Kao što to obično biva u povijesti najraniji podatci o počecima moto utrka u Križevcima nisu sačuvani, a još uvijek živući svjedoci u magli se sjećaju tog vremena. Ipak vrijedno istraživanje o križevačkom motociklizmu sa pregršt bogatih fotografija napravila je Stojanka Lesički, pa od tuda dolaze podaci za ovaj članak.

Prvi moto klub u Križevcima osnovan je 1946. godine kao ogranak „AMD Bjelovar“. Tadašnji „moto entuzijasti“  Vlastimir Suri, Andrija Kossi, Zlatko Šušković, Anton Prožek, Nikola Bajer, Josip Milihram, Dragutin Premzl, Stjepan Orak i Milan Kavšek najzaslužniji su za osnivanje kluba.

Otprilike desetljeće nakon osnivanja kluba u Križevcima se počinju odvijati i prve moto utrke. Godina i datum prve utrke nisu nam poznati, a li prema živućim svjedocima i fotografijama može se zaključiti da se prva utrka održala između 1956. i 1959. godine. Utrka se tada vozila u središtu grada sa motorima koji su mogli postići brzinu do 80km/h. Valja napomenuti da je Marijan Miklin ostao zabilježen  kao najpoznatiji križevački motociklist u tom razdoblju sudjelujući  u niz državnih ali i međunarodnih natjecanja.

Marijan Miklin 1958.

Marijan Miklin 1958.

Staza kasnih 50ih

Staza kasnih 50ih

Nakon uspješnih ranih početaka krajem 50-ih, moto utrke su u Križevcima utihnule sve do 1974. godine. Tada ponovno kreće organizacija utrka pod kapom „AMD Križevci“, a glavni pokretač obnove utrke u Križevcima bio je Dragutin Čurdija. Iako se vozilo u središtu grada staza je bila drugačija.

 

Uz Dragutina Ćurdiju nositelji tadašnje „križevačke moto scene“ bili su : Dragan Vincek, Zdravko Leljak, Neno Sentočnik, Darko Majnarić, Marijan Mrvčić, Miroslav Janeš, Željko Pandurić, Stanko Požgaj, Ivo Požgaj, Zlatko Konfic, Zlatko Kuzel, Zlatko Pohl, Božidar Đikić, Vladimir Horvat, Emil Štimac, Joža Heruc, Damir Pernjak, Darko Kozarić, Nenad Zenta, Ivica Šmit, Mladen Pupić, Ivan Bingula, Darko Vlašić i mnogi drugi.

Staza od 1974,

Staza od 1974,

Godine 1980. dolazi do promjene i modernizacije križevačke utrke. Vozi se u Gornjem gradu na stazi koja se zadržala do danas. Prestaje se s organiziranjem međudruštvenih utrka i od tad se u Križevcima vozi utrka za prvenstvo Hrvatske, ponajviše zahvaljujući uspjesima Zdravka Leljaka na prvenstvu Jugoslavije. Osim Leljaka valja spomenuti i mnoge druge aktere koji sudjeluju i oplemenjuju križevačku moto trku i scenu općenito zadnjih desetljeća.

Start 70-ih

Start 70-ih

Krajem 80-ih u utrke se uključuju Mirko Stojanovski, Darko Predojević, Andrija Rončević, Darko Jurec, Davor Jakopčić, Dražen Erhatić, Nenad Ožanić, Miljenko Nervo, Denis Gajski, Miroslav Lesički, Siniša Rošker i mnogi drugi. Veliku ulogu u Križevačkom motociklizmu odigrao je i Vilko Severe „Mecena“.

motoutrka2

Križevačka utrka održala se do današnjih dana i veoma je dobro organizirana. Svake godine privuče velik broj natjecatelja i naravno posjetitelja. Vozi se ulicama grada, pa je dobila i popularni naziv „Monte Carlo“ po uzoru na utrku F1. Jedna lijepa sportska tradicija koju definitivno treba nastaviti u „gradu motora.“

Matej Bunta/prigorski.hr