NOVI NASLOVI U GRADSKOJ KNJIŽNICI “FRANJO MARKOVIĆ” NA ODJELU ZA ODRASLE

POLITIČKA RETORIKA U HRVATSKOJ / Vinka Drezga. – Zagreb: Despot Infinitus, 2015.
Analizirajući hrvatski politički diskurs, Drezga poseže za teorijskim modelom Chaima Perelmana, koji počiva na postavci da ljudi, pa dakle i političari komuniciraju tako da prije svega vode računa o vlastitim interesima, osjećajima, željama i običajima koji prevladavaju u zajednici. Drezga pritom razotkriva da je politička retorika u Hrvatskoj dobrim dijelom nadahnuta narodnom baštinom starih slavenskih guslara.

Politički govor u nas danas predstavlja jedinstvenu matricu posudbi iz stare pučke tradicije, ali i iz novije povijesti totalitarnoga predznaka, koja je odnjegovana u socijalističkoj Jugoslaviji. Politička retorika, dakle, proizlazi iz metričkih obrazaca hrvatske epike.

Argumenti se oblikuju prema binarnom modelu u kojemu su suprotstavljeni, primjerice, herojstvo i kukavstvo, mi i oni, prijatelji i neprijatelji, a koji proizlazi iz vjekovne dinamike između dobra i zla.
„Politička retorika u Hrvatskoj“ smješta suvremeni hrvatski politički diskurs u kontekst novih medija i uopće digitalnoga doba. Web-stranice, internet i YouTube omogućuju izravan izvor informacija o percepciji i, dakako, o reakciji publike.
Rukovodeći se teorijskim postavkama Chaima Perlmana, čiji rad pak u velikoj mjeri baštini filozofijska načela Friedricha Nietzschea, Drezga zahvaća u sam središnji dio knjige i proučava govor vodećih hrvatskih političara, a na temelju njihovih izjava u medijima.
Dvije HTV-ove političke razgovorne emisije – Otvoreno i Nedjeljom u dva – glavni su izvori dokumentarne građe za sustavnu retoričku analizu. Autor najprije iznosi dokumente, doslovne prijepise političkih intervjua odnosno razgovora, a zatim ih raščlanjuje prema perelmanovsko-ničeanskoj metodi. Analizi su podvrgnuti javni nastupi niza političara od, primjerice, Ive Sanadera, Stipe Mesića, Ivice Račana, pa sve do Ive Josipovića, Milana Kujundžića i Ivana Vilibora Sinčića.
Uz sustavnu analizu uloge tradicionalnih televizijskih političkih emisija, upravo rasprava o ulozi YouTubea kao sredstva dobivanja povratne informacije o političkoj retorici čini Političku retoriku u Hrvatskoj posebno originalnom studijom. Pritom valja zamijetiti da produkcija na YouTubeu predstavlja neku vrst amaterske građe, koja se svrstava u red pučke političke kritike. Kao kontrapunkt ozbiljnom formatu političkih emisija HTV-a, produkcija na YouTubeu zauzima znatno opušteniji pogled na hrvatske političare i način na koji komuniciraju s javnošću.
ČEKAJUĆI LJUBAV: ROMAN / Jagoda Šimac. – Split: Naklada Bošković, 2015.
Predratne su godine u Sarajevu, u malom kafiću Kod Crnog okuplja se skupina prijatelja, studenata punih mladenačkih snova. Ambra želi postati književnica, Filip ozbiljni novinar. Ambra je zaljubljena u Filipa, ali ta će ljubav morati pričekati na svoje ostvarenje. Rat u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini rasut će prijatelje po svijetu, a Ambra i Filip ponovo će se susresti u poratnom Zagrebu, u zreloj dobi…
***
To je ukratko sadržaj “Čekajući ljubav“, novoga romana Jagode Šimac, hrvatske književnice koja živi i radi u Švicarskoj, ali svoje romane objavljuje u Hrvatskoj. Jagoda Šimac (1962) dosad je objavila četiri povijesna romana – “Na međama najdaljnijim“ (2012), “Iznad guste gore Gaj“ (2013), “Mjesec na vodi“ (2013) i “Krvavi ban“ (2014) – i osvojila čitatelje uzbudljivim pričama u kojima osobe i događaje iz hrvatske povijesti vješto kombinira s elementima fantastike.

NERAZDVOJNI: PRIJATELJSKA VATRA SJEĆANJA / Alessandro Piperno; – Zagreb: Naklada OceanMore, 2014.
Braća Pontecorvo, Filippo i Samuel, oduvijek su bili nerazdvojni – preživljavali su isključivo u društvu onog drugog.

U doba očeva skandala, kad je 1980-ih profesor Leo Pontecorvo optužen da se neprilično ponašao s 12-godišnjom djevojkom svog sina Samuela, bili su jedva tinejdžeri, a sad su u kasnim tridesetima. Njih dvojica različiti su koliko su i komplementarni, no život se njima toliko poigrava da se može učiniti kako će se uskoro zamijeniti za uloge.
Lijeni Filippo koji nemoćno ignorira nevjeru svoje bogate životne družice iznebuha postaje svjetski poznat autor crtića – zvijezda fanova koji obožavaju način na koji je animirao “šarm i građanski neposluh, seksualnu privlačnost i humanitarni protest”.
Za to vrijeme poslovično odgovoran i briljantan Samuel lunja po svjetskim metropolama, ali zna da uskoro mora biti suočen s posljedicama preambicioznih poteza – a možda i propašću na poslovnom, ali i ljubavnom planu. No, bez obzira na sve uvjeren je kako “u tako promiskuitetno doba, nema ništa skandaloznijeg od vjernosti.”
“Nerazdvojni” su drugi dio diptiha “Prijateljska vatra sjećanja”. Roman je osvojio Premio Strega 2012, najprestižniju talijansku književnu nagradu.
***

Alessandro Piperno (Rim, 1972.) diplomirao je francusku književnost na rimskom sveučilištu Tor Vergata, gdje danas i predaje. Piše romane i eseje.
Roman “Progon” objavljuje 2010. godine – provokativan roman koji se temelji na optužbi za napastovanje i koji u Francuskoj 2011. ulazi u finale značajne nagrade Femina za najbolji strani roman. To je djelo ujedno prvi svezak diptiha “Prijateljska vatra sjećanja” – obiteljska saga koralnih dimenzija, iznimne narativne snage i beskompromisna pogleda na suvremenu inačicu ljudske komedije.
Drugi dio diptiha, “Nerazdvojni” (2012.) autoru donosi najprestižniju talijansku književnu nagradu Strega.

Pripremo: Lovro Janeš

prigorski.hr/fah