Kupnja automobila s psom u kući postaje sve kompleksnija odluka nego prije desetak godina. Prema istraživanju koje je proveo Autotrader 2016. godine, 66% vlasnika pasa uzima u obzir potrebe svog četveronožnog prijatelja pri odabiru vozila. Još zanimljivije – četvrtina ispitanika priznala je da je promijenila cijeli tip karoserije nakon što je dobila psa. To nije iznenađujuće kada se zna da više od polovice vlasnika pse vozi u automobilu barem jednom tjedno, a 77% njih tvrdi da njihovi ljubimci zapravo uživaju u vožnji.

Tržište je reagiralo na ove trendove. Trgovci i proizvođači sve češće ističu karakteristike prikladne za kućne ljubimce – od prostranih prtljažnika do materijala koji se lako čiste. Primjerice, AutoZubak u svojoj ponudi ima rabljene modele koji odgovaraju različitim potrebama vlasnika pasa. No što zapravo čini automobil idealnim za psa?

Zašto veličina prtljažnika nije sve (ali pomaže)

Kad vlasnici pasa razgovaraju o automobilima, razgovor se brzo skrene na litražu prtljažnika. To ima smisla – istraživanje Forda iz 2019. pokazalo je da 32% vozača ne osigurava svoje pse pravilno tijekom vožnje. Transportni boks (kavez) ostaje najsigurnija opcija za male i srednje pse, a za to treba prostora.

Međutim, brojke ne govore cijelu priču. Škoda Octavia Combi nudi 640 litara s podignutim sjedalima (1.700 litara kada se spuste), što je više nego kod nekih skupih SUV-ova. Ali ono što je izdvaja jest praktičnost – dvostrana obloga prtljažnika (gumirana strana za prljave šape, tekstilna za suho vrijeme), kuke za pričvršćivanje i nizak utovarni rub. Auto Express proglasio je Octaviju Estate automobilom broj jedan za vlasnike pasa, dok je News UK dodijelio naslov “Dog Friendly Car of the Year”. Praktičnost, ne samo litraža, čini razliku.

Karavani, SUV-ovi ili nešto treće?

Vlasnici pasa preferiraju velike SUV-ove i crossovere, pokazuju istraživanja. Ali karavani nude nešto što SUV-ovi često ne mogu – nižu visinu. Prema preporukama stručnjaka za prijevoz kućnih ljubimaca, stariji psi, mali psi ili oni s problemima zglobova lakše ulaze u Octaviju Combi nego u visoki SUV. To je razlog zašto su karavani još uvijek relevantni u ovoj kategoriji, unatoč dominaciji SUV-ova na tržištu.

Honda Odyssey, minivan, zauzima visoko mjesto na listama najboljih automobila za pse. Zašto? Klizna vrata, nizak pod, fleksibilno sjedenje. Praktičnost pobjeđuje prestiž kada je pas u pitanju.

Na što paziti pri kupnji

Prije nego što posjetite salon ili pregledavate oglase, vrijedi provjeriti nekoliko ključnih točaka:

  • Ulazna visina i kut utovara: Stariji ili manji psi imaju poteškoća s visokim pragovima.
  • Ravna, niska utovarna ivica i širok otvor prtljažnika: Olakšava utovar boksa i ulazak psa.
  • Mogućnost fiksiranja boksa ili pojasa za psa: Točke vezanja ključne su za sigurnost.
  • Materijali koji se lako čiste: Gumene kadice i prostirke štede vrijeme i živce.
  • Ventilacija i klima za stražnji dio: Pas ne smije pregrijavati tijekom vožnje.
  • Mreža ili pregrada između prtljažnika i kabine: Sprječava psa da skoči naprijed pri kočenju.

Kako brendovi ciljaju vlasnike pasa

Subaru je možda najzanimljiviji primjer kako razumijevanje vlasnika pasa može oblikovati cijelu strategiju brenda. Gotovo 70% vlasnika Subarua u Sjedinjenim Državama ima kućne ljubimce, a najmanje polovica od njih ima pse – prema podacima koje navodi sam brend u okviru svoje “Subaru Loves Pets” kampanje. To nije slučajnost – to je rezultat desetljeća marketinga fokusiranog na ljubitelje aktivnosti na otvorenom i obitelji.

Volvo je krenuo drugim putem. Više od dva desetljeća razvija sigurnosnu opremu za pse – pregrade za prtljažnik, pojaseve, zaštitne mreže. To odražava njihov brand identitet fokusiran na sigurnost, ali proširuje ga na cijelu obitelj (uključujući one na četiri noge).

Što vlasnici pasa zapravo traže (i zašto trgovci to često ne razumiju)

Anketa Autotradera otkrila je zanimljivu informaciju: 87% vlasnika pasa nikada nije povelo svog ljubimca na probnu vožnju. Istovremeno, 45% bi to razmotrilo, a četiri od pet vlasnika reklo je da bi radije kupili od trgovca koji nudi usluge prikladne za kućne ljubimce – dopuštanje pasa na probnim vožnjama, igračke za pse u showroomu, ili podršku lokalnim skloništima.

Tri najtraženije karakteristike bile su jednostavne: materijali koji se lako čiste, prostirke za sve vremenske uvjete i sigurnosni pojasevi za pse. Ništa futurističko, samo praktična rješenja za svakodnevne situacije. Blato nakon šetnje u parku. Dlake na sjedalima. Sigurnost pri naglom kočenju.

Tesla je uvela “Dog Mode” – način rada klime koji održava temperaturu i na središnjem ekranu prikazuje poruku prolaznicima da je pas siguran – koristan za kratke odlaske u trgovinu. To je pametno, ali većina vlasnika pasa jednostavno želi automobil u koji pas može lako ući, gdje može sigurno putovati i koji se neće uništiti nakon nekoliko mjeseci korištenja.

Zaključak koji možda nećete očekivati

Najbolji automobil za pse nije onaj s najvećim prtljažnikom ili najskupljim paketom dodatne opreme za kućne ljubimce. To je automobil koji odgovara načinu na koji vlasnik živi sa svojim psom. Netko tko ide na planinarenje vikendom ima drugačije potrebe od nekoga tko psa vozi samo do veterinara. Škoda Octavia, Subaru Outback, Honda CR-V – svi nude različite kombinacije prostora, sigurnosti i praktičnosti. Ključ je znati što vama i vašem psu zapravo treba, ne što marketinški materijali kažu da trebate.