Balet HNK u Zagrebu za 16. lipnja priprema premijeru predstave “Prelaženje linije”, sastavljene od tri kraća suvremena baletna djela u koreografiji Francesca Nappe, Massimiliana Volpinija i Philippea Kratza, kojom autori žele “spojiti svjetove koji se čine dalekima, a koji to nisu”.

Spajanje triju kraćih baletnih djela, odnosno “triple bill”, formula je koja se široko koristi u baletnim trupama, posebno za suvremenije programe, rekao je za Hinu koreograf i ravnatelj baleta Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) u Zagrebu Massimiliano Volpini.

“Na taj način publika vidi raznolike stilove i ideje, ansambl najbolje izražava svoje potencijale, a predstava je bogata i zanimljiva”, ističe koreograf prvoga dijela Večeri triju baleta pod nazivom “Scratch”,

Kroz pronalaženje poveznica između klasičnoga i suvremenoga plesnog izričaja te spajanjem različitih stilova i tehnika, trojica koreografa svojim izvedbama pokušavaju razbiti modele i definicije i, kako napominje Volpini, pronalaze odgovore na pitanja gdje prestaje klasična, a gdje počinje suvremena tehnika i koji su novi trendovi plesne umjetnosti.

Volpini: Nije vrijeme za uništavanje pravila, nego za uspostavljanje veza

Prema Volpiniju, danas nije vrijeme za uništavanje pravila ili za ikonoklaste, što je moglo imati smisla prije nekoliko desetljeća, već je vrijeme za uspostavljanje veza, spajanje klasične i suvremene, elektronske glazbe i akustičnih instrumenata, digitalnih i analognih.

“Uvijek tražimo definicije i moramo stvoriti ogradu oko stila, a sada želimo prijeći sve granice, izaći iz ograda, spojiti svjetove koji se čine dalekima, a koji to nisu”, istaknuo je.

Za djelo “Scratch” glazbu je radio i izvest će je talijanski kompozitor i producent Davide Dileo, čiji zvuk spaja klasičnu i elektroničku glazbu. Kostimografkinja za sva tri dijela predstave je Mia Rejc Prajninger, a oblikovatelj svjetla Valerio Tiberi.

“Moja koreografija je više ‘klasična’, djevojke imaju špice i uvelike se koristi baletna tehnika, ali u isto vrijeme ima neočekivanih figura i stranih elemenata koji nas iznenađuju”, objasnio je Volpini koji u svoju koreografiju uključuje i video projekciju koja ponekad prati plesače, a ponekad stvara kontrast.

Djelo “S” njemačkog koreografa Philippea Kratza inspiraciju crpi iz nekoliko koncepata: mita o Sizifu, simbola vijugave ceste, samopoimanja i pitanja seksualne intime.

Kao jednom od inspiracija Kratz se koristi prikazom i analizom lika Sizifa, protagonista knjige eseja Alberta Camusa “Mit o Sizifu” iz 1942. godine. Camus Sizifa predstavlja kao idealnog heroja apsurda čija kazna predstavlja ljudsko stanje te govori o ulozi prihvaćanja patnje i apsurdnih situacija u procesu pronalaska sreće i duševnog mira.

Autor predstave “S” odlazi korak dalje i osvrće se na Camusovo djelo promišljajući o važnosti duhovnosti kao aspekta ljudskog postojanja kroz pitanje kako bi svijet izgledao vođen umjetnom inteligencijom, a bez prisutnosti duhovnosti.

Kako ističe Kratz, njegov cilj nije poslati specifičnu poruku i dosegnuti određeni zaključak ovim baletom, već “istražiti koncepte koji su u srži povezani s ljudskim bićem”.

U svom radu teži postizanju kvalitete pokreta obilježenog ranjivošću, senzibilitetom i emocijom, a na sceni primarno želi pokazati ljudsko biće.

