Piše: dr. sc. Zdenko Balog
Na današnji dan, 23. srpnja spomendan je Brigite Švedske, prema kalendaru svetaca katoličke crkve. Sveta Brigita utemeljiteljica je ženskog, tzv. Otkupiteljevog reda, mističarka koja je živjela 1303. – 1373. Svojim je životom i djelovanjem povezala različite regije Europe, pa je zbog toga, pored svetog Benedikta, zaštitnica Europe. Osim toga, naravno, zaštitnica je Švedske, te hodočasnika. Kao utemeljiteljica reda, i kao najpoznatija svetica Sjevera, već si je osigurala značajno mjesto u redu katoličkih svetaca i svetica.
No, zanimljivo je da je njen utjecaj najveći u povijesti umjetnosti, posebno u ikonografiji prikaza rođenja Isusovog, te prikaza motiva Bogorodice s djetetom Isusom. Ovaj je utjecaj ostvarila posredno: kao mističarka, Brigita je često imala vizije koje je podrobno opisivala. Motivom djeteta Isusa bila je posebno zaokupljena. U vizijama rođenja Isusovog opisala je mnoštvo detalja koje evanđelja ne donose: kada pastiri dolaze da se poklone objavljenom Spasitelju, oni se, u Brigitinim vizijama, nisu spremni pokloniti povijenom djetetu koje im Bogorodica pokazuje, nego insistiraju da ga odmota i da ga pred njih donese golog, kao bi se uvjerili u spol.

Bogorodica iz Ptujske Gore (Slovenija) iz 15. stoljeća
U proročanstvima Izaijinim, naime stoji: ‘Evo, začet će djevica i roditi sina, i nadjenut će mu ime Emanuel.’ (Iz 7:14), te ponovo, ‘Jer dijete nam se rodilo, sina dobismo’ (Iz 9:5), na temelju čega pastiri traže provjeru da se doista radi o muškom novorođenčetu. Brigitine vizije, koje je opisala i publicirala, stekle su takvu popularnost da su postale supstitut nedostajućih detalja evanđeoske priče, prihvaćani s istom vjerodostojnošću. Naravno, jednako i u crkvenoj umjetnosti. Dijete Isus pojavljuje se najčešće u prizorima rođenja kao novorođenče, te u prikazima Bogorodice sa sasvim malenom bebom na rukama.

Bogorodica iz Ormoža
Redovito, Isus je povijen u jaslama, a na rukama Bogorodice prikazivan je u velikodostojničkim haljinama sa zlatnom jabukom, kao maleni vladar. No, povodom Brigitinih vizija sve se to doslovce preko noći mijenja: na slamici leži promrzlo potpuno golo novorođenče, kojem pastiri iskazuju poštovanje. Jednako tako, oko 1400., tek naraštaj nakon Brigite, nastaje novi kanon Bogorodice s djetetom: stojeća ili sjedeća na prijestolju, drži na rukama golog Isusa. Uklanjanjem magnatske odore, mijenja se i odnos prikazane majke i djeteta: grli ga i privija s mnogo više nježnosti, dijete ne sjedi ukočeno pogleda uprtog u gledatelja, nego se poigrava majčinom maramom, potežući joj kraj.

Bogorodica s plaštem iz Ptujske Gore
Zlatna se jabuka često pretvara u pravu jabuku, koju Bogorodica pruža Isusu. Motiv ‘lijepih Madona’ bit će prevladavajući način prikazivanja Bogorodice i Isusa više od pola stoljeća. No, nakon što je jednom ušao u ikonografiju motiv golog djeteta, zadržat će se i kasnije, kroz razdoblje renesanse i baroka. Može se reći da je istu promjenu koju je Franjo Asiški unio u prikaze ‘oljuđenog’ Isusa u pasionskom ciklusu, Brigita unosi u prikaze rođenja i prikaze Bogorodice s djetetom.

Sveta Ana ‘samotreća’ iz Neuberga (Austrija)
Za ilustraciju donosimo prikaze rođenja Isusovo, te Bogorodice s djetetom iz razdoblja prije svete Brigite, i to bizantske mozaike iz Ravene i Poreča. Potom je tu romanički reljef iz Ferrare, kassnoromanička Bogorodica iz Lovreča (Istra), te ranogotičke Bogorodice iz Graca i Beča. Iz 15. stoljeća, Bogorodice su iz Beča i Ptujske Gore (Slovenija), dok je Bogorodica s plaštem također iz Ptujske Gore. Tu je Bogorodica iz Ormoža, te konačno Sveta Ana ‘samotreća’ iz Neuberga (Austrija).

Bogorodica iz Beča iz 15. stoljeća

Ranogotičke Bogorodica iz Beča

Bogorodica iz Beča – slika

Ranogotička Bogorodica iz Graca

Kasnoromanička Bogorodica iz Lovreča (Istra)

Romanički reljef iz Ferrare

Bizantski mozaik iz Ravene
prigorski.hr





