Direktor Komunalca Vrbovec Mato Jelić u razgovoru nam je otkrio zašto je došlo do povećanja cijene odvoza otpada, kakvo je stanje s opremom i radnom snagom te što ih čeka u budućnosti.

Cijena odvoza otpada se povećala. Koliko iznosi povećanje i zašto je do njega došlo?

Do povećanja cijene je došlo zbog ogromnog povećanja materijalnih troškova poslovanja, prvenstveno zbrinjavanja plastike i glomaznog otpada, povećanja plaća radnicima, ali i rezervnih dijelova i materijala za održavanje kamiona i strojeva koji su poskupili i po 200 posto. Mi smo s ovim povećanjem cijena od 20 do 46 posto, ovisno o broju odvoza, i dalje najjeftiniji u županiji, ako gledamo najnovije objavljene cjenike. Imamo i velike troškove održavanja odlagališta, zatim troškove stalnih ispitivanja procjednih voda te otpada. Troškovi su se strašno povećali, ali mi smo i dalje najjeftiniji. Dugo Selo, Sveti Ivan Zelina, Ivanić Grad i Velika Gorica su objavili cjenike i mi smo od njih jeftiniji.

Bilo je problema oko novih cijena s Općinom Dubrava. Kako ste to riješili?

Imali smo problema s davanjem suglasnosti Općine za novi cjenik. Načelnik Okroša mjesec dana nije dao suglasnost. Sazvana je tematska sjednica na kojoj sam svima objasnio razloge s pojašnjenjem na cijene drugih, pristao je na našu cijenu. Žao mi je što je do toga došlo, ali probleme smo riješili.

Fot 2658

Što ste od opreme nabavili u ovoj godini?

Ove godine nismo nabavljali opremu, lani smo nabavili novi kamion i to nam je već peti. Kako smo lani povećali plaće za 350 tisuća eura bruto godišnje, više nismo imali prostora. U 2023. i u 2024. smo povećali plaće te nismo imali prostora za nabavu zbog povećanja tih troškova. Nadam se da ćemo iduće godine nabaviti još neki kombi. Treba nam i JCB kombinirka, nova ili polovna za ceste, ali vidjet ćemo kako bude. Moramo povećati plaće radnicima. Digli smo ih za 25 posto, ali još uvijek je to, s obzirom na sve cijene i troškove života, premalo za preživjeti. Imamo mi plaće u rangu drugih komunalaca, od nekih i više, ali znam da je teško preživjeti s plaćom od 900 do 1000 eura. Sad radimo analize i poslovni plan za sljedeću godinu pa ćemo probati podići plaće za 5 do 10 posto, a možda i za 20.

Koliko je danas zaposlenih u Komunalcu i jeste li ove godine zapošljavali?

Svake godine povećamo prihode za 1,5 do 2 milijuna eura i imamo 4 do 5 radnika više. Sad smo se optimizirali s obzirom da smo preuzeli četiri nove općine u godini dana. Zaposlili smo radnike na sakupljanju otpada i prošli mjesec je na plaći bio 91 zaposlenik i 2 umirovljenika. Kraj je sezone i do proljeća nemamo potrebe za zapošljavanjima. Ne možeš više naći sezonce, kada je na burzi bilo 300 tisuća nezaposlenih, to je bilo moguće, ali sada moraš imati ljude zaposlene cijelu godinu. Zima nam je tu najveći problem. Stabilni smo i likvidni, razvijamo se, nabavili smo dosta strojeva i opreme. Od 2005. do 2019. nabavljen je samo jedan kamion, od 2019. do danas smo nabavili 6 komada, od toga 5 novih za sakupljanje otpada, imamo građevinsku opremu, dva i pol milijuna eura svojih novaca smo uložili u opremu i strojeve. Da nismo to morali kupiti, mogli smo plaće dići puno više. Morali smo vratiti 5 milijuna kuna dugova. Teško je bilo, ali najgore je prošlo.

