Kava je izuzetno popularan topli napitak u Hrvatskoj koji konzumira čak 87 posto građana. Pritom je crna kava, koju većina građana naziva turska kava, najpopularnija među domaćim potrošačima. Ipak, kada se gleda ukupno tržište, kava se najčešće pije u kafićima što jasno potvrđuje važnost u društvenom životu građana.
U posljednje vrijeme ispijanje kave u kafićima postaje sve veći luksuz za mnoge potrošače. Mnogi se žale na rastuće cijene kave, koje su dosegnule najviše razine u posljednjih deset godina. Cijene su znatno porasle, pa tako danas jedna šalice kave u ugostiteljskim objektima na obali može koštati od 4 do 5 eura. Uz rastuće inflatorne pritiske, na ovakav porast cijena veliki utjecaj imaju i smanjeni prinosi i poremećaji u opskrbnim lancima sirove kave na globalnoj razini.
Poseban utjecaj na cijene imala je situacija u Vijetnamu, najvećem proizvođaču kave robuste. Zemlja se suočava s velikom sušom koja je smanjila proizvodnju kave za 40 %. Ovo je dovelo do povećanja cijena kave robusta za 50 – 100 %, što dodatno doprinosi porastu cijena kave na svjetskom tržištu. Ove promjene imaju dalekosežne posljedice za potrošače i ugostitelje te zahtijevaju prilagodbu kako bi se nosili s novonastalom situacijom.
Prema najnovijem istraživanju, 87 % građana Hrvatske najčešće konzumira kavu. Istraživanje je otkrilo zanimljive podatke o preferencijama i učestalosti konzumacije različitih vrsta kave među hrvatskim potrošačima.
Istraživanje pokazuje da je crna kava, poznata i kao turska kava, najpopularniji izbor među potrošačima, s 37 % ispitanika koji je redovito piju. Slijedi instant kava koju konzumira 18 % građana, dok 5 % preferira kavu u kapsulama. Miksevi, kao što su 2 u 1 i 3 u 1, popularni su među 4 % ispitanika. Capuccino pije 10 % građana, dok espresso preferira njih 8 %. Ledena kava ima najmanji udio, s tek 1 % potrošača, a neku drugu vrstu kave pije 3 % ispitanika.
Kada je riječ o učestalosti konzumacije, 69 % građana pije crnu kavu (tursku) barem jednom mjesečno, pri čemu njih 31 % ovu kavu konzumira svakodnevno. Instant kavu najmanje jednom mjesečno pije 56 % građana, dok 25 % konzumira ovu vrstu kave svakodnevno.
Capuccino i miksevi su popularni među 54 % ispitanika koji ih konzumiraju najmanje jednom mjesečno, dok 18 % pije ove napitke svakodnevno. Kavu u kapsulama najmanje jednom mjesečno pije 24 % građana, dok svakodnevno ovu vrstu kave konzumira 7 % ispitanika.
Nadalje, istraživanje je otkrilo navike građana vezane za konzumaciju kave izvan kuće. Rezultati pokazuju da 67 % ispitanika pije kavu u kafiću barem jednom mjesečno, dok 33 % preferira kavu za van.
Ovi podaci jasno ukazuju na značajnu ulogu kave u svakodnevnom životu građana Hrvatske te raznolike preferencije u načinu pripreme i konzumacije kave. Razumijevanje ovih navika može pomoći ugostiteljima i proizvođačima kave da bolje prilagode svoju ponudu kako bi zadovoljili potrebe tržišta.
Istraživanje je tijekom 2023. godine za platformu HORECA PRO provela agencija Ipsos na nacionalno reprezentativnom uzorku građana Republike Hrvatske starijih od 16 godina. Tijekom istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz slučajan odabir kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.