Ogranak Matice hrvatske u Križevcima i Gradska knjižnica “Franjo Marković” Križevci organizirali su književnu večer na kojoj je gostovao Pavao Pavličić. Književnica Julijana Matanović bila je spriječena zbog bolesti.

Pavao Pavličić hrvatski je književnik, književni povjesničar i filmski scenarist. Diplomirao je komparativnu književnost i talijanski jezik na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je 1974. doktorirao radom iz metrike stiha, a od 1970. do umirovljenja 2016. radio na Odsjeku za komparativnu književnost. 2017. izabran je u zvanje profesor emeritus. Od 1997. redoviti je član HAZU-a. Dobitnik je Nagrade ‘Vladimir Nazor’ za životno djelo.

Naslovna priča njegove prve knjige kratkih priča Lađa od vode (1972) može se sagledati i kao programatski tekst naraštaja tzv. fantastičara. Kriminalističkoga su žanra kratke priče okupljene u knjigama Dobri duh Zagreba (1976) i Skandal na simpoziju (1985) te romani, često s fantastičnim elementom u središtu, Plava ruža (1977), Stroj za maglu (1978), Slobodni pad (1982), Pokora (1998), Melem (2003), Brda se miču (2011), Hladna fronta (2016), a klasičnoj detektivskoj fikciji s društvenokritičkim slojem pripada čitana serija romana o novinaru crne kronike Ivi Remetinu, kojih je napisao 17 (npr. Press, 1980; Pjesma za rastanak, 1982; Rakova djeca, 1988; Pasijans, 2000; Mrtva voda, 2003; Tužni bogataš, 2004; Žive igračke, 2009; Stara ljubav, 2010; Krvna veza, 2014; Tajno ime, 2015; Salon za plakanje, 2017; Ljekovito blato, 2021).

U ostalim romanima, od nagrađenoga Večernjeg akta (1981) do Bakrenih sova (2018), prepleće nekoliko žanrovskih tradicija, a ta djela često, počinjući od fantastičnih ili kriminalnih događaja, poprimaju oblik društvene alegorije. Neovisno o prevladavajućoj žanrovskoj jezgri, uvijek je vidljiva nakana da tekst bude pristupačan čitatelju, a ta svijest o recepciji razlog je zbog kojega Pavličić u naizgled žanrovskim romanima redovito razmatra, u postmodernističkom ruhu metafikcionalnosti, velike književne i etičke teme: pitanje umjetničke originalnosti i autorstva.

Od 1990-ih piše i autobiografsku prozu, a autobiografski elementi u njegovu pripovijedanju prisutni su još u memoarskom zapisu Dunav (1983), te poslije u novinskim kolumnama i feljtonima, tematski okupljenima u knjigama Leksikon uzaludnih znanja (1995), Ulica me odgojila (2004), Knjiški moljac (2009), Pohvala tijelu (2018), Pohvala starosti (2018), Ropotarnica (2019) i Sanjarije samotnog vozača (2021), kao i u nizu memoarskih knjiga o Vukovaru. Tada počinje pisati i romane zavičajne tematike, smještene u imaginarni podunavski grad Varoš.

Ponekad je Pavličićev pripovjedački rad bio tijesno povezan s njegovim znanstvenim istraživanjima književnih žanrova. Ta je poveznica najsnažnije do izražaja došla u romanu Koraljna vrata, jednom od vrhunaca hrvatske postmoderne književnosti, o filologu koji na otoku pronalazi izgubljena dva pjevanja Osmana Ivana Gundulića koji prouzroče »epidemiju zdravlja«, napisanom u vrijeme kada se intenzivno bavio proučavanjem tog epa (Studije o Osmanu, 1996), a koji je kritika – kao i Pavličićeve romane, obilježene metafikcionalnošću, autoreferencijalnošću i žanrovskom hibridnošću – povezivala s Umbertom Ecom.

Njegove knjige s područja znanosti o književnosti zahvaćaju dvije glavne teme, metričku problematiku i stariju hrvatsku književnost, često ih ispreplećući, a bavio se i novijom hrvatskom književnošću.

