Dolazak gledatelja utrke svjetskog prvenstva u reliju, prema izračunu, mnogo je problematičniji za okoliš od trkaćih automobila. Vjerojatno nije bilo drugačije ni na nedavnom Croatia Rallyju.
Svjetska automobilistička federacija (FIA) odlučila je pokazati predanost zaštiti okoliša tako što je s ovogodišnjim prvenstvom odlučila započeti hibridnu eru u reliju.
Na hrvatskom reliju u travnju natjecalo se 15 hibridnih vozila nove generacije – Rally1. Osim toga, istraživao se utjecaj na okoliš.
„Ove smo godine započeli suradnju s Energetskim institutom Hrvoje Požar s ciljem mjerenja ugljikova otiska kako bi utvrdili što se sve može učiniti da se minimalizira utjecaj na okoliš“, rekla je Hini izvršna direktorica WRC Croatia Rallyja Boška Trbojević.
Transport posjetitelja
Očekuje se da će istraživanjem biti utvrđeno da su dolasci i aktivnosti gledatelja uz utrku bili najveći izvor emisija ugljikova dioksida.
„Ovo na prvu mnoge iznenadi jer smatraju da, s obzirom na velike brzine i prosječnu potrošnju goriva, utrka nosi najviši udio“, navodi Šimun Lončarević, istraživač u Institutu.
Finci već imaju rezultate, dodaje, koji su pokazali da se najveći udio odnosi upravo na publiku.
Na temelju studije provedene 2019. ukupni ugljikov otisak Rallyja Finland iznosi približno 3800 tona stakleničkih plinova godišnje. Zapanjujuće je da je samo 200 tona plod organizacije i same utrke, a ostalih 3600 tona odnosi se na transport gledatelja.
U Hrvatskoj se očekuju slične brojke, moguće i više zbog veće starosti prijevoznih sredstava, ali i njihove strukture.
U Finskoj je, naime, veći udio hibridnih i električnih vozila u ukupnom broju automobila.
„Kako bi smanjili ugljikov otisak, promovirali smo dolazak sa što manje automobila, kupnju ulaznica vezali uz određeni broj parkirnih mjesta i poticali ljude da dijele prijevoz. Gdje god je bilo moguće, organizirali smo javni transport“, ističe Trbojević.
Pokušali su čak na završetak relija u Kumrovcu, koji je iznimno popularan, organizirati dolazak vlakom, međutim pruga nije u funkciji.
Osim toga, prošle je godine Fakultet prometnih znanosti za organizatora izradio studiju o pravcima kretanja i načinu na koji se mogu smanjiti gužve.
Hibridna vozila
Svjetsko prvenstvo u reliju (WRC) okrenulo se ove godine hibridnim automobilima i korištenju sintetičkog goriva bez ugljika.
Nove Rally1 automobile pokreće kombinacija 1,6-litrenog benzinskog motora s turbopunjačem koji isporučuje 380 KS i električne jedinice koja isporučuje dodatnih 100 kW.
Temeljem predviđanja da će hibridi činiti trećinu globalne prodaje automobila do kraja desetljeća, WRC je odabrao ovu tehnologiju za svoj novi trogodišnji ciklus čime smanjuje emisije ugljika u skladu s ciljevima Pariškog sporazuma.
Hibridna vozila premijerno su predstavljena na prvoj utrci u Monte Carlu gdje se pokazalo da događaj time nije izgubio na atraktivnosti.
„Već tada se vidjelo da nas čeka sezona puna preokreta što je dokazalo i finale Croatia Rallyja“, kaže Trbojević.
U ta je vozila, navodi, uloženo doista mnogo kako bi zadržala performanse na koje su gledatelji navikli, ali da istodobno imaju manji utjecaj na okoliš. Pogone ih održiva goriva.
Održivo gorivo
Biogoriva nastaju od biološkog otpada, primjerice iz poljoprivredne industrije. Sintetička goriva proizvode se uglavnom koristeći zeleni vodik i ugljikov dioksid iz zraka ili industrijskih procesa. Budući da energija za ovaj proces obično dolazi iz obnovljive električne energije, poznata su i kao e-goriva.
WRC surađuje s P1 Racing Fuels, ekskluzivnim dobavljačem održivog goriva od 2022. kako bi koristio kombinaciju biogoriva i e-goriva. Dio je to plana usklađivanja s ciljem Međunarodne automobilističke federacije (FIA) o dostizanju nulte stope ugljika.
Uvođenjem održivog goriva zajedno s hibridnom tehnologijom, FIA čini značajan korak prema novoj eri, kaže Trbojević.
Zadnjih je godina zaštita okoliša visoko na listi prioriteta te je FIA izdala vodič kojeg su se držali i organizatori WRC Croatia Rallyja.
Bernard Ivčić iz Zelene akcije ipak nije zadovoljan. Upozorava da su količine emisija ispušnih plinova i buke utrkama znatno povećane i zbog natjecatelja i putovanja stotina tisuća posjetitelja.
“To priznaju i organizatori pa tvrde da pokušavaju ‘ozeleniti’ natjecanja, ali zanemaruju činjenicu da njima jednostavno nije mjesto u prirodi, osobito ne u zaštićenim područjima”, negoduje Ivčić zbog činjenice da je WRC
Croatia ove godine prolazio Parkom prirode Žumberak – Samoborsko gorje.
Ivčić osim toga smatra da ljudi imaju pravo na korištenje prirodnih prostora koji su u vrijeme ovakvih natjecanja zatvoreni.
Sadnja šuma
Rally Finland planira biti klimatski neutralan do 2030. i to na način da se nadoknade sve emisije ugljikova dioksida. Organizatori emisije planiraju kompenzirati prelaskom na hibridna vozila i pošumljavanjem.
Plan za kreditiranje emisija tokom godina temelji se na izračunima Finskog instituta za prirodne resurse prema kojima hektar šume u Finskoj apsorbira gotovo 300 tona ugljika tijekom sto godina.
Prema podacima Europskog parlamenta, u Europskoj uniji šume apsorbiraju više od 10 posto emisija stakleničkih plinova. Koliko su važne kao čistači ugljika potvrđuje i plan EU-a za sadnju tri milijarde stabala do 2030.