Grafička mapa Mirjane Vodopije “Pet godišnjih doba” predstavljena je u ponedjeljak u Kabinetu grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) u Zagrebu.
Znatno poznatija kao autorica svjetlosnih objekata, ambijenata i instalacija, Vodopija je, smatra akademik Tonko Maroević, ništa manje ostvarena i u svojim crtežima, kojima je prvo materijalizirala svoje originalne vizije, i u svojim grafikama, izvornoj disciplini svojega formiranja i izražavanja. “U svim tehnikama i medijima ona traga za emanacijama nekog univerzalnijeg sklada i svojim sredstvima svjedoči slutnju povezanosti mikrokozmosa s makrokozmosom”, rekao je Maroević dodavši kako njezino shvaćanje ljepote nije konvencionalno i pasivno, tako ni njezino kretanje područjima likovnih umjetnosti nije jednosmjerno i ograničeno tradicijom.
Obraćajući se još jednom grafičkim matricama i listovima, postupak je Mirjane Vodopije, ocijenio je Maroević, i u pripremi ploče inovativan i u predstavljanju otiska nesvakidašnji.
Po njegovim riječima kadrovi s njezinih otisnutih ploča ne staju u zadani format i ne zastaju na jednoj strani papira nego se dvostrano preklapaju i međusobno proziru ostvarujući tako kompleksniju i prostorno višedimenzionalno artikuliranu sliku.
Naglasio je kako u snažnom kontrastu crnine i bjeline, no s tananošću preljeva i finih linearnih grafizama, grafike Mirjane Vodopije prenose na nas izrazito pozitivnu energiju i jak afirmativni naboj divljenja pojavama i bićima iz prirodnog okružja.
Ustvrdio je kako se umjetnica naslovom “Pet godišnjih doba” na neki način poziva na ritmove i tokove životnih mijena, ali istodobno i nadmašuje ograničenja zbiljskoga ciklusa dodajući novi, neočekivani, začudni peti element.
Po toj slobodi uklapanja vlastitih zamisli i rješenja, kako je istaknuo, udaljuje se od svake evidencije i faktografije, podvrgava ustaljenu ikoniku zakonitostima estetske kontemplacije i zahtjevima stvaralačke preobrazbe viđenoga i zamišljenoga.
Pet sekvenci grafičke mape autorica varira temeljni motiv sasušenih i ogoljenih stabala i grmova u nekom opustjelom i posivjelom krajoliku, naglasio je dodavši kako se u donjem dijelu tih kadrova, zatamnjenom i zemnom, s fotografski registriranim raslinjem miješaju i prepliću moćni grafički akcenti crnila i rafinirani, istančani obrisi biomorfnih bića.
Ocijenio je kako u simbiozi dokumentarnoga svjedočenja prirodne ljepote i osobnog interpretiranja životodajnih silnica nalazimo razloge gotovo himničkog prihvaćanja postojanja, a određeni korelativ takvu shvaćanju jest i sinteza raznih tehničkih postupaka i predstavljačkih strategija.
Upraviteljica Kabineta grafike Slavica Marković podsjetila je kako je Vodopija diplomirala 1987. godine u klasi profesora Miroslava Šuteja ocijenivši kako je slobodnjaštvo baštinila od svoga profesora.
Podsjetila je i kako je na 3. međunarodnom trijenalu grafike u Pragu jednoglasno osvojila prvu nagradu te potom 2006. u Kabinetu grafike HAZU osvojila Priznanje HAZU što joj je omogućilo postavljanje izložbe u Kabinetu.
Autorica je naglasila kako grafiku zbog vremena i dinamike života radi samo kad ju se pozove jer, kako je istaknula za tradicionalnu grafiku je potrebno puno vremena.
Sve moje grafike, kako je napomenula, imaju tri elementa: prostor, vrijeme i život.
Grafičku mapu “Pet godišnjih doba” kabinet je objavio u ediciji ARGOLA, a u prostoru Kabinetu grafike HAZU otvorena je i izložba grafika iz mape.
Izložba je otvorena do 17. ožujka.
(Hina)
fah






