Mato Jelić gotovo šest godina obavlja posao direktora Komunalca Vrbovec. U intervjuu nam je otkrio s kakvim se izazovima tvrtka suočava, kako su prebrodili najteže dane i spasili tvrtku te kakvi su planovi Komunalca za budućnost.
Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća Grada Vrbovca bilo je riječi o povećanju plaća zaposlenicima. Spomenuli ste tada da se ide u pregovore o većim plaćama, kakva je situacija?
Mi smo lani od 1. srpnja povećali plaće radnicima za 500 kuna. Ono što je neoporezivo, to godišnje isplatimo sve. Povećali smo malo i regres, božićnicu i uskrsnicu. Sad smo u pregovorima sa sindikatom za novi kolektivni ugovor. Početkom godine smo u poslovni plan stavili povećanje plaće od 10 posto. To ćemo, nadam se, staviti u novi ugovor, kao i druge stvari koje država neoporezivo može dati. Sve što bude na računu, dajemo radnicima i strojevima, tako sam im rekao od prvoga dana.
Koliko god su nam plaće bile male, malo ljudi nam je otišlo i zasad imamo sreću s pronalaskom novih radnika. U dva tjedna smo uspjeli naći vozača. Našli smo čak i grobara. Ne znam gdje ćemo u budućnosti nalaziti grobara, težak je to fizički posao. Zasad nemamo brige s radnicima, uspijevamo ih pronaći. To dokazuje da imamo dobre uvjete rada. Iako su male plaće, radnici imaju svoj mir i nakon 15 sati kada završe, mogu raditi još dodatan posao. Ne branimo im da rade dodatno dok plaće ovdje ne budu veće, odnosno oko tisuću, tisuću i pol eura. Trudimo se svi da nam bude bolje. Bili smo propala tvrtka i sad smo došli do toga da možemo povećati plaće, ali trebalo je pet godina vremena da se izvučemo.
Koliko je danas zaposlenih u Komunalcu?
Zaposleno je 77 radnika, 75 na neodređeno, a dvoje na određeno vrijeme. Kada sam došao na mjesto direktora, bilo je 45 zaposlenih. Razvijamo se, imamo dosta mladih ljudi koji su završili fakultete. Spremni su raditi, vrijedni su, pametni i oni su budućnost Komunalca. U pet godina smo zaposlili 57 ljudi, neki su otišli u mirovinu ili raditi izvan Hrvatske, neki su još tu.
Komunalac puno ulaže u opremu. Što ste nabavili u posljednje vrijeme?
U pet godina smo kupili opremu vrijednu 7 i pol milijuna kuna. Nabavili smo sve potrebno za obavljanje komunalnih djelatnosti, najviše smo uložili u građevinsku operativu – u strojeve i opremu za uređenje cesta, gradnju nogostupa, asfaltiranje i iskope graba. Oformili smo radnu jedinicu sa 15 zaposlenih za održavanje nerazvrstanih cesta. To je posao koji Grad Vrbovec može nama izravno dodijeliti. Dosta posla odradimo godišnje, kupili smo i tri kamiona za sakupljanje otpada. Sve smo kupili vlastitim novcem, odnosno gotovinom, samo smo kamion za otpad kupili na leasing, što je velik uspjeh.
Problem nam je velika amortizacija, pa imamo godišnje od 200 do 300 tisuća kuna minusa u poslovanju. Bitna nam je likvidnost tvrtke, a ona je svake godine sve bolja. Zimska služba nam jako nedostaje kao prihod. Nekako se snalazimo po zimi, radimo poslove koje možemo. Najviše veseli što svake godine podignemo prihode za milijun i pol do dva milijuna kuna. Zatekao sam prihode od 8,5 milijuna, sad smo došli na 17,3 milijuna kuna. U pet godina smo skoro za duplo povećali prihode. Izašli smo iz procesa spašavanja tvrtke, kriznog menadžmenta u proces razvoja i povećanja prihoda.
Preuzeli smo Općinu Brckovljani od 1. siječnja s kojom smo dogovorili prikupljanje otpada i održavanje nerazvrstanih cesta. Nadamo se dogovoru i oko košnje groblja. U općini Dubrava smo počeli održavati nerazvrstane ceste i imamo dimnjačarsku službu. To su naši suvlasnici, jako dobro surađujemo s njima i ostalim Općinama. Rade se sporazumi da bi obavljali sve djelatnosti preko nas, što nas veseli. Čeka se i posao na obnovi nakon potresa, što će biti ogroman posao u kratkom roku i za što će nam trebati oprema. Na cestama će biti 30 do 40 milijuna kuna posla, a naša operativa godišnje odradi 5 do 6 milijuna. Naći ćemo tvrtke podizvođače kako bismo te novce što više iskoristili.
Došlo je proljeće i krenuli su radovi. Gdje Komunalac trenutno radi na terenu?
Napokon su krenuli radovi na nogostupu u Naselju Stjepana Radića, koje smo već triput odgađali, s obzirom da izvođač kasni s radovima na kanalizaciji. Nadam se da ćemo posao kroz koji tjedan završiti. To nam je jedan od većih poslova ove godine. Završavamo i halu tvrtke Apital u poduzetničkoj zoni. To nam je bilo nešto novo, da sudjelujemo u izgradnji hale. Hala je na ponos i diku investitora, ali i nas jer nam je to bio veliki izazov i dobra referenca za dalje.
