Gradska knjižnica ‘Franjo Marković’ Križevci objavila je nove naslove književnih djela. Donosimo pregled.

STRUČNO-ZNANSTVENI ODJEL

ŠTO JE ŠTO U NASTAVI: ODGOVORI NA PITANJA UČITELJA / Marijana Češi. – Zagreb: Naklada Ljevak, 2024.

Nova knjiga dr. sc. Marijane Češi Što je što u nastavi pomoćni je alat za izravan praktični rad, svojevrsno nastavno-propedeutičko pomagalo u prvomu redu za sve učitelje hrvatskoga jezika, ali može biti na korist i svima drugima koji rade u nastavi. Djelo je strukturirano u četiri knjižice, četiri tematska grozda koja se mogu čitati integralno, ali i pojedinačno, kao odvojene i u sebi zaokružene cjeline, već prema potrebama čitatelja.

Autorica se dotiče svih najvažnijih tema nastavnoga procesa, od učiteljskih i učeničkih aktivnosti i njihova stvaranja, planiranja i pripreme nastave, očekivanja od učenika, procjene znanja i sposobnosti, ciljeva i ishoda nastavnoga sata, preko suvremenih pristupa učenju i poučavanju, utjecaja na motivaciju i navođenja i suvođenja učenika aktivnim učenjem, pa do pristupa razvijanju jezičnih vještina i kompetencija (slušanja, govorenja, čitanja i pisanja) i, napokon, jedne od najosjetljivijih tema u školstvu – vrednovanja, koje se posebno obrađuje u cijeloj četvrtoj knjižici, a osobitost je i pojmovnik koji autorica donosi na kraju toga dijela.

https://www.ljevak.hr/marijana-cesi/32634-sto-je-sto-u-nastavi.html

BELETRISTIKA

LJUBAV I SMEĆE / Ivan Klima; s češkoga prevela Mateja Pavlic. – Zagreb: Disput, 2024.

Zamijenivši papir i olovku narančastim prslukom smetlara, pripovjedač – zabranjeni češki pisac – čisti ulice socijalističkog Praga sa skupinom drugih izopćenika iz društva: sa starim, neprestano pijanim mornarom, s boležljivim mladićem, s vulgarnom nekadašnjom ljepoticom, s propalim izumiteljem i s bivšim pilotom. Bizarne figure čistača i njihove katkad tragične katkad duhovite priče čine pozadinu autorovih promišljanja o jednom od bitnih problema suvremenog doba: svijet je zatrpan materijalnim i duhovnim otpadom koji je neuništiv, koji se samo nakuplja ili preobražava, ali nikako ne nestaje. A zadah raspadanja toga smeća zarazio je i ljudske odnose. Dok obavlja nepoticajan smetlarski posao, pripovjedač meditira o svojem životu, nesmetano se krećući između sadašnjosti i prošlosti, propituje vlastitu otuđenost koja je zadana njegovim podrijetlom i sudbinom u sedamdesetim godinama prošlog stoljeća te koja je pojačana s jedne strane dugogodišnjom ljubavnom aferom koja u njemu izaziva mučno kajanje, a s druge fundamentalnim odnosom s umirućim ocem.
Pripovijedanje produbljuje promišljanjima o snazi književnosti, o ljubavi (ponajviše o muško-ženskim odnosima), o slobodi, o poštenju, o politici te o značenju odgovornosti u životu pojedinca.

https://www.ljevak.hr/ivan-klima/32850-ljubav-i-smece.html

DJEČJI ODJEL

PEKINEZER PRINC: TAJNI AGENT AA7 / Krunoslav Mikulan; [ilustracije Petra Brnardić ; lektura i korektura Bonislav Kamenjašević]. – Zagreb: Naklada Ljevak, 2024.

Četvero prijatelja – pekinezerica Kira, koker-španijel Archie, mješanac ši-cua i maltezera Teddy i još jedan pekinezer Princ – pohađaju tajnu školu tajne službe mi7 i završni im se ispiti sve više primiču dok pokušavaju izaći na kraj s brojnim teškim obvezama …
Krunoslav Mikulan, plodni autor brojnih romana za djecu i mlade koji su višestruko nagrađivani u zemlji i inozemstvu, donosi nam novi roman za one najmlađe školarce, i ovaj put uza svoj neodoljivi humor i u karakterističnome spoju domaće i strane mitologije i neumornoga rada vlastitoga stroja za proizvodnju mašte, koji nam jamči da nećemo dugo čekati ni na nastavke njegovih popularnih serijala.

https://www.ljevak.hr/krunoslav-mikulan/32858-pekinezer-princ-tajni-agent-aa7.html

POLICA HRVATSKI ESEJI

ĆAO MJAO: UVOD U FENOMENOLOGIJU HRVATSKE MAHNITOSTI / Pavao Pavličić. – Zagreb: Umjetnička organizacija Lađa od vode, 2024.

Od tekstova uključenih u ovu knjigu svojedobno je veliku pažnju izazvao napis ˝Prijedlog za ukinuće hrvatske književnosti˝ (2013.). Sličnu satiričnu i polemičnu notu ima i ostalih osam tekstova. ˝Ćao-mjao˝ pripada ne samo među najkritičnije nego i među najvažnije Pavličićeve esejističke knjige uopće. Pritom nedvojbeno pripada i u vrh novomilenijske hrvatske kritičke esejistike uopće, i to ne samo zbog tema koje otvara nego i zbog specifičnog stila kojim je pisana.
Naime, knjige poput ove rijetko se javljaju: izrazito je kritična ali i pristojna, oštra i dobrohotna, sveobuhvatna i konkretna, višeslojna i čitljiva. Takve knjige mogu napisati samo pisci i mislioci najvišeg kalibra, ali i pod uvjetom da žele dobro svojoj kulturi. (Mario Kolar)

https://www.ljevak.hr/naslovnica/32916-cao-mjao-.html