Još samo do 6. siječnja u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu otvorena je izložba ‘Vlaho Bukovac i Alexandre Cabanel – povijesni susret učenika i učitelja’. Druga je to u ciklusu tri izložbe o radu najvećeg slikara hrvatske moderne i po mnogima oca hrvatskog modernog slikarstva. Prva izložba iz ciklusa bila je održana u Klovićevim dvorima početkom godine, a treću još očekujemo.
Izložba postavlja najpoznatija Bukovčeva platna, kao i ona koja su rjeđe viđena, posuđena iz manjih galerija i zbirki, u sasvim iznenađujući kontekst: pored platna Vlahe Bukovca (1855. – 1922.), izložena su platna francuskog slikara Alexandre Cabanela (1823. – 1889.), predavača na École des Beaux-Arts u Parizu, u čijoj je klasi Bukovac studirao.
Cabanel nije od najvećih slikara ovog razdoblja, te je teško zamisliti da bi zagrebačka publika vidjela dio njegovog opusa, da nije na ovaj način povezan sa hrvatskim slikarstvom. Postavljanje Bukovčevih i Cabanelovih platna jednih pored drugih, međutim, nikako nije galeristička dosjetka: za povjesničara umjetnosti, kao i za publiku bolje upoznatu sa građom ovo je jedinstvena prilika da pogleda jedan korak unatrag prema samim korijenima hrvatskog slikarstva.
Ogroman doprinos i utjecaj kojega Bukovac čini dalekosežno, oblikujući prvi naraštaj hrvatske moderne, nosi u sebi jednak doprinos kojega Cabanel daje razvoju i usmjerenju Vlahe Bukovca. Što nam, dakle govore ove slike, jedne pored drugih?
Cabanel, rođen u Montpellieru 1823., studira u Parizu 1840., u vrijeme vladajućeg akademizma, dominacije povijesnih i mitoloških scena visokog stila, građanskog portreta, razdoblje kada građansko i svjetovno slikarstvo konačno dominira nad sakralnom i crkvenom umjetnošću. Cijenjen je u umjetničkim i društvenim krugovima svoga vremena, o čemu dokazuju dvorske narudžbe koje prima, među inim i portret Napoleona III.
U Cabanelovom radu nalazimo još dosta sakralnih tema, alegorijskih i mitoloških platna, te portreta. Ovaj zadnji dio opusa za nas je zanimljiv zbog toga što i Bukovca promatramo prvenstveno kao portretista. Iako je suvremenik i živ svjedok uzbudljivih događanja u Parizu, djelovanja grupe slikara impresionista, ostao je netaknut od njihovog utjecaja, poput svog suvremenika William-Adolphe Bouguereaua, do kraja je ostao vjeran akademskom likovnom izrazu koji je usvojio u mladosti.
Uz jasno vidljiv dug koji ima prema svome učitelju, Bukovac je ipak dijete sljedećeg naraštaja, osjetljiv je na mnoge nove tendencije koje ga okružuju, pa tako i na impresionizam. Ipak, kod Bukovca taj utjecaj ne ulazi u opus kroz kronološki razvoj nego više kroz traženja i eksperimente. Tako istovremeno u maniri akademista, koji su ga odškolovali, slika akt Okovane Andromede (1886.), dok se njegova Alegorija Ljeta (1884.), već rastače u impresionističkom slikanju sunčeve svjetlosti koja treperi na nagom tijelu djevojke.
Dok je Cabanelov portret, jednako tako, uz neporecivu kvalitetu (obzirom na vremenski kontekst), i dalje okovan predfotografskim nastojanjem potpunog odražavanja i zarobljavanja trenutka i njegovog savršenog reproduciranja, Bukovac portretu pristupa drugačije: njegovi su modeli kao zatečeni, usred akcije, živog pogleda, nisu izvođeni potpuno realistički, nego uz blagi impresionistički touche. Ovu interakciju s modelom Bukovac zadržava i kada su u pitanju protokolarni, čak dvorski portreti.
Bukovac i Cabanel družit će se u Umjetničkom paviljonu još nekoliko dana, te je zanimanje za ovu atraktivnu izložbu – koju svakako možemo konkurirati za izložbu godine – veliko, a pred Paviljonom se već prije 11 sati okupljaju poklonici. Ove godine Umjetnički paviljon navršava 120 godina postojanja, te je prema riječima ravnateljice Umjetničkog paviljona, Jasmine Poklečki-Stošić, u ovoj prigodi Umjetnički paviljon na ovaj način želio i zahvaliti čovjeku, čijim zalaganjem su utemeljene mnoge umjetničke institucije u Zagrebu, a među inim i sam Umjetnički paviljon. Doznajemo da izložba NEĆE biti produžavana, zato, ako ju još niste razgledali, požurite!
zb/prigorski.hr