Ovih dana jedna sakralna  slika, nastala u Križevcima, našla je svoje stalno mjesto u franjevačkom samostanu u Vukovaru. Slika je najveće visine 2 m, a dužina joj je 5,5 m. Naime, križevački slikar Zoran Homen – koji je proteklih godina i desetljeća izradio preko 50 slika sakralnog karaktera (oltarnih slika, portreta svetaca i blaženika), za crkve i samostane diljem Hrvatske – naslikao je do sada svoju najveću sliku. Tema slike je ‘Večera u Emausu’, a rađena je točno prema kompoziciji slike iz 1756. godine. Naslikao ju je barokni slikar Paulus Antonius Senser koji je svojim djelovanjem bio vezan za Osijek i mađarski Pečuh.

Potreba za takvom slikom nastala je zbog činjenice da je originalna slika autora Sensera, koja se nalazila u vukovarskom franjevačkom samostanu, stradala i nestala u Domovinskom ratu prilikom agresije na Vukovar. Ostala je sačuvana samo fotografija spomenutog djela te je gvardijan samostana  fra Ivica Jagodić htio da se naslika nova slika po uzoru na staru. Za Homena to je bio veliki izazov, jer je fotografija originala bila prilično loša, pa se na njoj uopće nisu mogli razaznati detalji, kao ni boje i nabori na odjeći. Zato je trebalo izraditi nove studije svih nejasnih mjesta na slici da bi se prišlo konačnoj izradi slike. Prenoseći jedino jasne konture likova, Homen je uspio zadržati originalnu kompoziciju koju je barokni slikar Senser ostvario na svojoj slici. Naravno, kasnija izvedba bila je  u Homenovoj interpretaciji.

Slika je nastajala preko 3 mjeseca, a sve je olakšavala činjenica da se sastojala od tri djela pa je bilo lakše manipulirati nego da je platno, lijepljeno na drvenoj  podlozi, bilo u jednom komadu.  I sama slika je po izvornom autoru koncipirana u tri dijela: s desne strane uskrsnuli Isus šeta s dvojicom učenika koji ga uopće ne prepoznaju. Pozivaju ga na večeru o čemu govori središnji prikaz, a na lijevom dijelu slike vidi se osoblje  koje priprema večeru. Središnji dio slike prikazuje trenutak kada učenici prepoznaju Isusa po lomljenju kruha, o čemu svjedoči i latinski natpis na traci koju nose dva anđela.

Autor je u šali rekao da mu je u svemu pomogla corona jer je vrijeme, zbog proglašene izolacije, na najbolji mogući način iskoristio i nije bilo vremena za bilo kakvu dosadu. Slika se vrlo lijepo koloristički i formatom uklopila u ambijent obnovljene blagovaonice samostana, o čemu se i sam uvjerio za vrijeme nedavnog posjeta Vukovaru.

Zdenko Balog

(foto: Zoran Homen)