Ministarstvo zdravstva i Hrvatski zavod za javno zdravstvo (HZJZ) obilježili su u četvrtak završetak projekta unapređenja kvalitete provedbe Nacionalnih programa ranog otkrivanja raka, sa ciljem bolje organizacije, provedbe i praćenja sva tri postojeća programa za rano otkrivanje raka dojke, vrata maternice i debelog crijeva, posebice kako unaprijediti pristup građanima i motivirati ih na češće preglede.
“U ovom trenutku odaziv je otprilike 60 posto, manji je od europskog prosjeka, gdje se kreće oko 75 posto. Kada bi se još 15-ak posto građana odazvalo na preglede na području dojke, vrata maternice i debelog crijeva spasili bi svake godine po nekoliko stotina života”, istaknuo je ministar zdravstva Milan Kujundžić.
Projekt financiran u okviru Prijelaznog instrumenta za Hrvatsku od velike je važnosti za zdravstveni sustav budući da su zloćudne bolesti jedan od vodećih javnozdravstvenih problema u Hrvatskoj, a na ljestvici uzroka smrti nalaze se na visokom drugom mjestu, rekao je ravnatelj HZJZ-a Krunoslav Capak. Stoga je cilj da se karcinom otkrije u što ranijoj fazi, da bi se mogao uspješnije liječiti.
Projekt je pomogao stručnjacima da bolje snime situaciju pa je utvrđeno da sva tri programa u nekom segmentu treba poboljšati, kao i urediti legislativu oko organizacije i provedbe programa te informatizirati sustav.
“Također nam je pomogao da pronađemo najpogodniji način pristupa ljudima putem medija i komunikacijske instrumente za približavanje ciljanoj populaciji, pa su osmišljeni leci, razglednice i video-spotovi”, kazao je Capak.
Ciljna skupina programa za rano otkrivanje raka dojke i vrata maternice su žene u dobi od 50 do 69 godina, odnosno od 25 do 64 godina, dok je za rano otkrivanje raka debelog crijeva ciljana skupina cjelokupna populacija od 50 do 74 godina starosti.
U sklopu projekta provedena je promotivna kampanja za povećanje odaziva na preventivne preglede, koja se putem televizijskih i radijskih spotova, tiskanih medija i internetskih portala obraćala ciljanim skupinama. Pokazalo se da na svijest ljudi o važnosti odaziva na preventivne preglede najviše utjecaja ima televizija, kaže Capak.
(Hina)
fah





