Tročlani tim Ministarstva mora, prometa i infrastrukture proveo je u kolovozu upravnu istragu i izradio Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem se razmatra odgovornost i moguće prekršajne prijave protiv predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte.
Do objave teksta, autentičnost dokumenta koji je dostavljen medijima iz Ministarstva mora nisu potvrdili.
“Dokument predstavlja pregled mogućih prekršaja čiji se postupak može pokrenuti isključivo nakon donošenja odluke DORH-a u smislu pokretanja kaznenog postupka protiv osoba uključenih u nesreću, stoga se i naslovljava kao ‘nacrt'”, stoji u nacrtu izvješća u kojem se navodi kako je utvrđeno da predsjednik Uprave nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću (ISM) kako je propisano, da je u cijelosti odgovoran za taj sustav te se protiv njega predlaže pokretanje prekršajnog postupka.
Ističe se i da se odgovornost nižeg rukovodstva može razmatrati “samo segmentno” uz naglasak kako je “predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti”.
Pokretanje prekršajnog postupka predlaže se protiv predsjednika Uprave i u vezi održavanja broda te se citira Pomorski zakonik i navodi kako „proizlazi da je predsjednik Uprave u cijelosti odgovoran za sustav održavanja svih brodova kompanije, uključujući i brod Lastovo“.
Prema dokumentu, odgovornost članova posade u vezi nesreće broda Lastovo nije utvrđena.
U dijelu o odgovornosti Hrvatskog registra brodova (HRB), zaključeno je da HRB ne obavlja pregled broda i prosudbe ISM sustava prema svim pravilima te da treba provesti dodatni pregled broda i postupak provjere ISM sustava Jadrolinije i broda Lastovo.
Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova pa se u Nacrtu naglašava kako je “potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH”.
U smislu prekršajne odgovornosti, u slučaju da DORH ne donese odluku o pokretanju kaznenog postupka protiv osoba uključenih u pomorsku nesreću, Ministarstvo mora pokrenut će odgovarajuće prekršajne postupke, navedeno je u Nacrtu, koji na 36 stranica, sadrži pregled poduzetih radnji, karakteristike broda, svjedodžbe, saslušanje članova posade, detaljan opis nesreće i ostalo.
Izvješće su izradila trojica djelatnika – iz Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Upravi sigurnosti plovidbe pri Ministarstvu mora, iz Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka te iz Službe kontrole ispravnosti stranih brodova Lučke kapetanije Rijeka.
Jadrolinija: Zasad nismo u posjedu službenog nacrta izvještaja
Iz Jadrolinije su, pak, priopćili da u ovom trenutku Jadrolinija nije u posjedu nikakvog službenog rješenja, dokumenta o istrazi ili nacrta izvještaja o kojemu je riječ.
„U rujnu 2024. godine provedene su dvije dodatne vanjske prosudbe sustava upravljanja sigurnošću (ISM) od strane HRB-a uz nazočnost predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Uprave za sigurnost plovidbe i Lučke kapetanije Rijeka gdje nisu pronađeni značajni nedostaci provođenja ISM-a u glavnom uredu Društva u Rijeci te na brodu „Lastovo“ te da isti u potpunost funkcionira. Iste zaključke Jadrolinija je dobila iz nalaza i prijašnjih godina.“
Navode da je sustav upravljanja sigurnošću uveden 1996. te se svake godine od strane HRB-a, ovlaštenog od strane državne administracije, provode vanjske prosudbe odnosno auditi u svrhu provjere implementacije i učinkovitosti primjene ISM-a.
Teška nesreća na Jadrolinijinom trajektu “Lastovo” dogodila se u Malom Lošinju 11. kolovoza kad su pri padu rampe trojica članove posade poginula, a jedan je teško ozlijeđen. Uprava Jadrolinije smijenila je izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova u tvrtki nakon tragičnog događaja za koje je, kako su istaknuli, nadležan po ‘zapovjednoj odgovornosti’.