Šalica toplog čaja, ta tipična i nasušna britanska tradicija u kojoj žitelji Ujedinjenog Kraljevstva uživaju već stotinama godina, odgovor na svaku krizu, ritual zbližavanja kada nekoga dočekujete u svojem domu i prvi napitak uz koji se mnogi bude, među mlađim Britancima, čini se, više i nije toliko popularna.

Britanci čaj piju uz gotovo svaki obrok, a rado ga konzumiraju i nakon večere. “Želite šalicu?” ili tek jednostavno “Čaj?”, glazba je za vaše uši, zar ne? Paaaa, možda baš ne za svakoga, piše BBC.

Dvadesetogodišnji Gillie Owen, student iz Londona kaže kako “pretpostavlja da postoji neka asocijacija na čaj kao napitak za starije ljude”.

Gillie otkriva da on i njegovi prijatelji više vole piti običnu vodu ili dijetalne gazirane napitke. Njegova prijateljica Layba uopće ne pije čaj.

Kaže da nikad nije voljela čaj i čajevi za nju “imaju jako loš okus, ono kao, stvarno čudan”, rekla je ta 20-godišnjakinja. A to je sasvim suprotno od ukusa njezinih roditelja koji, kako kaže, “doista vole i uživaju u čaju”.

I je li to generacijski problem? Odljubljuju li se Britanci kao nacija od čaja?

Ledeni čaj i zdravi napici

Prošli je tjedan, nakon pada prodaje propala jedna od najstarijih britanskih tvrtki za proizvodnju čaja, Typhoo Tea. 120 godina staru tvrtku spasio je proizvođač vejpa Supreme, čiji šef kaže da želi razvijati nove proizvode pod nazvom ovog brenda.

Predstavnica Supremea Sandy Chadha BBC-ju je rekla da je tržište čaja u padu, no da će tvrtka pokušati privući mlađu generaciju koja preferira “stvari poput ledenog čaja i zdravih pića”.

U usporedbi s razdobljem od prije dvije godine prodaja čaja pala je za 4,3 posto, kazali su analitičari tvrtke NielsenIQ. A nedavno istraživanje koje je provela tvrtka Mintel pokazalo je da danas manje od polovine nacije ili 48 posto pije čaj barem jednom dnevno.

Kiti Soininen, koja se bavi istraživanjem potrošnje hrane i pića u Mintelu kaže da tradicionalnom čaju “jaku konkurenciju” predstavljaju voćni, biljni, zeleni, i osobito crni čaj.

Dvadesetjednogodišnji student Dylan kaže da konzumira čaj, ali ne tradicionalni s kapljicom mlijeka, već radije neki čajni napitak koji ne sadrži kofein. “Definitivno pijem manje čaja nego moji roditelji. Zapravo konzumiram druge manje, da tako kažem – ‘čajne’ čajeve”. Osamnaestogodišnja Shayma kaže da preferira biljni čaj, dok većina njezinih prijatelja pije kavu. Kaže da sada ima “toliko pića i napitaka te da nikad nije čula za Typhoo.

Promjene navika

Soininen ukazuje na veliku razliku između prodaje čaja i kave i iznosi sljedeći podatak: “Od prodaje običnog čaja u 2023. godini dobit je iznosila samo 377 milijuna funta, što je puno manje u odnosu na zaradu od prodaje instant kave, a ona je iznosila gotovo milijardu funta.”

Čak je i popularnost instant kave dovedena u pitanje zbog ‘brzorastućeg’ tržišta gotove kave, dodaje Soininen te otkriva da se njezina prodaja u zadnjih pet godina više nego udvostručila.

Polina Jones iz NielsenIQ-a kaže kako smatra da se ljudi “ne odljubljuju od čaja kao takvog”, nego se okružje mijenja s obzirom na golemu ponudu gaziranih čajeva, biljnih čajeva, fermentirane kombuche i energetskih napitaka koji privlače mlađu generaciju. Nastavi li se taj trend Jones vjeruje da bi brendovi trebali nešto mijenjati.

Dobar je primjer Twinings, koji je počeo nuditi pjenušavi čaj u limenci, dok kombucha u bocama privlači studente i mlade stručnjake koji u stanci posla kupuju gotove napitke, kaže.

Čaj za doručak, ali ne i poslijepodne

Postoji još jedan problem kada je posrijedi crni čaj. Čak i onim Britancima kojima je on najvažniji dnevni napitak, sveukupni životni troškovi konstantno rastu, pa kupuju manje količine omiljenog čaja.

Godine 1974. prosječna je britanska obitelj kupovala 68 g ili oko 30 vrećica čaja po osobi tjedno. Do 2023. ta je brojka pala na 19 g ili oko 10 vrećica čaja po osobi tjedno, podaci su vlade.

Kiti Soinen smatra da dugoročno ‘prijetnju’ konzumiranju crnog čaja predstavlja i činjenica da ga redovito piju sve dobne skupine ujutro i uz doručak, no puno je manje vjerojatno da će mlađe generacije i poslijepodne uživati u šalici ovog napitka.

Istodobno upozorava tradicionalne proizvođače čaja te im poručuje da se, nastave li mlađe generacije s ovakvim navikama do starosti, tržištu crno piše.

Jedan je pratitelj BBC-jeva portala simpatično, a možda i zlosutno komentirao informaciju o propasti Typhooa: “Znate da su stvari loše kad u Velikoj Britaniji propadne tvrtka koja se bavi proizvodnjom čaja.”