Petar Pedro Maruna, umjetnik koji se afirmirao kao jedan od ponajboljih španjolskih grafičara, predstavit će se u Zagrebu izborom od dvadesetak ulja na platnu iz devedesetih godina – na izložbi “Slikarska obzorja umjetnika s dvije domovine” koja se otvara u utorak u Studiju Moderne galerije “Josip Račić”.
Odabir slika za izložbu napravila je povjesničarka umjetnosti Marija Valčić, koja potpisuje i tekst u katalogu “Pedeset godina odsustva”, ističući kako bi opus tog zanemarenog umjetnika trebao dobiti svoj retrospektivni pregled.
“Što nas zbunjuje kod slikara Marune? Pedeset godina odsustva? Nepravda prema svim onima koji su stvarali izvan domovine, a mi o tome nismo ništa znali jer hrvatska ni intelektualna a ni politička scena nije znala artikulirati primjere slobodnih intelektualaca, umjetnika”, zapisala je.
Po njezinim riječima, Maruna je i kao slikar i kao intelektualac posve neprepoznatljiv, izvan okvira, jer nije bilo tradicije na koju bi se mogao osloniti, a “poput svoje braće, Borisa i Šime, koji ne prihvaćaju življenje u totalitarističkom sustavu nekadašnje države, odabire odlazak iz Jugoslavije”.
Valčić smatra kako cjelina razumijevanja njegova rada dolazi tek s ovom izložbom, dok je njegova razgranata djelatnost na nekoliko medija, crtež, grafiku i slikarstvo, bila u međuvremenu predmetom brojnih interpretacija i u Argentini i u Španjolskoj te po čitavoj Europi.
Petar (Pedro) Maruna rođen je 1938. u mjestu Potprag kod Zadra, gimnaziju je pohađao u Zagrebu, a šezdesetih s braćom emigrira u Italiju, gdje je osam mjeseci boravio u izbjegličkim logorima. Potom odlazi u Cordobu i upisuje Likovnu akademiju, a školovanje nastavlja 964. u Madridu kao stipendist OCAU-a na Visokoj školi lijepih umjetnosti San Fernando, gdje je 1969. diplomirao. Od 1969. do 1982. živio je u Malagi, sudjelujući u osnivanju lik. skupine “Palmo”.
Izlagao je ne četrdesetak samostalnih i više od stotinu skupnih izložbi. Ilustrirao je neka izdanja Knjižnice Hrvatske revije kao i naslovnicu časopisa. Kao grafičar dobitnik je dviju španjolskih Nacionalnih nagrada, a njegove slike izložene su u mnogim muzejima, od Madrida do Pariza i Bostona. U grafici je ostvario niz ciklusa i osvojio brojne nagrade, dok na temelju prethodnih iskustava od osamdesetih godina prošloga stoljeća spaja crtani i grafički metijer, sintetizirajući svoj likovni idiom i stvarajući slike koje osvajaju rafiniranom kolorističkom orkestracijom ploha.
(Hina)
fah






