Svi poslovi koje imaju s državom od rođenja do smrti građanima bi u Hrvatskoj od 2025. godine trebali biti 20 posto lakši, brži i jeftiniji, a oni sada tročlanu obitelj koštaju više od 6300 eura, piše u srijedu Večernji list.
Lakše, brže i jeftinije poslovanje s državom isplanirano je Vladinim Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (NPOO) u kojem je jedna od mjera koje bi se trebale provesti u iduće tri godine i administrativno rasterećenje građana. Ministarstvo pravosuđa i uprave u akcijskom planu puštenom u javno savjetovanje opisalo je kako to rasterećenje namjerava provesti u djelo.
Analiza dosadašnjeg kretanja administrativnog opterećenja pokazala je da je 2019. zbroj novca i troška vremena koje prosječna tročlana obitelj utroši na dolaske na šaltere, naknade i pristojbe koje zakon propisuje u trenutku rođenja, vjenčanja, školovanja, promjene prebivališta ili vađenja osobnih dokumenata, sve do umirovljenja i smrti iznosio 6369,05 eura. Taj se trošak u iduće dvije godine značajno smanjio, 2020. iznosio je 5986,54, a 2021. godine 5871,27 eura. Lani se gotovo potpuno vratio na razinu iz 2019., što pokazuje da privremeni pad administrativnog opterećenja nije bio rezultat politike, već pandemije koronavirusa koja je prisilno smanjila administriranje i odgodila neke postupke.
Plan ministarstva u najvećoj mjeri oslanja se na dodatnu digitalizaciju usluga javnoupravnih tijela, konkretno na njihovo bolje međusobno povezivanje i otvaranje prema građanima, a sve kako bi se smanjio dolazak građana na šaltere.
Predviđa se daljnji razvoj eSUK-a, IT sustava za optimiziranje i standardizaciju procesa u javnoj upravi, s naglaskom na postupna poboljšanja kvalitete usluge. Tijela javne vlasti u tom bi dijelu ubuduće trebala zaprimati i prijedloge korisnika usmjerene na poboljšanje usluge, kako elektronički tako i fizički, na šalterima, a zatim i odgovoriti na zaprimljene prijedloge.
Građane će se uključiti u nagrađivanje službenika koje predviđaju novi službenički zakoni. Inspiracija za tu mjeru su slovenska rješenja, s mrežnom stranicom “STOP birokraciji” namijenjenom informiranju javnosti na području izrade bolje zakonske regulative, predstavljanju dobre prakse i podnošenju inicijativa za izmjenu propisa, navodi se u obrazloženju plana.
Predviđena je i nadgradnja sustava pomoću kojega će stranke moći pratiti rješavanje svojih upravnih stvari, kao i izrada e-obrasca Zahtjeva za pokretanje upravnog postupka, s mogućnošću prilagodbe konkretnom upravnom postupku, piše novinarka Večernjeg lista Iva Boban Valečić.