeci i drugo. Pritom su navodili i nerijetke psovke, uvrede, pa i prijetnje iseljenjem iz Hrvatske, nasiljem ili čak smrću, prije svega upućene Frljiću.

Muškarci u crnim majicama su se počeli približavati stolovima, a jedan od mladića iz publike je isporovocirao lakši fizički sukob s jednim od njih. Kada su ti muškarci počeli pjevati “Zovi, samo zovi” Frljić im je uzviknuo “Jeste li branli državu da možete sada udarati druge?”. Nakon toga je iz publike istupio stariji muškarac te desetak minuta iz neposredne blizine vikao Frljiću “Srami se”, ističući kako je on bio na ratištu te da su Frljić i Blažević uvrijedili sve u Hrvatskoj, pitavši ih zašto to čine.

Pridružio se i drugi muškarac iz publike koji je iskazao revolt jer, kako je rekao, njegovim roditeljima koji su radili u ovom kazalištu nije priređen primjeren oproštaj na kraju radnog vijeka. Do Frljića i Blaževića potom je došao riječki aktivist Mićo Antolović, kojega je dosad privodila policija zbog prosvjedovanja, a koji je Frljića i Blaževića optuživao za laži, samozadovoljavanje i mazohizam. Došavši do publike rukom u lice udario je gradskog pročelnika za kulturu Ivana Šarara, a vrativši se do stola počeo je bacati kamenje na dvojicu performera. Eskalaciju sukoba spriječio je zaštitar.

Nakon što se situacija smirila, Blažević je nastavio s čitanjem upisa te izazvao buran pljesak većine okupljenih. “Nakon što smo se uvjerili u razinu demokratske kulture, mislim da je svima jasno što smo htjeli reći”, poručio je Frljić i gledatelje pozvao da dođu na koncert u nastavku otvaranja te na druga događanja festivala.

Izložba “Kazalište priča” otvara se u četvrtak navečer u Muzeju grada Rijeke, a orkestar riječke Opere izvest će koncert filmske glazbe Johna Williamsa pod nazivom “Od Jurskog parka do Ratova zvijezda”.

Riječke ljetne noći, 12. po redu, odvijaju se pod motom “Usprkos svemu!”, što su ranije Frljić i Blažević objasnili time da se festival odvija usprkos svemu – predrasudama, lažima, podmetanjima i drugome.

Središnji događaj festivala je integralna izvedba Frljićeve i Blaževićeve “Trilogije o hrvatskom fašizmu” s premijerom 22. lipnja, koja će objediniti sve tri predstave trilogije, “Bakhe”, “Aleksandru Zec” i “Hrvatskog glumište” u jednoj večeri.

Na programu festivala je 56 događanja na 17 lokacija, a završava 18. srpnja projekcijom filma Stevena Spielberga “Ralje”.

(Hina)

fah