Neki vijećnici na Gradskom vijeću propitkuju isplativost ulaska Općine Brckovljani u suvlasništvo Komunalca. Tvrde da ta Općina ne sudjeluje u sanaciji odlagališta i nabavi opreme. Koliko je isplativo sakupljati otpad u Brckovljanima?

Općina Brckovljani je velika i bogata općina i mi tamo osim sakupljanja otpada, održavamo i ceste. Grad nam daje posla pa ne stignemo to izvršavati i uzmemo kooperanta. Općina Brckovljani nam je bila poslovni interes jer smo imali dosta dana u tjednu kada je bilo prostora za sakupljanje otpada još negdje. Brckovljani su blizu, uplatili su u temeljni kapital 0,99 posto vlasništva, ušli su u suvlasništvo tako da nam mogu dodjeljivati poslove. Mi smo na odlagalištu otpada Beljavine saniravali svoj otpad prije nego su Brckovljani došli, tako da nismo sanirali njihov. Nisu dužni sudjelovati u toj sanaciji otpada jer je to naš otpad prije njihovog dolaska. Kapitalne pomoći nam daje samo Grad Vrbovec i godišnje nam daju 60 tisuća eura. S tim smo sufinancirali nabavu dva kamiona za sakupljanje otpada, a sljedeće godine ćemo nabaviti neki stroj. Moramo vidjeti što je prioritet, treba nam jači traktor za malčiranje, kombinirani stroj za građevinu ili kombi. Vidjet ćemo kakve budu potrebe posla.

Uz ove velike troškove, nama je širenje posla jedini način za povećanje prihoda. Razvoj tvrtke u segmentu Brckovljana je bio dobar potez. Bogata je to općina, redovno plaća račune. Stalno se postavlja pitanje zašto Brckovljani ne sudjeluju u sanaciji, ali to je naše smeće koje smo mi sanirali prije dolaska Brckovljana. Uredno izvršavaju svoje obveze i dobro surađujemo. Mislim da je dolazak Brckovljana i preuzimanje ove naše tri općine suvlasnika bio jako dobar potez.

Poruka za kraj?

Najbitnije od svega je da smo stabilna, likvidna i dobra firma. Plaće bi trebale biti veće, ali mi smo ih digli za 25 posto. Dvadeset godina su smanjivane. Dajemo i regres, božićnicu i dar djeci, svako malo isplatimo radnicima nagradu, imamo svaki mjesec naknadu od 66 eura za dobre radne rezultate, neoporezivi dio koji država daje isplatimo cijeli. Dosta ljudi po Facebooku pljuje po nama da su u Komunalcu male plaće. Neka vide plaće drugih komunalaca pa će vidjeti da to nije crkavica kako pišu na Facebooku. Ima ljudi koji nikad nisu isplatili nijednu plaću pa neka dođu vidjeti kako je mjesečno isplaćivati 90 do 95 plaća. Velika su davanja državi i veliki su troškovi poslovanja, ali svi radimo sve i radnici su vrijedni. Svi radimo na tome da povećamo plaće i to ćemo napraviti sljedeće godine. Negdje smo u sredini po plaćama u komunalnom sektoru.

Zahvaljujem voditeljima i radnicima, svim suvlasnicima, posebno Gradu Vrbovcu i gradonačelniku Denisu Kralju koji nam daje ogromne poslove. Većinu poslova koje imamo odrađujemo za Grad Vrbovec, to su nam stalni prihodi i uredno nam to plaćaju. Uredili smo Ulicu Frana Krste Frankopana do Patačića, a ostatak ćemo urediti kada završe radovi na dvorcu te smo uredili parkiralište po principu zelene obnove. Mi smo, kao nositelji posla uz par kooperanata i naše vrijedne radnike uspjeli završiti to na vrijeme i kvalitetno. Poslovi koje nam daje Grad omogućuju razvoj, nabavu strojeva i zapošljavanje. Bolje je da novac grada i općina ostane tu, nego da idu tvrtkama koje imaju sjedište negdje drugdje.

Fot 2654