Trideset godina umjetničkoga stvaralaštva Mara Bratoš obilježit će u Klovićevim dvorima od 10. listopada do 24. studenog retrospektivnom izložbom “Fotografije”, koja pokazuje važnost njezina opusa za hrvatsku fotografsku scenu, a posebno žensku fotografiju.

Kustosica izložbe Ana Medić ističe da je ta izložba svojevrstan presjek kroz opus Mare Bratoš. Fokusirana na fotografsko oblikovanje za autoricu emocionalno važnih motiva, njezin opus obilježit će rad u ciklusima, serijama fotografija, približavajući se na taj način filmskoj poetici, napominje kustosica.

Naglašena procesualnost i temporalnost na njenim portretima, figurama autoaktova, mjestima u prirodi ili društvenim događajima, njeni fotografski iskazi zadobivaju svoja značenja, dodaje.

“Pomno režirajući snimljene prizore i dokumentirajući u širem smislu prirodne i društvene aspekte stvarnosti, prirodu i društvo, svakodnevnicu, kulturne događaje i njihove protagoniste, autorica stvara intertekstualne fotografske nizove vizualno-tekstualnih prikaza kao reference, čije značenje ovisi o kontekstu na koji se referiraju”.

Ambijenti proživljenog vremena, grad i ljudi, Dubrovnik, Lopud, Zagreb,  prijatelji i bliski intimni prizori sve te slike, ističe, pokrenute su prije svega unutrašnjim afektivnim impulsom, snagom  introspekcije i odabira trenutka.

Autorica je, navodi Medić, uz formalno obrazovanje na Akademiji dramskih umjetnosti na odsjeku za filmsko i televizijsko snimanje i senzibilitet odnjegovan na poetici crno- bijelog filma i modernističkog filmskog kadra, stvorila okvir unutar kojeg će nastati serije fotografija u analognoj crno-bijeloj tehnici, analognoj tehnici u koloru i u digitalnoj tehnici.

Oblikujući trenutke duboke usredotočenosti na izabrani motiv, njezine fotografije ostaju bazično statične, elementarne, ukotvljene u tišini i atmosferi dvoje ili jednog aktera, piše Medić.

U vremenskom rasponu od ranih 90-ih godina prošlog stoljeća do najnovijih nastalih 2024., izložba ukazuje na važnost opusa Mare Bratoš za hrvatsku fotografsku scenu, posebno žensku fotografiju, njegovu strukturnu i značenjsku matricu, koja je refleksija evolucije svijesti autorice.

Mara Bratoš je, kaže Medić, opus izgradila u rasponu od medija fotografske slike kao reprezentacije i njene dekonstrukcije do medija fotografske slike kao performativnog čina.