U sklopu trodnevnog predotvorenja Venecijanskog bijenala – 18. međunarodne izložbe arhitekture u petak je u Veneciji otvoren hrvatski paviljon i predstavljen projekt “Same as it Ever Was” kojim su hrvatski autori odgovorili na ovogodišnju temu “Laboratorij budućnosti”.

Hrvatski paviljon izveden je kao prostorna instalacija koja oblikovno pripada bestijariju vidikovaca močvarnog područja Lonjskog polja, inspirirana tamošnjom arhitekturom. S čeličnom strukturom isprepletenom drvenim letvicama koja levitira, u Arsenalu je definiran prostor zaustavljanja, promatranja i slušanja.

Ozračje netaknute prirode dočarano je s pomoću ambijentalne zvučne instalacije, imaginarnog muzičkog dijaloga tri dokone rode, svjetla i projekcija, snimki polja sa životinjama u nesmetanoj interakciji s krajolikom.

Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek rekla je na otvorenju da su jako ponosni ovogodišnjim nastupom i izložbom koja već ima lijepi odjek u javnosti, a autorski tim izvrsno je odgovorio na temu bijenala.

“Mi smo generacija koju je zapalo shvatiti da ovako dalje ne ide i koja će pokušati preokrenuti trendove kako bismo osigurali održivi razvoj koji će sačuvati generacije koje dolaze iza nas”, dodala je.

Istaknula je kako nam je u svim segmentima potreban taj suživot, ne arhitektura koja bi oponašala prirodu, nego upravo ona koja se nadopunjuje s njom.

Uvjerena je da će hrvatski nastup biti prepoznat jer ga prati niz okruglih stolova i znanstvenih skupova koji će rezultirati i publikacijom, pa će imati i dugoročni učinak i nada se da će se Paviljon uspjeti postaviti na nekoliko mjesta u Hrvatskoj kako bi ga vidjeli i građani koji ne mogu doći u Veneciju.

U autorskom timu te “ode ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog”, su arhitekti Mia Roth, Tonči Čerina i Luka Fatović te dizajneri Vedran Kasap, Ozana Ursić, Niko Mihaljević i Ivica Mitrović.

Po riječima Mije Roth, hrvatski paviljon istražuje odnose onoga što dolazi od prirode i onoga što proizvodi kultura, te kako se te granice zamućuju, a Lonjsko polje uzeli su za ishodište kao primjer sustava osjetljive ravnoteže koje prolazi kroz radikalne promjene tijekom godine.

Tonči Čerina je objasnio kako prostorna instalacija izložena u Veneciji sadrži fizičke i nefizičke segmente, a oblik koji formiraju stotine drvenih letvica jasena, vrste koja je domaća u Lonjskom polju, lebdi unutar pravilnog rastera stupova.

Venecijanki bijenale 2023. otvara se 20. svibnja i traje do 26. studenog, a hrvatski nastup prati bogati diskurzivni program u Veneciji, Ljubljani, Splitu, Motovunu, Milanu i Lonjskom polju.

Jedan od njih je i okrugli stol kojim je otvoren hrvatski paviljon, a na kojemu su sudjelovali Martin Avila (Konstfack, Stockholm), Harriet Harriss (Pratt Institute, New York) te James Auger (Crap Futures, ENS Paris-Saclay), uz moderiranje Ivice Mitrovića (Umjetnička akademija, Split), kustosa diskurzivnog programa.