O vlastitome književnom postupku pisao je u knjizi Tajne zanata (2021). Napisao je nekoliko zapaženih romana za djecu (npr. Trojica u Trnju, 1984; Zeleni tigar, 1986; Petlja, 1988; Lopovska uspavanka, 1992), koji također pripadaju kriminalističkom žanru. U knjizi Rukoljub (1995) okupio je pisma upućena slavnim ženama kulturnog života u prošlosti ili junakinjama poznatih književnih djela, a u knjigama More i voda (2014) i Ćao-mjao (2024) feljtone u kojima komentira različite aspekte hrvatskoga društva i kulture. Istaknuo se i kao filmski scenarist, prilagođavajući vlastita djela ili pišući originalne scenarije. Uglavnom je surađivao sa Zoranom Tadićem, tvoreći redateljsko-scenaristički tandem koji je obilježio hrvatsku kinematografiju 1980-e ciklusom društveno-alegorijskih kriminalističkih filmova s elementima fantastike. Koautor je scenarija za kriminalističke filmove Zločin u školi (Branko Ivanda, 1982) i Putovanje tamnom polutkom (Davor Žmegač, 1995), a vukovarske je tematike scenarij za igrani film Vukovar se vraća kući (Branko Schmidt, 1994).

Julijana Matanović hrvatska je književnica i književna povjesničarka. Diplomirala je jugoslavistiku na Pedagoškom fakultetu u Osijeku 1982., gdje je bila zaposlena 1982–93; od 1994. do odlaska u mirovinu 2018. radila je na Odsjeku za kroatistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je 1998. doktorirala temom o povijesnome romanu u hrvatskoj književnosti XX. st. Od 2021. urednica je književnoga časopisa Republika.

Kao književna povjesničarka posebno zainteresirana za hrvatski barok i povijesni roman, studije i eseje skupila je u knjigama Prvo lice jednine (1997) i Krsto i Lucijan (2003), a pogovore djelima hrvatskih i stranih pisaca u knjigama Lijepi običaji (2000) i [email protected] (pogovori II) (2012). Barok iz suvremenosti gledat (1992) studija je o spjevu Uzdasi Mandalijene pokornice Ignjata Đurđevića, a Knjiga o Fabriju (2019) djelo o opusu i životu Nedjeljka Fabrija. Kao književnica velik je odjek u čitatelja postigla proznim knjigama pisanima u razgovornom, ispovjednom tonu i u duhu postmoderne proze na razmeđu fikcijskoga i autobiografskoga, u kojima naglašava žensko iskustvo te najčešće tematizira obiteljske odnose.

Velike su naklade u više od deset izdanja postigle nagrađivane zbirke priča Zašto sam vam lagala (1997), Knjiga od žena, muškaraca, gradova i rastanaka (2009) i Samo majka i kći (2012) te roman Bilješka o piscu (2000), dočim je Tko se boji lika još: priprema ispita iz nove hrvatske proze (2008) intertekstualni, metafikcijski roman koji u okvirnoj priči o studentici koja priprema ispit iz hrvatske književnosti spaja različite diskurse i pripovjedne perspektive (naraciju preuzimaju likovi iz raznih književnih djela). Objavila je i knjige feljtona i kolumni, prvotno pisanih za novine, Kao da smo otac i kći (2003) i Laura nije samo anegdota (2005) te zbirke priča O čemu ti to govoriš (2010), Cic i svila (izabrane priče, 2011), Božićna potraga: priče za pod bor (2012), I na početku i na kraju bijaše kava (2014), Djeca na daljinu (2020), kao i knjigu internetskih zapisa Ljuta godina (2019). Piše i djela za mladež (One misle da smo male, 2010., s Ankom Dorić; Rečeno – učinjeno, 2015; Vezanje tenisica s jednom nepoznanicom, 2017).

Donosimo nekoliko fotografija iz Križevaca.

Pavličić Kž 1870 (1) Pavličić Kž 1870 (2) Pavličić Kž 1870 (3) Pavličić Kž 1870 (4) Pavličić Kž 1870 (5) Pavličić Kž 1870 (6) Pavličić Kž 1870 (7) Pavličić Kž 1870 (8) Pavličić Kž 1870 (9) Pavličić Kž 1870 (10) Pavličić Kž 1870 (11) Pavličić Kž 1870 (12) Pavličić Kž 1870 (13) Pavličić Kž 1870 (14) Pavličić Kž 1870 (15) Pavličić Kž 1870 (16) Pavličić Kž 1870 (17) Pavličić Kž 1870 (18) Pavličić Kž 1870 (19) Pavličić Kž 1870 (20) Pavličić Kž 1870 (21) Pavličić Kž 1870 (22) Pavličić Kž 1870 (23)