Predstava talijanskog plesača i koreografa Francesca Nappe pod nazivom “Phases” simbolično je nazvana prema fazama mjeseca, života i emocionalnih stanja. U srži njegova djela nalaze se dijalozi i odnosi, a ono što Nappa želi prikazati povezano je sa svojevrsnim stavom prema životu općenito.

“Jedan smo dan sretni, a jedan manje sretni no i dalje posjedujemo određeni kontinuitet i ništa se ne prestaje kretati”, smatra Nappa.

Plesna tehnika kojom se Nappa koristi u stvaranju u osnovi je suvremena, s naglaskom na fluidnost tijela te na spajanje različitosti putem motiva vode i mora, koji plesačima u njihovoj izvedbi omogućuju oslonac i uputu kako bi njihov performans postigao dinamičnu mekoću te ih međusobno povezao u njihovim različitim izražajima.

“Uvijek volim raditi prema postizanju beskrajnosti pokreta te njegovom neprestanom kretanju koje vodi u idući pokret. Sve treba biti vrlo prizemljeno ali ne teško, već plutajuće, upravo kao voda”, objasnio je Nappa.

Kratzova izvedba bit će popraćena glazbom internacionalne grupe eksperimentalnog zvuka Soundwalk Collective, a predstavu “Phases” pratiti će zvukovi kompozitora Phillipa Glassa, Michaela Torkea i Stevea Reicha.

“Prelaženje linije” nov i drukčiji izazov za plesače

Sva tri djela izvode članovi baletnog ansambla zagrebačkog HNK čiji su dekonstruirani plesni koraci praćeni akustičnim instrumentima i digitalnim zvukovima za njih predstavljali nov i drukčiji izazov.

Iz redateljske perspektive, Volpini naglašava važnost ovakve izvedbe za plesače koji dobivaju priliku sami sebe izazvati različitim tehnikama, istovremeno pružajući svoj kreativni doprinos.

“Ove nove kreacije, napravljene posebno za njih, prilika su za rast”, rekao je Volpini.

Članica ansambla HNK Zagreb Saya Ikegami plesat će u predstavama “S” i “Phases”, a plesanje u ova dva različita djela omogućilo joj je uočiti sve njihove sličnosti i razlike.

Kratz i Nappa razlikuju se po kreativnom izričaju, konceptualnosti i stilu no, kako kaže Ikegami, obojica su od plesača zahtijevali da u svom kretanju pronađu i integriraju kvalitetu fluidnosti.

U predstavi “Phases” izvođači su pozvani istraživati i najmanji dio vlastitoga tijela te koristiti njegov maksimalni kapacitet. “Jedna od uputa koje smo dobili u radu bila je da plešemo kao životinje što je za mene bilo izrazito zabavno i pružilo mi kompletno drugačiji osjećaj od onog kojeg imam kad plešem klasični balet. Čini mi se kao da sam otkrila neku novu stranu sebe”, rekla je Ikegami.

Povijest kratkih baleta počinje u 20. stoljeću, a podrazumijevaju da se u 20 do 25 minuta izrazi maksimum tehnike, stila i koncepta. “Svaki gledatelj može imati svoj omiljeni balet ili podjednako uživati u sva tri, u svakom slučaju siguran sam da će se kvaliteta i raznovrsnost ove predstave svidjeti svima”, poručio je Volpini.

Talijanski plesač i koreograf Massimiliano Volpini ravnatelj je Baleta HNK u Zagrebu. Od 1995. kreirao je stotinjak baletnih koreografija i koreografija u opernim, dramskim predstavama te mjuziklima.

Philippe Kratz nagrađivani je njemački koreograf, u novije vrijeme zapažen po konceptualno strukturiranim koreografijama u koje uključuje tematske improvizacije iz procesa stvaranja djela uz autorsku glazbu.

Francesco Nappa međunarodno je poznat talijanski plesač, koreograf i polivalentni umjetnik koji u svojemu umjetničkom izričaju spaja ples, slikarstvo i glazbu.