Problemi visokoškolskoga obrazovanja mogu se riješiti samo intervencijom u ranije faze obrazovanja, rekao je na završnoj konferenciji projekta Tematska mreža Cjeloživotno obrazovanje dostupno svima koordinator Mreže Thomas Farnell iz Instituta za razvoj obrazovanja.

“Prije 20 godina počeli smo kampanju Pravo na obrazovanje. Kroz taj proces shvatili smo da ne možemo riješiti probleme u visokome obrazovanju, ako ne interveniramo u ranije faze obrazovanja, počevši od predškolskoga”, kazao je Farnell na konferenciji održanoj u četvrtak.

Djeca koja dulje pohađaju kvalitetne programe ranog predškolskog obrazovanja i odgoja poslije ostvaruju bolje prosječne rezultate u školi, rekla je Dejana Bouillet iz Instituta za razvoj obrazovanja, koja se bavila istraživanjem ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja te osnovnoškolskim obrazovanjem, te dodala da u “osnovnoj školi već bude prekasno”.

Istaknula je da je jedan od ključnih faktora suradnja s roditeljima. “Ako nema suradnje s roditeljima nećemo ostvariti puni kapacitet mogućnosti odgoja i obrazovanja. Ključ uspjeha je u pedagoškome smislu suradnja i partnerstvo s roditeljima”, kazala je.

Ranjive skupine lošije su u školi od onih koji se ne smatraju ranjivima, rekao je Saša Puzić, koji je proveo istraživanje na srednjoškolcima.

“Ranjive skupine imaju niže zadovoljstvo životom, sobom, zdravljem, školskim uspjehom i socijalnim odnosima i imaju lošije ostvareni očekivani školski uspjeh, osim u stranim jezicima”, kazao je.

Istaknuo je da se u njegovu istraživanju ranjivost definirala prema ispitanikovom subjektivnom osjećaj “različitosti”, prema kategorijama vjerske, nacionalne pripadnosti, invaliditeta, jezične pripadnosti, seksualne orijentacije, zdravstvenih poteškoća i poteškoća u učenju.

Obrazovna institucija trebala više intervenirati u odluku studenta da odustane od studija, smatra Iva Odak, koja je provela istraživanje među studentskom populacijom.

“Institucijska podrška vezana uz proces odustajanja od studija je slaba. Institucija ne želi zadržati studente”, istaknula je, dodavši da je “napuštanje studija kompleksan problem koji zahtjeva angažman i sinergijsko djelovanje institucija” te da treba unaprijediti službe za potporu studentima.

Konferencija se održala u sklopu projekta “Tematska mreža Cjeloživotno obrazovanje dostupno svima”, čiji je nositelj Institut za razvoj obrazovanja.

Mreža cjeloživotnoga učenja za sve pokrenuta je 2020. i služi jačanju dijaloga znanosti, civilnoga društva, državne uprave te lokalne samouprave. Prva je mreža koja povezuje rani i predškolski odgoj i obrazovanje, najveća inicijativa za prevenciju obrazovnih nejednakosti, poručio je Farnell.

Provela je šest istraživanja koja su uključivala 2500 odgojitelja, učitelja, nastavnika, učenika i bivših studenata. Objavila je sedam publikacija, sedam članaka u znanstvenim časopisima i jednu monografiju te izradila šest analiza i preporuka za svaku razinu obrazovanja uključuju analizu snaga sustava, problema i ciljeve i mjere.

Mjere koje Mreža poduzima vežu se uz Nacionalni plan razvoja sustavnoga obrazovanja do 2027.

Projekt je sufinanciran sredstvima Europske unije iz Europskog socijalnog fonda i sredstvima Državnog proračuna Republike Hrvatske.