Izložbom “Jedan dobar dan” mladog američkog umjetnika Andrewa M. Mezvinskog, koja se otvara 27. siječnja u Francuskom paviljonu Studentskog centra, Festival tolerancije – JFF Zagreb obilježit će Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta.

Nadahnut autobiografskim svjedočanstvom talijanskoga književnika Prima Levija o preživljavanju Auschwitza, Mezvinsky je napravio multimedijalnu instalaciju, propitujući može li dan u logoru, u nizu onih stravičnih i neobjašnjivo nehumanih, uvjetno rečeno, biti dobar.

Mezvinskog je za njegovo djelo inspirirala Levijeva knjiga “Zar je to čovjek?”, a sam naziv instalacije “Jedan dobar dan” preuzet je po njezinom ulomku kojim opisuje sve događaje koji mogu pozitivno utjecati na to, da se dan proveden u logoru može uopće nazvati “dobrim”.

Umjetnika je posebno dojmilo kako je Levi opisao dan kada je došlo proljeće, a hladnoća se povukla, budeći u njemu osjećaj da je još uvijek čovjek, a ne ljudski kostur, napominje se u najavi izložbe.

“Kao umjetnik nastojim otvoriti ta sjećanja svojoj publici, ostaviti čitanje moje instalacije otvorenim, poput autora kad piše knjigu. Svaki čitatelj hoda putem drukčijeg iskustva, jer svaki čitatelj ima drukčija sjećanja i životna iskustva prije nego što pročita knjigu”, rekao je Mezvinsky o svom radu.

Riječ je o interaktivnoj animaciji kojom uz pomoć multimedijalne tehnologije stvara prostor koji reflektira osnovne uvjete za ljudsko postojanje. Tako posjetitelji izložbe mogu za sebe otkriti metaforu iza Levijevog “dobrog dana”, dok animirani pejzaž ‘obred proljeća’ simbolizira oslobođenje i novu volju za životom.

Nataša Popović, direktorica Festivala tolerancije, smatra kako bi bilo strašnije od svih logora, da je priča o užasu toga vremena, pomrčini civilizacije i ljudskog roda ostala neispričana, “smrtnom prazninom i tišinom bez tragova o istini”.

“Programi Udruge građana Festival suvremenog židovskog filma koji uključuju i Festival tolerancije koji je dosad organiziran 21 put unutar šire regije, predvođeni preživjelim holokausta, Brankom Lustigom, od osnutka su djelovanje usmjerili prema očuvanju sjećanja na strahote holokausta koje često nazivamo neizrecivim i neprikazivim”, dodala je.

Mezvinsky je izlagao u Cynthia Corbett Gallery (London), Brot Kunsthalle (Beč), Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum (Innsbruck), Performance Art Institute (San Francisco), a radovi mu se nalaze i u privatnim kolekcijama.

“Slijedeći načela rezolucije Ujedinjenih naroda, ta će izložba biti podsjetnik na najsramnije poglavlje ljudske povijesti s posebnim naglaskom na mjesto održavanja, Francuski paviljon, iz kojega su brojni građani Zagreba odvedeni u logore smrti”, ističe se u najavi izložbe, koja će biti otvorena do 6. veljače.

Izložba je na posudbi od Židovskog muzeja iz Beča, a ostvarena je u partnerstvu s Austrijskim kulturnim forumom i SC-om.

(Hina)

FaH