U općini Dubrava smo asfaltirali ceste, sad smo u iščekivanju poslova obnove od potresa, gdje ćemo morati asfaltirati dan i noć. Svake godine nas muči povećan broj košnji zbog blagih zima i ranije vegetacije. U ožujku smo obavili već jednu košnju groblja, a nekad se to prvi put radilo u svibnju. Povećava se broj košnji za istu naknadu.
Najavljeno je da ćemo od iduće godine odvajati biootpad. Što to znači za građane?
Najava je da će se izmijeniti zakon. Kako zakon propiše, tako će biti. Teško da ćemo smanjiti količine miješanog otpada, ako ne odvajamo biootpad. Problem nam je što imamo velik dio ruralnog područja sa malim količinama biootpada. Pitanje je da li je isplativo u selima skupljati biootpad, ali na području grada Vrbovca i prigradskih naselja, tu ćemo razmotriti na koji način to organizirati. Za biootpad će korisnici dobiti posebne kante, a odvoz će ići jednom ili dvaput tjedno. Vozit ćemo ga u kompostane okolo.
Na bioenergane ne možemo jer taj otpad mora biti čist, dakle bez vrećice. Nabava sita je velik trošak. Odvajanje biootpada nije loše iako ćemo imati trošak nabave posuda. Sad smo u fazi nabave jednog kamiona. Ako nam se vrate Općine Rakovec, Dubrava i Farkaševac jer im za godinu i pol dana ističu koncesije, tada će nam trebati još jedan kamion, ali ekipirat ćemo se i sakupljati biootpad.
Kakvo je stanje na odlagalištu Beljavine i koliko ima kapaciteta za odlaganje?
Velika sredstva smo uložili u odlagalište, ali da nismo, ne bi sada imali kamo s otpadom. Najjeftiniji smo u Zagrebačkoj županiji po cijeni odvoza otpada, zahvaljujući našem odlagalištu. Napravili smo sve što smo mogli oko sanacije po ugovoru s Fondom. Ono što još možemo tamo raditi je kompostana i plato za građevinski otpad, koji su nam se po studijima pokazali neisplativima. Kapaciteta za naše potrebe imamo još 7 ili 8 godina. Kada se zatvori, odlagalište će biti pretovarna stanica. Dobar dio odlagališta, nekih 4 i pol tisuće kvadrata nam je uzeo Županijski centar za gospodarenje otpada.
Planirali smo raditi mini betonaru i mini asfaltnu bazu, ali su nam uzeli taj dio zemljišta za pretovarnu stanicu. Sav otpad ćemo dovoziti na naše odlagalište, izvagati i stavljati u rupu koja će to sa liftom pretovarivati na velike šlepere, a koji će to voziti u Županijski centar. Ne zna se kada će se on izgraditi niti gdje. U skoroj budućnosti od 5 do 6 godina ga sigurno ne bude. Na odlagalištu smo izveli hidrantsku mrežu, nadamo se tehničkom pregledu i uporabnoj dozvoli odlagališta. To bi onda bilo malo, sigurno i moderno odlagalište za potrebe ovog kraja. Iz novih laguna s folijama moramo pumpati vodu. Ništa ne odlazi u zemlju, već u kanalizaciju i imamo sustav otplinjavanja.
Poruka za kraj
Zahvaljujem svim radnicima i radnicama Komunalca jer smo zapeli i uspjeli se spasiti. Teške godine smo imali, razni “političarčići” su mislili da smo lak zalogaj, pa su nas zezali iz dana u dan. Mnogi su i “polomili zube” na Komunalcu. Ja sam više od pet godina i direktor i pravnik Komunalca, dan i noć sam tu i to za manju plaću nego što je nekad imao pomoćnik direktora. Nije bilo uzalud, spasili smo firmu, ali jedini način je bio da drastično smanjimo troškove poslovanja, pogotovo troškove Uprave. Zatekao sam firmu gdje nas je pola zaposlenih bilo u zgradi, a pola na terenu. Od 57 ljudi koje sam zaposlio, jedna je cura na naplati potraživanja, svi drugi su na terenu.
Hvala gradonačelniku, zamjeniku gradonačelnika i aktualnoj gradskoj vlasti i Nadzornom odboru koji su nam dali svesrdnu podršku i uspjeli smo. Izazovna su vremena, već tri godine smo u izvanrednom stanju zbog covida koji nam je donio ogromne troškove. Došla nam je i kriza s plinom. Tvrtka kćer Plin Vrbovec se nosi s problemima i izazovima i mučimo se da spasimo tu firmu. Imamo staru mrežu s gubicima i nadamo se da će se to rješavati na razini države. I drugi distributeri su u problemu. Mislim da je najgore što se tiče Komunalca prošlo i da nam stižu bolji dani.
Plaće su se mogle povećati ranije i to za više od 10 posto, da nije bilo covida i energetske krize. Troškovi svega su nam se drastično povećali. U nekim poslovima smo nekonkurentni jer kao gradska firma podliježemo posebnim pravilima. Na kraju, ispričavam se korisnicima jer smo zbog prelaska na novi računovodstveni program kasnili s dostavom računa za odvoz otpada. Svim našim korisnicima usluga i građanima želim sretan Uskrs, uz obilje mira, veselja i radosti.