Hotelske kompanije optimistične su za ovu turističku sezonu i očekuju porast prihoda i noćenja do oko 10 posto u odnosu na lani, ali su oprezne zbog nedostatka radnika, inflacije i rasta troškova za koje ih 67 posto očekuju da će rasti više od prihoda, što nosi pad profitabilnosti i investicija.

To su uz ostalo u srijedu rekli predstavnici Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i konzultantske kuće Deloitte na predstavljanju zajedničkog istraživanja o očekivanjima turizma u 2023. u koje je bila uključena i Hrvatska udruga turizma (HUT), a ispitali su u ožujku kompanije koje upravljaju s 297 objekata ili 31 posto svih hotela i kampova u Hrvatskoj.

“Troškovi su i lani eksplodirali, a ove godine inflacija ide dalje i očekujemo daljnji pritisak, kao i zbog nedostatka radnika. Za konkurentnost i razvoj strateški važne su investicije, koje ove godine 31 posto anketiranih ne planira, a 49 posto planira manje nego prije pandemije, dok 20 posto planira nešto više nego tada”, kaže direktor UPUHH-a Bernard Zenzerović.

Silvija Juričić iz Deloitteovog Odjela financijskog savjetovanja, koje je i provelo istraživanje, kaže da se većina kompanija u investiranju oslanja na HBOR i vlastiti kapital, dok je Zenezerović dodao da se dosta očekuje i od sredstava iz NPOO-a.

Ocijenio je da je to više dobro došlo malim i srednjim poduzetnicima u turizmu nego velikima, posebice za velike investicije u objekte tipa hotela i sl., jer su ta sredstva ipak ograničena i služe za sufinanciranje, što je dobar smjer, ali i za neke samo “jedan korak”.

“Za jače investicije potrebne su daljnje promjene zakonskog okvira i regulative, kao i uređenje problematike vezane za turističko zemljište, pomorsko dobro, poticanje ulaganja i druge”, složili su se Juričić i Zenzerović.

Najviše novih radnika iz Azije pa Hrvatske, a plaće rasle u dvije godine 28 posto

Nedostatak radnika u turizmu za ovu sezonu kreće se, kazao je Zenzerović, oko brojke 60 tisuća, što je oko 10 posto više nego lani, od čega će se 20 do 25 tisuća prema očekivanjima naći u Hrvatskoj, a ostalo iz inozemstva, i to najviše iz Azije, većinom Nepala, Indije i s Filipina. Očekuje se da će dio radnika biti i iz bliže regije, kao i da će stranih radnika-povratnika od lani ove godine u turizmu biti oko 60 posto.

“Procedure za dozvole za povratnike su ubrzane i to je dobro, no još uvijek ima previše administracije koja usporava uvoz radne snage, i ne samo za turizam, a posebice je to slabije u manjim turističkim mjestima gdje na tome radi manje ljudi i dozvole se dugo čekaju”, kazao je direktor UPUHH-a.

Iznio je i da će 98 posto poslodavaca i ove godine povećavati plaće koje su zadnje dvije godine ukupno u turizmu porasle 28 posto, uz udjel plaća u troškovima većinom oko 30 posto, a sve iznad toga nije poželjno.

Cijene rastu, ali rastu i troškovi

Na pitanje oko cijena u turizmu ove godine i koliko su rasle, odgovara da rastu u cijeloj Europi i da je to i globalni trend, a da hotelijeri očekuju da će u Hrvatskoj ove godine rasti do 10 posto u prosjeku u odnosu na lani.

Pohvalili su Vladine mjere pomoći oko cijena električne energije i plina, ocijenivši ih “super”, ali da to velikim hotelskim kompanijama, koje imaju više objekata, utječe ili ima efekta na primjerice jedan hotel, dok za druga plaćaju i do tri-četiri puta višu cijenu.

“Energija je inače na prvom mjestu u top listi troškova, čineći u njima udjel od oko 56 posto, i većina ih očekuje da će dalje rasti. Slijede troškovi rada koji imaju udjel od oko 30 posto, te troškovi hrane i pića, za koje njih 15 posto očekuju da će najviše rasti. Inflacija je i dalje tu i u svemu se provlači, a kompanije misle da će takvo povećanje troškova teško prenijeti na kupce. Ipak, očekuju da će se rast potražnje vidjeti i na većim prihodima, koje do 10 posto više očekuje 54 posto ispitanih, a njih 36 posto i iznad 10 posto”, zaključio je Zenzerović.