Lella Lombardi bila je posljednja žena koja je završila jednu utrku Formule 1 davne 1976. godine kada je zauzela 12. mjesto na VN Austrije za RAM Racing. U 46 godina otkako je postignut ovaj povijesni podvig, samo su tri vozačice sudjelovale u kvalifikacijskoj fazi jedne F1 utrke i sve tri vozačice nisu se uspjele pojaviti na gridu.

Posljednja od tih vozačica bila je Giovanna Amati, koja se na početku 1992. godine natjecala za Motor Racing Developments i nije se kvalificirala za prve tri utrke te sezone prije nego što je „otpuštena“. Danas je nezamislivo vidjeti ženu u „oktanskom cirkusu“. Probajte zamisliti neku vozačicu kako se natječe protiv Verstappena i Hamiltona, glavnih favorita za naslov ove sezone kako nalažu kladionice u Hrvatskoj. Nije baš lagano, zar ne?

Financije često znaju biti problem

Od početka 90-ih godina prošlog stoljeća nije bilo nikakvih pomaka u smislu uključivanja žena u F1, što naglašava zabrinjavajući trend. Mnoga istraživanja pokazala su očigledan nedostatak zastupljenosti žena u vrhunskim auto-moto natjecanjima i identificirala su niz razloga zašto bi to mogao biti slučaj. Primarni razlog zašto žene nisu toliko zastupljene u sportu je nedostatak financijske potpore. To je imperativ s obzirom na resurse koji su potrebni da se dosegne sam vrh, kako u smislu treninga, tako i u smislu osiguravanja sve potrebne opreme.

Financiranje čini veliku razliku. Na primjer, uzmite u obzir odgovarajuće uspjehe vozača kao što su Lewis Hamilton i Max Verstappen. Oni i njima slični imali su značajni pristup financiranju od najranijih faza svoje karijere. Uspjeli su nadograđivati svoj trening uz uobičajenu upotrebu skupe opreme specifične za motosport kako bi se razvili u najbolje natjecatelje u svom sportu.

Posljednjih godina Hamilton je pozivao na veću jednakost u motosportu i bilo bi ugodno svjedočiti većoj raznolikosti na stazi. W Series, koja je osnovana prije tri godine, napravila je potrebne korake kako bi to omogućila. Možda se to neće dogoditi u bliskoj budućnosti, ali bi mogao postojati scenarij u kojem bi od deset do 15 godina kasnije mogle postojati vozačice koje bi, inspirirane W Series, mogle postati pionirke F1. Serija je započela 2019. godine i predstavlja priliku vozačicama da se natječu na utrkama diljem svijeta bez financijskih barijera.

Društvene mreže mogle bi biti veliki plus

Za razliku od drugih natjecanja, W Series je slobodno natjecanje za sudjelovanje, razbijajući financijske prepreke koje mogu ograničiti mogućnosti brojnim vozačima. Poput električnih Formula-E, sva vozila imaju isti motor i nisu modificirana kako se ne bi dala prednost jednom timu ispred drugog.

To stavlja sve vozačice na istu razinu, a utrke odlučuju vještina i koncentracija natjecateljice za volanom. W Series ostvarila je veliku uspješnost u prve dvije godine, što je uključivalo ugovor s britanskim TV kanalom Channel 4, dok se utrke također prenose uživo na Facebooku.

Element društvenih medija mogao bi biti ključan za dovođenje žena u Formulu 1. Ako će nastupi Jamie Chadwick, Alice Powell i Emme Kimilainen postati svima dostupni, tada će se broj zainteresiranih vozačica povećati i poboljšat će se standard natjecanja. Tako će brzo doći vrijeme da konačno i jednu ženu vidimo na gridu s Hamiltonom, Verstappenom, Vettelom i ostalima i da onda shvatimo i da su konkurentne žene u trkačkim sportovima.

U ovoj čitavoj priči situacija je trenutno vrlo komplicirana za ruske i bjeloruske vozačice. Najveća ruska nada, Irina Sidorkova, ima tek 18 godina i jedna je od najboljih vozačica W Seriesa. No, kako stvari stoje, postoji šansa da se F1 ove sezone, kao i narednih, održi bez vozača iz Rusije i Bjelorusije, što bi automatski Nikitu Mazepina izbacilo iz „oktanskog cirkusa“.