Neopravdano geoblokiranje zabranjeno je u Europskoj uniji kao povreda zajedničkog tržišta, ali određene barijere ipak postoje zbog čega je Europski parlament apelirao na njihovo ukidanje.
Geoblokiranje (geografsko blokiranje) praksa je kojom se potrošačima na internetu onemogućuje pristup traženim proizvodima i uslugama iz druge države članice.
Kako u praksi funkcionira geoblokiranje? Primjerice, osoba iz Hrvatske želi na češkoj online trgovini kupiti određeni proizvod, ali ne može pristupiti toj mrežnoj stranici ili ju se automatski preusmjerava na hrvatsku verziju te online trgovine.
Takva je praksa ocijenjena diskriminirajućom u sklopu jedinstvenog tržišta EU-a pa se geoblokiranje ne smije provoditi na osnovu, državljanstva potrošača, mjesta stanovanja i sl., od kraja 2018. kada je regulativa o tome stupila na snagu u cijeloj Europskoj uniji.
Geoblokiranjem se također usporava kupnja putem interneta i prekogranična prodaja u Europskoj uniji.
Primjerice, određena kompanija ne bi trebala na svojoj mrežnoj stranici zabraniti registraciju kupcu iz udaljenije države članice EU-a i time spriječiti kupnju proizvoda.
Međutim, ne postoji obveza dostavljanja proizvoda u drugu državu članicu.
Također, proizvodi u online trgovinama raznih država članica ne moraju jednako koštati.
„Neiskorišteni potencijal“
Europarlamentarci su stoga, krajem prošle godine, upozorili na te barijere i različite tretmane europskih potrošača .
Postoji „neiskorišteni potencijal za prekogranične gospodarske aktivnosti“ koji remete barijere uslijed geoblokiranja, zaključili su europarlamentarci rezolucijom usvojenom u prosincu.
„Takve bi se aktivnosti mogle poticati uklanjanjem preostalih prepreka u vezi geoblokiranja, čime bi se osiguralo nesmetano funkcioniranje unutarnjeg tržišta i zajamčilo da svi europski građani imaju jednak pristup robi i uslugama bez obzira na njihovu lokaciju, uz daljnje promicanje slobodnog kretanja proizvoda i usluga“, dodaje se.
Na gospodarski potencijal ukidanja postojećih barijera ukazuje i činjenica da je 12 posto poduzeća u Europskoj uniji pokrenulo prodavanje online uslijed pandemije covida-19 ili je pojačalo napore u tom smjeru, navode eurozastupnici.
Europarlamentarci su zaključili kako je ograničena dostupnost kataloga s audiovizualnim sadržajem i praćenja sportskih događaja putem streaming platformi.
Također, kako ističu europarlamentarci, pravila o zabrani geoblokiranja ne odnose se na elektroničke knjige, glazbu, softvere i online igrice.
Eurozastupnici su izrazili žaljenje zbog slabog napretka po pitanju dostupnosti audiovizualnog sadržaja i sportskih događaja.
Međutim, pozivajući se na izvještaj Komisije o regulaciji geoblokiranja iz 2020., eurozastupnici zaključuju kako geoblokiranje koje se tiče knjiga “ne izaziva zabrinutost velike većine potrošača”, dok bi širenje regulative i na elektroničke knjige zasigurno prouzročilo gubitak prihoda, ugrozilo bi investiranje u novi sadržaj takve vrste, smanjilo kulturalnu različitost i još više bi do izražaja došla dominacija nekolicine igrača na tržištu nauštrb manjih i srednjih kompanija.
Što se tiče dostave proizvoda kupljenih online u druge zemlje, europarlamentarci su pozvali zemlje članice i Komisiju da utječu na smanjenje naknada za prekograničnu dostavu.